Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode | RetailDetail

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Enkele van de grootste Belgische webshops – waarbij die van Nespresso en Media Markt - hebben in december serieuze steken laten vallen: hun servers vielen uit, in de drukste periode van het jaar.

40 webshops elke minuut bezocht

In de periode van 11 november tot 15 januari heeft InternetVista de beschikbaarheid van 40 e-commercesites in ons land gemonitord. Onder meer de webshops van 3Suisses, Azur, Decathlon, Delhaize, Krëfel, Vandenborre en Zalando kregen elke minuut een bezoek om te kijken of de webshop wel beschikbaar was.

 

Vier websites haalden een 'uptime' van 100% en waren met andere woorden niet één seconde onbereikbaar: Consoleshop (van Coolblue), eBay, Neckermann (mode- en woonwarenhuis) en Teatower (theespecialist). Een aantal andere spelers wist de schade te beperken tot minder dan een uur, daaronder Sherpa (4 minuten down), Fnac (9 minuten), Coolblue (9 minuten), Decathlon (11 minuten), PhotoHall (20 minuten), MacLine (35 minuten), Snapstore (42 minuten) en Delhaize Wine World (48 minuten).

 

Samengeteld 6 dagen 'down'

Free Record Shop buiten beschouwing gelaten (die site was door de gekende perikelen liefst 7,5 dagen onbereikbaar), waren de sites die het langst onbeschikbaar waren in de eindejaarsperiode die van NewPharma (in het totaal ruim 17 uur down), Nespresso (14 uur down), Delhaize (11 uur down) en Media Markt (10 uur down)

 

Alles samen waren de 40 bestudeerde sites een kleine week onbereikbaar, en in december - de maand die goed is voor 16% van de jaaromzet. "Over het algemeen heeft de Belgische e-commerce beter gepresteerd dan bij ons vorig onderzoek", zegt medeoprichter Cédric Braem van InternetVista aan DataNews. "Bedrijven zijn er zich meer van bewust dat een goed backendplatform een sleutelelement is voor het succes van een e-commerce site. Immers: als je site niet bereikbaar is, kan er ook niets verkocht worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.