Groupon is reus op lemen voeten | RetailDetail

Groupon is reus op lemen voeten

Groupon is reus op lemen voeten

Hoe je het ook draait of keert: Groupon is een fenomeen. De aanbieder van groepskortingen maakt zowel in Amerika als Europa furore, maar vangt als hoge boom ook meer en meer wind. De financiële gegevens die de site voor groepsaankopen moest vrijgeven om zijn beursgang voor te bereiden, bieden daarom interessante inzichten in de werking van het veelbesproken bedrijf.

Exponentiele groei…

De omzet van Groupon is het voorbije trimester zowaar ruim vertienvoudigd ten aanzien van het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijf haalde destijds amper een omzet van 61 miljoen euro, vandaag rijft Groupon al 616 miljoen euro binnen met zijn groepsaanbiedingen.


Sinds eind maart 2011 zwol het aantal  ingeschrevenen van 83,1 miljoen aan tot 115,7 miljoen wereldwijd, waarvan 23 miljoen in het tweede kwartaal ook werkelijk iets hebben gekocht via de site. Samen waren ze goed voor 32,5 miljoen verkochte deals.


Om dat allemaal te kunnen bolwerken heeft Groupon liefst 1.000 nieuwe werknemers aangenomen in de afgelopen drie maanden. De overbevolkte bureaus van de Parijse afdeling in de reportage van het Franse programma Envoyé special, zoals ze afgelopen dinsdag werd getoond op Koppen XL, toonden dus een wereldwijde realiteit voor de kortingssite.

…maar tegen welke prijs?

Ondanks de stevige groei blijkt uit de cijfers duidelijk dat Groupon een reus op lemen voetjes is. Dat de aanbiedingensite op de beurs een kapitaal van 750 miljoen dollar hoopt bijeen te sprokkelen, is daarvan een sprekend bewijs. Maar de verliezen die Groupon blijft opeenstapelen, verklappen het allemaal. Sinds vorig jaar is het nettoverlies van het bedrijf zowaar bijna verdrievoudigd; van 25,9 naar 72 miljoen euro.


Ook rijst steeds meer kritiek op Groupons werkwijze en die van soortgelijke groepskortingaanbieders. De reportage op Koppen XL toonde onder meer ongenoegen bij handelaren die werden overweldigd door het succes van de actie en de hoge kostprijs ervan. De site zou 50% van de opbrengst van elke deal zelf opstrijken. Volgens de resultaten houdt Groupon daar gemiddeld 19 euro per deal aan over.


Toch ziet het er niet naar uit dat Andrew Mason, Groupons 30-jarige oprichter, zijn slaap hoeft te laten. Voorlopig inkomsten verzekerd, want nog 49.000 handelaren wachten op een plekje op de couponsite. Ook met de klantenloyauteit zit het best snor: een Groupon-gebruiker ging in Q2 gemiddeld op vier aanbiedingen in, waar dat er in het eerste kwartaal nog 3,8 waren.

Hoe je het ook draait of keert: Groupon is een fenomeen. De aanbieder van groepskortingen maakt zowel in Amerika als Europa furore, maar vangt als hoge boom ook meer en meer wind. De financiële gegevens die de site voor groepsaankopen moest vrijgeven om zijn beursgang voor te bereiden, bieden daarom interessante inzichten in de werking van het veelbesproken bedrijf.

Exponentiele groei…

De omzet van Groupon is het voorbije trimester zowaar ruim vertienvoudigd ten aanzien van het tweede kwartaal vorig jaar. Het bedrijf haalde destijds amper een omzet van 61 miljoen euro, vandaag rijft Groupon al 616 miljoen euro binnen met zijn groepsaanbiedingen.


Sinds eind maart 2011 zwol het aantal  ingeschrevenen van 83,1 miljoen aan tot 115,7 miljoen wereldwijd, waarvan 23 miljoen in het tweede kwartaal ook werkelijk iets hebben gekocht via de site. Samen waren ze goed voor 32,5 miljoen verkochte deals.


Om dat allemaal te kunnen bolwerken heeft Groupon liefst 1.000 nieuwe werknemers aangenomen in de afgelopen drie maanden. De overbevolkte bureaus van de Parijse afdeling in de reportage van het Franse programma Envoyé special, zoals ze afgelopen dinsdag werd getoond op Koppen XL, toonden dus een wereldwijde realiteit voor de kortingssite.

…maar tegen welke prijs?

Ondanks de stevige groei blijkt uit de cijfers duidelijk dat Groupon een reus op lemen voetjes is. Dat de aanbiedingensite op de beurs een kapitaal van 750 miljoen dollar hoopt bijeen te sprokkelen, is daarvan een sprekend bewijs. Maar de verliezen die Groupon blijft opeenstapelen, verklappen het allemaal. Sinds vorig jaar is het nettoverlies van het bedrijf zowaar bijna verdrievoudigd; van 25,9 naar 72 miljoen euro.


Ook rijst steeds meer kritiek op Groupons werkwijze en die van soortgelijke groepskortingaanbieders. De reportage op Koppen XL toonde onder meer ongenoegen bij handelaren die werden overweldigd door het succes van de actie en de hoge kostprijs ervan. De site zou 50% van de opbrengst van elke deal zelf opstrijken. Volgens de resultaten houdt Groupon daar gemiddeld 19 euro per deal aan over.


Toch ziet het er niet naar uit dat Andrew Mason, Groupons 30-jarige oprichter, zijn slaap hoeft te laten. Voorlopig inkomsten verzekerd, want nog 49.000 handelaren wachten op een plekje op de couponsite. Ook met de klantenloyauteit zit het best snor: een Groupon-gebruiker ging in Q2 gemiddeld op vier aanbiedingen in, waar dat er in het eerste kwartaal nog 3,8 waren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Back to top