Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

(update) Hoe snel je een hele hoop volgers op je Facebookpagina kan krijgen? Frisdrankmerk Pepsi dacht er wat op gevonden te hebben: een Pepsi-automaat die een gratis cola geeft in ruil voor een Facebook-like. De automaat zou vandaag en morgen al worden uitgetest op de concerten van Pepsi-gezicht Beyoncé in het Antwerpse Sportpaleis, maar nu de optredens zijn geannuleerd zal die nog even langer op zijn vuurdoop moeten wachten.

Betalen met een 'like'

Het systeem is al bij al eenvoudig: consumenten die in de buurt van de automaat komen, maken via hun smartphone of via het aanraakscherm op de automaat verbinding met de speciale website likepepsi.be. Wie vervolgens de Facebook-pagina van Pepsi 'leuk vindt', krijgt toegang tot een digitale knop waarmee hij of zij een blikje uit de automaat kan halen.

 

Pepsi en reclamemaker TBWA borduren daarmee voort op eerdere initiatieven als de campagne "Unlock the 007 in you", waarbij Coca-Cola experimenteerde met interactieve automaten. Sociale media worden wel vaker ingeschakeld als 'alternatief betaalmiddel', waarbij de consument bijvoorbeeld een gratis download ontvangt in ruil voor een tweet over het product. Het concept om te betalen met een 'like', zou echter "een wereldwijde primeur" zijn volgens het reclamebureau.

 

"Goedkoper dan sampling"

De nieuwe manier van "samplen" heeft zo zijn voordelen: eens de ontwikkeling bekostigd, is er alvast geen budget meer nodig voor promojongens en -meisjes. Bovendien kan je als bedrijf contact houden met het doelpubliek en dus een community van 'fans' rond je merk uitbouwen of versterken.

 

Al blijft de vraag in hoeverre consumenten, die toch vooral getriggerd worden door dat gratis drankje, échte 'fans' zullen worden van het merk, lees: het uiteindelijk ook zullen aanraden én zelf kopen: ook deze interactieve automaat heeft nog altijd geen waterdichte oplossing voor dé achilleshiel van elke samplingcampagne gevonden.

 

De 'like'-automaat van Pepsi zal dit jaar zijn opwachting maken op diverse zomerfestivals, onder meer Tomorrowland. "De campagne blijft voorlopig beperkt tot België. Al is het de bedoeling om het idee ook uit te rollen in het buitenland", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top