Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

(update) Hoe snel je een hele hoop volgers op je Facebookpagina kan krijgen? Frisdrankmerk Pepsi dacht er wat op gevonden te hebben: een Pepsi-automaat die een gratis cola geeft in ruil voor een Facebook-like. De automaat zou vandaag en morgen al worden uitgetest op de concerten van Pepsi-gezicht Beyoncé in het Antwerpse Sportpaleis, maar nu de optredens zijn geannuleerd zal die nog even langer op zijn vuurdoop moeten wachten.

Betalen met een 'like'

Het systeem is al bij al eenvoudig: consumenten die in de buurt van de automaat komen, maken via hun smartphone of via het aanraakscherm op de automaat verbinding met de speciale website likepepsi.be. Wie vervolgens de Facebook-pagina van Pepsi 'leuk vindt', krijgt toegang tot een digitale knop waarmee hij of zij een blikje uit de automaat kan halen.

 

Pepsi en reclamemaker TBWA borduren daarmee voort op eerdere initiatieven als de campagne "Unlock the 007 in you", waarbij Coca-Cola experimenteerde met interactieve automaten. Sociale media worden wel vaker ingeschakeld als 'alternatief betaalmiddel', waarbij de consument bijvoorbeeld een gratis download ontvangt in ruil voor een tweet over het product. Het concept om te betalen met een 'like', zou echter "een wereldwijde primeur" zijn volgens het reclamebureau.

 

"Goedkoper dan sampling"

De nieuwe manier van "samplen" heeft zo zijn voordelen: eens de ontwikkeling bekostigd, is er alvast geen budget meer nodig voor promojongens en -meisjes. Bovendien kan je als bedrijf contact houden met het doelpubliek en dus een community van 'fans' rond je merk uitbouwen of versterken.

 

Al blijft de vraag in hoeverre consumenten, die toch vooral getriggerd worden door dat gratis drankje, échte 'fans' zullen worden van het merk, lees: het uiteindelijk ook zullen aanraden én zelf kopen: ook deze interactieve automaat heeft nog altijd geen waterdichte oplossing voor dé achilleshiel van elke samplingcampagne gevonden.

 

De 'like'-automaat van Pepsi zal dit jaar zijn opwachting maken op diverse zomerfestivals, onder meer Tomorrowland. "De campagne blijft voorlopig beperkt tot België. Al is het de bedoeling om het idee ook uit te rollen in het buitenland", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top