Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang

Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang

De Chinese e-tailreus Alibaba heeft in het kwartaal tot 30 september de groei zien vertragen ten opzichte van de voorgaande kwartalen: de omzet steeg met 'slechts' 51 procent. Wel is de omzet van Alibaba nu groter dan die van eBay en Amazon sàmen.

Groter dan eBay en Amazon samen

In het kwartaal tot 30 september 2013 groeide de omzet van het Chinese Alibaba met 51 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, naar 1,78 miljard dollar (1,30 miljard euro). Een kwartaal eerder steeg de omzet nog met 61 procent en twee kwartalen eerder was de groei zelfs nog 71 procent. De omzet van Alibaba is ondertussen wel groter dan die van eBay en Amazon samen, en is goed voor twee procent van het bruto binnenlands product van China.

 

Ook bij de brutowinst viel de groei terug naar 58 procent, vergeleken met 74 procent een kwartaal eerder. De brutowinst kwam uit op 1,26 miljard dollar (0,92 miljard euro).

 

Alibaba is "zwarte doos"

De vertraagde groei is slecht nieuws voor Alibaba, dat aan de vooravond staat van een beursgang, vooral aangezien de cijfers die Yahoo elk kwartaal vrijgeeft – met een vertraging van drie maanden – de enige bron van financiële informatie is over de Chinese e-commercereus. "Het bedrijf is een beetje een zwarte doos", zegt Brian Wieser, analist bij Pivotal Research, aan de Financial Times. De beursgang zou niettemin een waarde hebben van meer dan 60 miljard dollar (44 miljard euro)

 

Volgens Will Tao van iResearch was de vertraagde groei van Alibaba evenwel onvermijdelijk: "Elk bedrijf dat zo groot is, zal uiteindelijk moeten toezien hoe de groei vertraagt." Daarnaast vertraagde ook de groei van de economie in China, wat ongetwijfeld zijn effect zal gehad hebben op Alibaba.

 

Alibaba wilde zelf niet reageren op de cijfers, maar een bron die dicht bij het bedrijf staat, verdedigde de cijfers: "Het groeit nog steeds sneller dan eender welk bedrijf van zijn grootte."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top