Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode | RetailDetail

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Grote Belgische webshops lagen uren plat tijdens eindejaarsperiode

Enkele van de grootste Belgische webshops – waarbij die van Nespresso en Media Markt - hebben in december serieuze steken laten vallen: hun servers vielen uit, in de drukste periode van het jaar.

40 webshops elke minuut bezocht

In de periode van 11 november tot 15 januari heeft InternetVista de beschikbaarheid van 40 e-commercesites in ons land gemonitord. Onder meer de webshops van 3Suisses, Azur, Decathlon, Delhaize, Krëfel, Vandenborre en Zalando kregen elke minuut een bezoek om te kijken of de webshop wel beschikbaar was.

 

Vier websites haalden een 'uptime' van 100% en waren met andere woorden niet één seconde onbereikbaar: Consoleshop (van Coolblue), eBay, Neckermann (mode- en woonwarenhuis) en Teatower (theespecialist). Een aantal andere spelers wist de schade te beperken tot minder dan een uur, daaronder Sherpa (4 minuten down), Fnac (9 minuten), Coolblue (9 minuten), Decathlon (11 minuten), PhotoHall (20 minuten), MacLine (35 minuten), Snapstore (42 minuten) en Delhaize Wine World (48 minuten).

 

Samengeteld 6 dagen 'down'

Free Record Shop buiten beschouwing gelaten (die site was door de gekende perikelen liefst 7,5 dagen onbereikbaar), waren de sites die het langst onbeschikbaar waren in de eindejaarsperiode die van NewPharma (in het totaal ruim 17 uur down), Nespresso (14 uur down), Delhaize (11 uur down) en Media Markt (10 uur down)

 

Alles samen waren de 40 bestudeerde sites een kleine week onbereikbaar, en in december - de maand die goed is voor 16% van de jaaromzet. "Over het algemeen heeft de Belgische e-commerce beter gepresteerd dan bij ons vorig onderzoek", zegt medeoprichter Cédric Braem van InternetVista aan DataNews. "Bedrijven zijn er zich meer van bewust dat een goed backendplatform een sleutelelement is voor het succes van een e-commerce site. Immers: als je site niet bereikbaar is, kan er ook niets verkocht worden."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top