Groupon is ambitieus maar vreest Mount Doom

Groupon is ambitieus maar vreest Mount Doom

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om "de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen."

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.


De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: "De aarde is heel erg oud - duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen - en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld."

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met "Frodo die Mount Doom beklimt" en waarschuwt voor de voorbeelden van "Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang". Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door "niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten".


Hij voorspelt ten slotte dat "2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten." Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: "maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai". Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om "de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen."

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.


De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: "De aarde is heel erg oud - duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen - en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld."

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met "Frodo die Mount Doom beklimt" en waarschuwt voor de voorbeelden van "Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang". Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door "niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten".


Hij voorspelt ten slotte dat "2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten." Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: "maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai". Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Lidl bouwt nieuw distributiecentrum in Venlo

01/08/2017

Lidl gaat in Venlo een nieuw distributiecentrum openen, dat dienst moet doen om klanten van de webshop te bedienen. Het zou daarbij gaan over een internationaal project, dat dus niet uitgaat van Lidl Nederland.

Amazon zet eigen afhaalkluisjes bij consumenten thuis

31/07/2017

Amazon heeft The Hub voorgesteld, een eigen systeem van afhaalkluisjes die overal kunnen worden geplaatst. De kluisjes zijn er in verschillende maten en kunnen zowel in gebouwen als buiten gezet worden.

Winst Amazon krijgt flinke klap

28/07/2017

De winst van het Amerikaanse Amazon is in het tweede kwartaal fors teruggevallen. Hij was bovendien zelfs nog een stuk lager dan wat analisten verwacht hadden. De omzet steeg wel opnieuw met een kwart.

Back to top