Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon

Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon

De Franse uitgeverij Hachette mag vanaf begin 2015 zelf de prijzen bepalen van haar e-boeken die via de online winkel van de Amerikaanse verkoper Amazon worden gesleten. De voorbije maanden woedde nog een bitse strijd over die prijs.

Amazon gebruikt machtspositie

Amazon is de belangrijkste verkoper van boeken in de VS en zit daardoor in een sterke onderhandelingspositie, waarvan het gebruik maakt om lage inkoopprijzen te bedingen. Die kunnen dan leiden tot lage prijzen voor de consument.

 

Volgens de filosofie van Amazon mag een e-boek hoogstens 9,99 dollar kosten. Hachette vond dit te weinig en stuurde aan op prijzen tot 14,99 dollar. Bovendien eiste de Amerikaanse online verkoper een groter deel van de verkoopprijs. Hachette wou 50%, waar 30% een couranter percentage is.

 

Het ongenoegen leidde ertoe dat een reeks boeken van Hachette de voorbije maanden uit het aanbod werden gehaald. Voor andere werd de leveringstijd drastisch verhoogd of konden geen bestellingen op voorhand worden geplaatst, wat de verkoop kelderde.

 

Een nieuw commercieel akkoord heeft de relaties tussen Hachette en Amazon echter weer hersteld. Hachette mag vanaf begin 2015 zelf de consumentenprijzen voor zijn boeken op het verkoopplatform van Amazon vastleggen. Het krijgt daarbij incentives indien het goedkopere tarieven aanbiedt. Welke oplossing er is voor de verkoopcommissie is echter niet meegedeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top