Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

Gratis Pepsi uit automaat in ruil voor Facebook-like

(update) Hoe snel je een hele hoop volgers op je Facebookpagina kan krijgen? Frisdrankmerk Pepsi dacht er wat op gevonden te hebben: een Pepsi-automaat die een gratis cola geeft in ruil voor een Facebook-like. De automaat zou vandaag en morgen al worden uitgetest op de concerten van Pepsi-gezicht Beyoncé in het Antwerpse Sportpaleis, maar nu de optredens zijn geannuleerd zal die nog even langer op zijn vuurdoop moeten wachten.

Betalen met een 'like'

Het systeem is al bij al eenvoudig: consumenten die in de buurt van de automaat komen, maken via hun smartphone of via het aanraakscherm op de automaat verbinding met de speciale website likepepsi.be. Wie vervolgens de Facebook-pagina van Pepsi 'leuk vindt', krijgt toegang tot een digitale knop waarmee hij of zij een blikje uit de automaat kan halen.

 

Pepsi en reclamemaker TBWA borduren daarmee voort op eerdere initiatieven als de campagne "Unlock the 007 in you", waarbij Coca-Cola experimenteerde met interactieve automaten. Sociale media worden wel vaker ingeschakeld als 'alternatief betaalmiddel', waarbij de consument bijvoorbeeld een gratis download ontvangt in ruil voor een tweet over het product. Het concept om te betalen met een 'like', zou echter "een wereldwijde primeur" zijn volgens het reclamebureau.

 

"Goedkoper dan sampling"

De nieuwe manier van "samplen" heeft zo zijn voordelen: eens de ontwikkeling bekostigd, is er alvast geen budget meer nodig voor promojongens en -meisjes. Bovendien kan je als bedrijf contact houden met het doelpubliek en dus een community van 'fans' rond je merk uitbouwen of versterken.

 

Al blijft de vraag in hoeverre consumenten, die toch vooral getriggerd worden door dat gratis drankje, échte 'fans' zullen worden van het merk, lees: het uiteindelijk ook zullen aanraden én zelf kopen: ook deze interactieve automaat heeft nog altijd geen waterdichte oplossing voor dé achilleshiel van elke samplingcampagne gevonden.

 

De 'like'-automaat van Pepsi zal dit jaar zijn opwachting maken op diverse zomerfestivals, onder meer Tomorrowland. "De campagne blijft voorlopig beperkt tot België. Al is het de bedoeling om het idee ook uit te rollen in het buitenland", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top