Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top