Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode | RetailDetail

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Enkele van de grootste Belgische webshops – waarbij die van Nespresso en Media Markt - hebben in december serieuze steken laten vallen: hun servers vielen uit, in de drukste periode van het jaar.

40 webshops elke minuut bezocht

In de periode van 11 november tot 15 januari heeft InternetVista de beschikbaarheid van 40 e-commercesites in ons land gemonitord. Onder meer de webshops van 3Suisses, Azur, Decathlon, Delhaize, Krëfel, Vandenborre en Zalando kregen elke minuut een bezoek om te kijken of de webshop wel beschikbaar was.

 

Vier websites haalden een 'uptime' van 100% en waren met andere woorden niet één seconde onbereikbaar: Consoleshop (van Coolblue), eBay, Neckermann (mode- en woonwarenhuis) en Teatower (theespecialist). Een aantal andere spelers wist de schade te beperken tot minder dan een uur, daaronder Sherpa (4 minuten down), Fnac (9 minuten), Coolblue (9 minuten), Decathlon (11 minuten), PhotoHall (20 minuten), MacLine (35 minuten), Snapstore (42 minuten) en Delhaize Wine World (48 minuten).

 

Samengeteld 6 dagen 'down'

Free Record Shop buiten beschouwing gelaten (die site was door de gekende perikelen liefst 7,5 dagen onbereikbaar), waren de sites die het langst onbeschikbaar waren in de eindejaarsperiode die van NewPharma (in het totaal ruim 17 uur down), Nespresso (14 uur down), Delhaize (11 uur down) en Media Markt (10 uur down)

 

Alles samen waren de 40 bestudeerde sites een kleine week onbereikbaar, en in december - de maand die goed is voor 16% van de jaaromzet. "Over het algemeen heeft de Belgische e-commerce beter gepresteerd dan bij ons vorig onderzoek", zegt medeoprichter Cédric Braem van InternetVista aan DataNews. "Bedrijven zijn er zich meer van bewust dat een goed backendplatform een sleutelelement is voor het succes van een e-commerce site. Immers: als je site niet bereikbaar is, kan er ook niets verkocht worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.