Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon | RetailDetail

Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon

Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon

De Franse uitgeverij Hachette mag vanaf begin 2015 zelf de prijzen bepalen van haar e-boeken die via de online winkel van de Amerikaanse verkoper Amazon worden gesleten. De voorbije maanden woedde nog een bitse strijd over die prijs.

Amazon gebruikt machtspositie

Amazon is de belangrijkste verkoper van boeken in de VS en zit daardoor in een sterke onderhandelingspositie, waarvan het gebruik maakt om lage inkoopprijzen te bedingen. Die kunnen dan leiden tot lage prijzen voor de consument.

 

Volgens de filosofie van Amazon mag een e-boek hoogstens 9,99 dollar kosten. Hachette vond dit te weinig en stuurde aan op prijzen tot 14,99 dollar. Bovendien eiste de Amerikaanse online verkoper een groter deel van de verkoopprijs. Hachette wou 50%, waar 30% een couranter percentage is.

 

Het ongenoegen leidde ertoe dat een reeks boeken van Hachette de voorbije maanden uit het aanbod werden gehaald. Voor andere werd de leveringstijd drastisch verhoogd of konden geen bestellingen op voorhand worden geplaatst, wat de verkoop kelderde.

 

Een nieuw commercieel akkoord heeft de relaties tussen Hachette en Amazon echter weer hersteld. Hachette mag vanaf begin 2015 zelf de consumentenprijzen voor zijn boeken op het verkoopplatform van Amazon vastleggen. Het krijgt daarbij incentives indien het goedkopere tarieven aanbiedt. Welke oplossing er is voor de verkoopcommissie is echter niet meegedeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.