Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon | RetailDetail

Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon

Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon

De 43-jarige Eric Lefkofsky is de nieuwe topman van Groupon. Bij de online verkoper van groepdeals volgt hij Andrew Mason op, die in februari werd afgezet. De nieuwe kapitein is medestichter van Groupon en met een belang van 17% ook de grootste aandeelhouder van de onderneming.

Toch geen schone lei bij Groupon

Na het ontslag van Mason – ook al een medeoprichter van Groupon, die de laan uitgestuurd omdat het bedrijf het slecht deed – werd verwacht dat een externe topman de fakkel zou overnemen. Uiteindelijk is evenwel toch geopteerd voor een ‘insider’.

 

Lefkofsky heeft nochtans zelf ook geen vlekkeloos parcours achter de rug: toen het bedrijf in 2011 naar de beurs trok, liet hij verstaan te verwachten dat de onderneming enorm winstgevend zou worden. Groupon diende daarop zijn prospectus aan te passen en erin te vermelden dat die woorden werden ingetrokken.


Ondernemer met wisselend succes

Ook zakelijk ging Lefkofsky enkele keren de mist in. In de late jaren 1990 kocht hij samen met een partner het bedrijf voor kinderkleding Brandon, maar dat verhaal stokte omdat het bedrijf te zwaar in de schulden stak en er een uitschuiver werd gemaakt bij het beoordelen van modetrends. Later richtte hij mee Starbelly.com op, een online verkoper van promoties. Die verkocht hij later door, maar overnemer Ha-Lo diende de overname af te schrijven en ging zelf failliet.

 

Twee andere bedrijven die hij mee oprichtte en die nadien naar de beurs werden gebracht, doen het dan weer wel goed. Zijn belangen in het scheepvaarttechnologiebedrijf Echo Global Logistics en het drukkerijdienstenbedrijf InnerWorkings worden op 97 miljoen dollar (73 miljoen euro) geraamd. Zijn belang in Groupon zou 950 miljoen dollar (710 miljoen euro) waard zijn.

 

Groupon maakte deze week ook zijn resultaten over het voorbije kwartaal bekend. Die lieten een stijging van de omzet met 7% tot 608,7 miljoen dollar (455 miljoen euro) zien. Daarop werd een nettoverlies geleden van 7,6 miljoen dollar (5,7 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.