Google investeert sterk in levering voeding | RetailDetail

Google investeert sterk in levering voeding

Google investeert sterk in levering voeding

Google wil een half miljard dollar (370 miljoen euro) investeren in Google Shopping Express, een dienst die same-day delivery biedt voor dagelijkse boodschappen. Die moet daarmee een grote concurrent worden van Amazon Fresh.

Inzetten op product search

Google startte in 2013 al met Shopping Express, waarmee klanten producten kunnen kopen bij lokale retailers via Google. Google zou nu fors willen investeren om de dienst ook wereldwijd uit te rollen.

 

Daarmee komt Google ook steeds meer in het vaarwater van Amazon te zitten. Amazon heerst momenteel immers in 'product search', een segment waar Google het minder doet. Consumenten die producten zoeken op Amazon, kunnen die daar immers ook onmiddellijk bestellen, iets wat bij Google momenteel nog niet echt mogelijk is. Als Google die functie toevoegt, dan kan het flink wat inkomsten van Amazon afromen.

 

Het grootste verschil met Amazon is de plaatsing van Google ten opzichte van kleine retailers. Amazon heeft zijn eigen warenhuizen en verkoopt de producten van daaruit zelf, terwijl Google enkel als tussenpersoon wil fungeren tussen klant en handelaar. Zo kan het de cirkel met advertenties ook compleet sluiten, door zowel retailers te laten betalen voor advertenties op de zoekpagina's en vervolgens zelf ook voor de fulfilment te zorgen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.