Groupon stelt teleur met beursgang

Groupon stelt teleur met beursgang

Groupon, het bedrijf dat wereldwijd groepskortingbonnen aanbiedt via het internet, heeft een mooie start genomen op de beurs van New York. Het aandeel sloot de eerste dag af op 26,11 dollar (19 euro), een winst van liefst 31%.

 


525 miljoen euro opgehaald...

Groupon bracht 35 miljoen aandelen naar de Nasdaq aan 20 dollar (15 euro) per stuk. Die prijs steeg in de loop van de beursdag door tot  31,14 dollar (23 euro), maar vielen later dus terug tot 26,11 dollar. Dat geeft de onderneming een totale beurswaarde van 16 miljard dollar (11,5 miljard euro). Er werd al wel duchtig handel gedreven met de Groupon-aandelen: het aantal transacties (43 miljoen) overschreed het aantal beschikbare aandelen.

 

Analisten reageerden teleurgesteld: zo zei David Menlow, president van IPOfinancial, dat "zeer ontgoocheld" het overheersende gevoel is. "Zo'n klein aanbod en een potentieel oneindige vraag, ik had meer verwacht. Dat is niet gebeurd, dus zullen mensen de fundamenten van het bedrijf nog eens goed bestuderen". En die zien er niet goed uit: in de aanloop naar de beursgang kwam het bedrijf namelijkmeermaals negatief in het nieuws. Het bedrijf had geknoeid met zijn omzetcijfers en heeft tot nu toe ook nog geen dollar winst gemaakt. 

Hopen op LinkedIn-scenario

Toch is deze beursgang de grootste van een internetbedrijf sinds Google in 2004 naar de beurs ging. Het technologiebedrijf haalde toen 1,67 miljard dollar (1,4 miljard euro) binnen. Het is nu afwachten of Groupon even positief gaat evolueren als sociaalnetwerksite LinkedIn, die in mei succesvol naar de beurs ging. Op de eerste dag verdubbelde LinkedIn van 45 naar 94,15 dollar per aandeel (33 naar 68 euro), en ondanks een recente daling staat het aandeel nog steeds op een mooie 82 dollar (60 euro). Gezien de mindere eerste dag én de dubieuze bedrijfsresultaten is het nog maar de vraag of Groupon dat succes kan herhalen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top