Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon | RetailDetail

Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon

Hachette mag zelf prijs bepalen bij Amazon

De Franse uitgeverij Hachette mag vanaf begin 2015 zelf de prijzen bepalen van haar e-boeken die via de online winkel van de Amerikaanse verkoper Amazon worden gesleten. De voorbije maanden woedde nog een bitse strijd over die prijs.

Amazon gebruikt machtspositie

Amazon is de belangrijkste verkoper van boeken in de VS en zit daardoor in een sterke onderhandelingspositie, waarvan het gebruik maakt om lage inkoopprijzen te bedingen. Die kunnen dan leiden tot lage prijzen voor de consument.

 

Volgens de filosofie van Amazon mag een e-boek hoogstens 9,99 dollar kosten. Hachette vond dit te weinig en stuurde aan op prijzen tot 14,99 dollar. Bovendien eiste de Amerikaanse online verkoper een groter deel van de verkoopprijs. Hachette wou 50%, waar 30% een couranter percentage is.

 

Het ongenoegen leidde ertoe dat een reeks boeken van Hachette de voorbije maanden uit het aanbod werden gehaald. Voor andere werd de leveringstijd drastisch verhoogd of konden geen bestellingen op voorhand worden geplaatst, wat de verkoop kelderde.

 

Een nieuw commercieel akkoord heeft de relaties tussen Hachette en Amazon echter weer hersteld. Hachette mag vanaf begin 2015 zelf de consumentenprijzen voor zijn boeken op het verkoopplatform van Amazon vastleggen. Het krijgt daarbij incentives indien het goedkopere tarieven aanbiedt. Welke oplossing er is voor de verkoopcommissie is echter niet meegedeeld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top