Groupon stelt teleur met beursgang | RetailDetail

Groupon stelt teleur met beursgang

Groupon stelt teleur met beursgang

Groupon, het bedrijf dat wereldwijd groepskortingbonnen aanbiedt via het internet, heeft een mooie start genomen op de beurs van New York. Het aandeel sloot de eerste dag af op 26,11 dollar (19 euro), een winst van liefst 31%.

 


525 miljoen euro opgehaald...

Groupon bracht 35 miljoen aandelen naar de Nasdaq aan 20 dollar (15 euro) per stuk. Die prijs steeg in de loop van de beursdag door tot  31,14 dollar (23 euro), maar vielen later dus terug tot 26,11 dollar. Dat geeft de onderneming een totale beurswaarde van 16 miljard dollar (11,5 miljard euro). Er werd al wel duchtig handel gedreven met de Groupon-aandelen: het aantal transacties (43 miljoen) overschreed het aantal beschikbare aandelen.

 

Analisten reageerden teleurgesteld: zo zei David Menlow, president van IPOfinancial, dat "zeer ontgoocheld" het overheersende gevoel is. "Zo'n klein aanbod en een potentieel oneindige vraag, ik had meer verwacht. Dat is niet gebeurd, dus zullen mensen de fundamenten van het bedrijf nog eens goed bestuderen". En die zien er niet goed uit: in de aanloop naar de beursgang kwam het bedrijf namelijkmeermaals negatief in het nieuws. Het bedrijf had geknoeid met zijn omzetcijfers en heeft tot nu toe ook nog geen dollar winst gemaakt. 

Hopen op LinkedIn-scenario

Toch is deze beursgang de grootste van een internetbedrijf sinds Google in 2004 naar de beurs ging. Het technologiebedrijf haalde toen 1,67 miljard dollar (1,4 miljard euro) binnen. Het is nu afwachten of Groupon even positief gaat evolueren als sociaalnetwerksite LinkedIn, die in mei succesvol naar de beurs ging. Op de eerste dag verdubbelde LinkedIn van 45 naar 94,15 dollar per aandeel (33 naar 68 euro), en ondanks een recente daling staat het aandeel nog steeds op een mooie 82 dollar (60 euro). Gezien de mindere eerste dag én de dubieuze bedrijfsresultaten is het nog maar de vraag of Groupon dat succes kan herhalen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.