Google investeert sterk in levering voeding | RetailDetail

Google investeert sterk in levering voeding

Google investeert sterk in levering voeding

Google wil een half miljard dollar (370 miljoen euro) investeren in Google Shopping Express, een dienst die same-day delivery biedt voor dagelijkse boodschappen. Die moet daarmee een grote concurrent worden van Amazon Fresh.

Inzetten op product search

Google startte in 2013 al met Shopping Express, waarmee klanten producten kunnen kopen bij lokale retailers via Google. Google zou nu fors willen investeren om de dienst ook wereldwijd uit te rollen.

 

Daarmee komt Google ook steeds meer in het vaarwater van Amazon te zitten. Amazon heerst momenteel immers in 'product search', een segment waar Google het minder doet. Consumenten die producten zoeken op Amazon, kunnen die daar immers ook onmiddellijk bestellen, iets wat bij Google momenteel nog niet echt mogelijk is. Als Google die functie toevoegt, dan kan het flink wat inkomsten van Amazon afromen.

 

Het grootste verschil met Amazon is de plaatsing van Google ten opzichte van kleine retailers. Amazon heeft zijn eigen warenhuizen en verkoopt de producten van daaruit zelf, terwijl Google enkel als tussenpersoon wil fungeren tussen klant en handelaar. Zo kan het de cirkel met advertenties ook compleet sluiten, door zowel retailers te laten betalen voor advertenties op de zoekpagina's en vervolgens zelf ook voor de fulfilment te zorgen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top