Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang

Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang

De Chinese e-tailreus Alibaba heeft in het kwartaal tot 30 september de groei zien vertragen ten opzichte van de voorgaande kwartalen: de omzet steeg met 'slechts' 51 procent. Wel is de omzet van Alibaba nu groter dan die van eBay en Amazon sàmen.

Groter dan eBay en Amazon samen

In het kwartaal tot 30 september 2013 groeide de omzet van het Chinese Alibaba met 51 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, naar 1,78 miljard dollar (1,30 miljard euro). Een kwartaal eerder steeg de omzet nog met 61 procent en twee kwartalen eerder was de groei zelfs nog 71 procent. De omzet van Alibaba is ondertussen wel groter dan die van eBay en Amazon samen, en is goed voor twee procent van het bruto binnenlands product van China.

 

Ook bij de brutowinst viel de groei terug naar 58 procent, vergeleken met 74 procent een kwartaal eerder. De brutowinst kwam uit op 1,26 miljard dollar (0,92 miljard euro).

 

Alibaba is "zwarte doos"

De vertraagde groei is slecht nieuws voor Alibaba, dat aan de vooravond staat van een beursgang, vooral aangezien de cijfers die Yahoo elk kwartaal vrijgeeft – met een vertraging van drie maanden – de enige bron van financiële informatie is over de Chinese e-commercereus. "Het bedrijf is een beetje een zwarte doos", zegt Brian Wieser, analist bij Pivotal Research, aan de Financial Times. De beursgang zou niettemin een waarde hebben van meer dan 60 miljard dollar (44 miljard euro)

 

Volgens Will Tao van iResearch was de vertraagde groei van Alibaba evenwel onvermijdelijk: "Elk bedrijf dat zo groot is, zal uiteindelijk moeten toezien hoe de groei vertraagt." Daarnaast vertraagde ook de groei van de economie in China, wat ongetwijfeld zijn effect zal gehad hebben op Alibaba.

 

Alibaba wilde zelf niet reageren op de cijfers, maar een bron die dicht bij het bedrijf staat, verdedigde de cijfers: "Het groeit nog steeds sneller dan eender welk bedrijf van zijn grootte."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top