Groupon & co niet in orde met regelgevingen

Groupon & co niet in orde met regelgevingen

De meeste consumenten zijn behoorlijk tevreden over websites als Groupon, al valt er heel wat op te merken op hun algemene voorwaarden en is het vaak gissen naar de werkelijke waarde van de geboden korting. Dat zegt Test-Aankoop, dat 491 consumenten ondervroeg in de maand september en vijf sites - Coolcoups, Gossipzone, Groupon, Groupolitan en Promocity - juridisch screende.

Nergens correcte algemene voorwaarden

Niet één van de vijf onderzochte kortingsites afficheert correcte algemene voorwaarden. Absoluut pijnpunt is het afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid in geval van niet-levering of wanneer de partner in gebreke blijft (enkel Coolcoups doet dit niet). Groupon en Groupolitan zijn de enige die de wettelijk verplichte bedenktijd van 14 kalenderdagen correct en duidelijk meedelen; Promocity en Coolcoups wekken de indruk dat elk geval individueel moet worden beoordeeld, terwijl Gossipzone de wet met de voeten treedt door slechts 7 dagen bedenktijd te gunnen. Test-Aankoop is dan ook van plan een klacht in te dienen.

Toch zijn de meeste gebruikers redelijk tevreden over deze groepskortingsites. De hoofdklacht draait om gebrekkige informatie: vaak is het moeilijk - zoniet onmogelijk - om de voorgestelde prijzen te vergelijken met de "normale" prijzen, zodat het als consument gissen is naar het échte voordeel dat je geniet. Voorts zijn er nog klachten over codes die niet werken, bons die niet worden doorgemaild, een levering die soms weken op zich laat wachten en over restaurants of wellnesscentra die al volgeboekt blijken te zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top