Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail | RetailDetail

Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google zet in Londen eerste stapjes in fysieke retail

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Google Chrome ZoneIn Tottenham Court Road, de Londense hotspot voor technologie, opende Google in een vestiging van de Britse retailer PC World zijn eerste fysieke “shop-in-shop”. In de “Chrome Zone” kunnen belangstellenden bijvoorbeeld  de Chromebook uittesten en kopen: dat is de Samsung-laptop met de Google-browser die ervoor moet zorgen dat de gebruiker zo snel mogelijk na het opstarten in de Google-wereld belandt.

Testfase van drie maanden

Met Chrome Zone lijkt technologiereus Google zijn eerste stappen in retailland te zetten. Verwacht echter geen vestiging à la Apple Store: de Chrome Zone is niet meer dan een 26,5 m² grote hoek in een strak ogend design met flashy kleurtjes waarin een dozijn Chromebooks opgesteld staan die men staand of zittend kan uitproberen. Speciaal opgeleide verkopers helpen de klant wegwijs.


Volgens Arvind Desikan, consumer marketing directeur bij Google UK, zal de miniwinkel drie maanden open zijn: “Dit is ons eerste uitstapje naar de wereld van de fysieke retail, een totaal nieuw verkoopkanaal voor ons. Het is iets waar Google mee wil spelen om te zien waar het allemaal toe kan leiden.” Eind deze week opent alvast een tweede tijdelijke Chrome Zone de deuren, meer bepaald in het Lakeside Shopping Centre in Thurrock, vlakbij Londen.

The proof of the pudding

Google Chrome ZoneDat de onlinereus de stap zet naar de fysieke retailwereld, is perfect te verklaren. Uit een onderzoek dat Google zelf heeft uitgevoerd blijkt dat veruit de meeste laptops nog altijd worden gekocht in fysieke winkels, terwijl de Chromebook tot nu toe enkel online te koop was.


En dat is niet alles: “We vingen eerder al op dat mensen veel beter snappen waar het ons met de Chromebook allemaal om te doen is, wanneer ze het toestel uitproberen en ermee aan de slag kunnen gaan”, aldus nog Arvind Desikan. “We willen in deze shop nu nagaan of mensen begrijpen wat deze laptop zo speciaal maakt en hun reacties bestuderen wanneer ze dat allemaal ontdekken.” Of, zoals de Britten zo graag zeggen, the proof of the pudding is in the eating

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.