Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang | RetailDetail

Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang

Groei Alibaba vertraagt vlak voor beursgang

De Chinese e-tailreus Alibaba heeft in het kwartaal tot 30 september de groei zien vertragen ten opzichte van de voorgaande kwartalen: de omzet steeg met 'slechts' 51 procent. Wel is de omzet van Alibaba nu groter dan die van eBay en Amazon sàmen.

Groter dan eBay en Amazon samen

In het kwartaal tot 30 september 2013 groeide de omzet van het Chinese Alibaba met 51 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, naar 1,78 miljard dollar (1,30 miljard euro). Een kwartaal eerder steeg de omzet nog met 61 procent en twee kwartalen eerder was de groei zelfs nog 71 procent. De omzet van Alibaba is ondertussen wel groter dan die van eBay en Amazon samen, en is goed voor twee procent van het bruto binnenlands product van China.

 

Ook bij de brutowinst viel de groei terug naar 58 procent, vergeleken met 74 procent een kwartaal eerder. De brutowinst kwam uit op 1,26 miljard dollar (0,92 miljard euro).

 

Alibaba is "zwarte doos"

De vertraagde groei is slecht nieuws voor Alibaba, dat aan de vooravond staat van een beursgang, vooral aangezien de cijfers die Yahoo elk kwartaal vrijgeeft – met een vertraging van drie maanden – de enige bron van financiële informatie is over de Chinese e-commercereus. "Het bedrijf is een beetje een zwarte doos", zegt Brian Wieser, analist bij Pivotal Research, aan de Financial Times. De beursgang zou niettemin een waarde hebben van meer dan 60 miljard dollar (44 miljard euro)

 

Volgens Will Tao van iResearch was de vertraagde groei van Alibaba evenwel onvermijdelijk: "Elk bedrijf dat zo groot is, zal uiteindelijk moeten toezien hoe de groei vertraagt." Daarnaast vertraagde ook de groei van de economie in China, wat ongetwijfeld zijn effect zal gehad hebben op Alibaba.

 

Alibaba wilde zelf niet reageren op de cijfers, maar een bron die dicht bij het bedrijf staat, verdedigde de cijfers: "Het groeit nog steeds sneller dan eender welk bedrijf van zijn grootte."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.