Groupon is ambitieus maar vreest Mount Doom

Groupon is ambitieus maar vreest Mount Doom

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om "de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen."

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.


De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: "De aarde is heel erg oud - duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen - en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld."

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met "Frodo die Mount Doom beklimt" en waarschuwt voor de voorbeelden van "Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang". Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door "niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten".


Hij voorspelt ten slotte dat "2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten." Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: "maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai". Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Het Amerikaanse internetcouponbedrijf Groupon hoopt op een enorme groei en bereidt zijn beursgang voor. Dat staat in een gelekte memo die terecht is gekomen bij de Wall Street Journal. De memo komt van de topman van Groupon, Andrew Mason, en onthult goeie financiële resultaten. Mason stelt de ambitie te hebben om "de omzet over het miljard (dollar; 726 miljoen euro) te tillen."

“Niemand heeft al gedaan wat wij nu doen.”

Groupon haalde vorig jaar een omzet van 760 miljoen dollar (552 miljoen euro) waarvan zowat tweederde in de VS. Het bedrijf heeft 4150 werknemers in 35 landen en telt 51 miljoen gebruikers.


De memo geeft ook een kijk op de unieke stijl van Mason. Zo schrijft hij: "De aarde is heel erg oud - duizenden jaren oud zelfs, volgens sommigen - en niemand heeft al gedaan wat wij nu doen. Jullie trots op wat jullie bereikt hebben zou zo groot moeten zijn dat die iedereen irriteert. Jullie zouden zo breed moeten glimlachen dat iedereen op jullie gezicht wilt slaan. Jullie zouden blijer moeten zijn dan wie ook ter wereld."

Frodo beklimt Mount Doom

Daarna waarschuwt hij echter dat zijn personeel niet op zijn lauweren mag rusten, aangezien copycats en reuzen als Google alles in het werk zullen stellen om aan de marktpositie van Groupon te knabbelen. Hij vergelijkt alle tegenstand met "Frodo die Mount Doom beklimt" en waarschuwt voor de voorbeelden van "Yahoo, MySpace en AOL, van wie de snelheid van de opkomst enkel werd overtroffen door de snelheid van hun neergang". Deze bedrijven verloren volgens hem immers niet tegen de concurrentie, maar tegen zichzelf door "niet meer te innoveren en zo niet meer tegemoet te komen aan de wensen van de klanten".


Hij voorspelt ten slotte dat "2011 zal beslissen of Groupon één van de grote merken wordt die onze generatie definieert, of dat het slechts een interessant idee was van mensen die daarna aan de kant werden geschoven door anderen die slimmer waren en harder werkten." Zijn gouden raad voor de toekomst is dan ook: "maak de mensen blij, wees nooit tevreden en wees vooral nooit saai". Als de personeelsleden handelen in de stijl van hun CEO, zal dat laatste alvast best lukken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Belgische Storesquare voert kapitaalsverhoging door

22/05/2017

Het Belgische Storesquare, dat lokale handelaars samenbrengt op één online platform, wil dankzij een reclamecampagne en een kapitaalverhoging zijn naamsbekendheid verhogen en de aanval inzetten op grotere concurrenten als Coolblue en Bol.com.

Boomende e-commerce zorgt voor startersrecord

18/05/2017

Het aantal Belgen dat een eigen onderneming is gestart, was nooit hoger dan vorig jaar. Opvallend: de dienstensector, en dan vooral de kleine zelfstandige koerierbedrijfjes die pakjes leveren voor webshops, trekken de kar.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Zalando haalt nu ook ‘retours’ op in Hasselt

11/05/2017

Na de Gentenaars krijgen ook de inwoners van Hasselt de mogelijkheid om retourzendingen door Zalando te laten afhalen. De internetwinkel werkt daarvoor ook nu weer samen met bpost-dochter CityDepot.

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

Back to top