Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like | RetailDetail

Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

(update) Hoe snel je een hele hoop volgers op je Facebookpagina kan krijgen? Frisdrankmerk Pepsi dacht er wat op gevonden te hebben: een Pepsi-automaat die een gratis cola geeft in ruil voor een Facebook-like. De automaat zou vandaag en morgen al worden uitgetest op de concerten van Pepsi-gezicht Beyoncé in het Antwerpse Sportpaleis, maar nu de optredens zijn geannuleerd zal die nog even langer op zijn vuurdoop moeten wachten.

Betalen met een 'like'

Het systeem is al bij al eenvoudig: consumenten die in de buurt van de automaat komen, maken via hun smartphone of via het aanraakscherm op de automaat verbinding met de speciale website likepepsi.be. Wie vervolgens de Facebook-pagina van Pepsi 'leuk vindt', krijgt toegang tot een digitale knop waarmee hij of zij een blikje uit de automaat kan halen.

 

Pepsi en reclamemaker TBWA borduren daarmee voort op eerdere initiatieven als de campagne "Unlock the 007 in you", waarbij Coca-Cola experimenteerde met interactieve automaten. Sociale media worden wel vaker ingeschakeld als 'alternatief betaalmiddel', waarbij de consument bijvoorbeeld een gratis download ontvangt in ruil voor een tweet over het product. Het concept om te betalen met een 'like', zou echter "een wereldwijde primeur" zijn volgens het reclamebureau.

 

"Goedkoper dan sampling"

De nieuwe manier van "samplen" heeft zo zijn voordelen: eens de ontwikkeling bekostigd, is er alvast geen budget meer nodig voor promojongens en -meisjes. Bovendien kan je als bedrijf contact houden met het doelpubliek en dus een community van 'fans' rond je merk uitbouwen of versterken.

 

Al blijft de vraag in hoeverre consumenten, die toch vooral getriggerd worden door dat gratis drankje, échte 'fans' zullen worden van het merk, lees: het uiteindelijk ook zullen aanraden én zelf kopen: ook deze interactieve automaat heeft nog altijd geen waterdichte oplossing voor dé achilleshiel van elke samplingcampagne gevonden.

 

De 'like'-automaat van Pepsi zal dit jaar zijn opwachting maken op diverse zomerfestivals, onder meer Tomorrowland. "De campagne blijft voorlopig beperkt tot België. Al is het de bedoeling om het idee ook uit te rollen in het buitenland", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.