Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon | RetailDetail

Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon

Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon

De 43-jarige Eric Lefkofsky is de nieuwe topman van Groupon. Bij de online verkoper van groepdeals volgt hij Andrew Mason op, die in februari werd afgezet. De nieuwe kapitein is medestichter van Groupon en met een belang van 17% ook de grootste aandeelhouder van de onderneming.

Toch geen schone lei bij Groupon

Na het ontslag van Mason – ook al een medeoprichter van Groupon, die de laan uitgestuurd omdat het bedrijf het slecht deed – werd verwacht dat een externe topman de fakkel zou overnemen. Uiteindelijk is evenwel toch geopteerd voor een ‘insider’.

 

Lefkofsky heeft nochtans zelf ook geen vlekkeloos parcours achter de rug: toen het bedrijf in 2011 naar de beurs trok, liet hij verstaan te verwachten dat de onderneming enorm winstgevend zou worden. Groupon diende daarop zijn prospectus aan te passen en erin te vermelden dat die woorden werden ingetrokken.


Ondernemer met wisselend succes

Ook zakelijk ging Lefkofsky enkele keren de mist in. In de late jaren 1990 kocht hij samen met een partner het bedrijf voor kinderkleding Brandon, maar dat verhaal stokte omdat het bedrijf te zwaar in de schulden stak en er een uitschuiver werd gemaakt bij het beoordelen van modetrends. Later richtte hij mee Starbelly.com op, een online verkoper van promoties. Die verkocht hij later door, maar overnemer Ha-Lo diende de overname af te schrijven en ging zelf failliet.

 

Twee andere bedrijven die hij mee oprichtte en die nadien naar de beurs werden gebracht, doen het dan weer wel goed. Zijn belangen in het scheepvaarttechnologiebedrijf Echo Global Logistics en het drukkerijdienstenbedrijf InnerWorkings worden op 97 miljoen dollar (73 miljoen euro) geraamd. Zijn belang in Groupon zou 950 miljoen dollar (710 miljoen euro) waard zijn.

 

Groupon maakte deze week ook zijn resultaten over het voorbije kwartaal bekend. Die lieten een stijging van de omzet met 7% tot 608,7 miljoen dollar (455 miljoen euro) zien. Daarop werd een nettoverlies geleden van 7,6 miljoen dollar (5,7 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top