Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Enkele van de grootste Belgische webshops – waarbij die van Nespresso en Media Markt - hebben in december serieuze steken laten vallen: hun servers vielen uit, in de drukste periode van het jaar.

40 webshops elke minuut bezocht

In de periode van 11 november tot 15 januari heeft InternetVista de beschikbaarheid van 40 e-commercesites in ons land gemonitord. Onder meer de webshops van 3Suisses, Azur, Decathlon, Delhaize, Krëfel, Vandenborre en Zalando kregen elke minuut een bezoek om te kijken of de webshop wel beschikbaar was.

 

Vier websites haalden een 'uptime' van 100% en waren met andere woorden niet één seconde onbereikbaar: Consoleshop (van Coolblue), eBay, Neckermann (mode- en woonwarenhuis) en Teatower (theespecialist). Een aantal andere spelers wist de schade te beperken tot minder dan een uur, daaronder Sherpa (4 minuten down), Fnac (9 minuten), Coolblue (9 minuten), Decathlon (11 minuten), PhotoHall (20 minuten), MacLine (35 minuten), Snapstore (42 minuten) en Delhaize Wine World (48 minuten).

 

Samengeteld 6 dagen 'down'

Free Record Shop buiten beschouwing gelaten (die site was door de gekende perikelen liefst 7,5 dagen onbereikbaar), waren de sites die het langst onbeschikbaar waren in de eindejaarsperiode die van NewPharma (in het totaal ruim 17 uur down), Nespresso (14 uur down), Delhaize (11 uur down) en Media Markt (10 uur down)

 

Alles samen waren de 40 bestudeerde sites een kleine week onbereikbaar, en in december - de maand die goed is voor 16% van de jaaromzet. "Over het algemeen heeft de Belgische e-commerce beter gepresteerd dan bij ons vorig onderzoek", zegt medeoprichter Cédric Braem van InternetVista aan DataNews. "Bedrijven zijn er zich meer van bewust dat een goed backendplatform een sleutelelement is voor het succes van een e-commerce site. Immers: als je site niet bereikbaar is, kan er ook niets verkocht worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Directie Neckermann.com aangehouden op verdenking van witwaspraktijken

05/12/2017

De Nederlandse opsporingsdienst FIOD is gisteren ingevallen bij webwinkel Neckermann.com en moederbedrijf Readen. De directie is aangehouden, wellicht op verdenking van witwaspraktijken.

 

Coolblue opent nieuw Belgisch hoofdkantoor

01/12/2017

Het nieuws was een tijdje geleden al gelekt, maar nu is het officieel: Coolblue heeft in Berchem een nieuw Belgisch hoofdkantoor geopend. De Nederlandse online retailer neemt er zijn intrek in het kantorencomplex Post X.

Mobiele opmars in de Verenigde Staten tijdens Black Friday en Cyber Monday

29/11/2017

Tijdens het voorbije weekend met Black Friday en Cyber Monday is er in de Verenigde Staten sprake geweest van een flinke opmars in verkopen via mobiele toestellen. Toch blijft de gemiddelde verkoopwaarde op mobiel flink achter.

Back to top