Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon

Grootste aandeelhouder wordt topman Groupon

De 43-jarige Eric Lefkofsky is de nieuwe topman van Groupon. Bij de online verkoper van groepdeals volgt hij Andrew Mason op, die in februari werd afgezet. De nieuwe kapitein is medestichter van Groupon en met een belang van 17% ook de grootste aandeelhouder van de onderneming.

Toch geen schone lei bij Groupon

Na het ontslag van Mason – ook al een medeoprichter van Groupon, die de laan uitgestuurd omdat het bedrijf het slecht deed – werd verwacht dat een externe topman de fakkel zou overnemen. Uiteindelijk is evenwel toch geopteerd voor een ‘insider’.

 

Lefkofsky heeft nochtans zelf ook geen vlekkeloos parcours achter de rug: toen het bedrijf in 2011 naar de beurs trok, liet hij verstaan te verwachten dat de onderneming enorm winstgevend zou worden. Groupon diende daarop zijn prospectus aan te passen en erin te vermelden dat die woorden werden ingetrokken.


Ondernemer met wisselend succes

Ook zakelijk ging Lefkofsky enkele keren de mist in. In de late jaren 1990 kocht hij samen met een partner het bedrijf voor kinderkleding Brandon, maar dat verhaal stokte omdat het bedrijf te zwaar in de schulden stak en er een uitschuiver werd gemaakt bij het beoordelen van modetrends. Later richtte hij mee Starbelly.com op, een online verkoper van promoties. Die verkocht hij later door, maar overnemer Ha-Lo diende de overname af te schrijven en ging zelf failliet.

 

Twee andere bedrijven die hij mee oprichtte en die nadien naar de beurs werden gebracht, doen het dan weer wel goed. Zijn belangen in het scheepvaarttechnologiebedrijf Echo Global Logistics en het drukkerijdienstenbedrijf InnerWorkings worden op 97 miljoen dollar (73 miljoen euro) geraamd. Zijn belang in Groupon zou 950 miljoen dollar (710 miljoen euro) waard zijn.

 

Groupon maakte deze week ook zijn resultaten over het voorbije kwartaal bekend. Die lieten een stijging van de omzet met 7% tot 608,7 miljoen dollar (455 miljoen euro) zien. Daarop werd een nettoverlies geleden van 7,6 miljoen dollar (5,7 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Back to top