Handelsomzet JD.com stijgt naar 90 miljard dollar | RetailDetail

Handelsomzet JD.com stijgt naar 90 miljard dollar

Handelsomzet JD.com stijgt naar 90 miljard dollar

De totale handelsomzet van JD.com is het voorbije jaar met bijna de helft gegroeid naar 658,2 miljard yuan (90 miljard euro). Daarbij gaat het over de totale omzet die door JD.com zelf wordt gehaald en de omzet die deelnemende handelaars op het platform halen.

 

Sterke daling verlies

In het vierde kwartaal werd er voor 209,7 miljard yuan (28,7 miljard euro) aan omzet gehaald op het platform, een groei van 46,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De netto-omzet kwam zo uit op 80,3 miljard yuan (10,99 miljard euro), een stijging van 47,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor het volledige jaar groeide de netto-omzet naar 260,2 miljard yuan (35,6 miljard euro)

 

Ondanks de sterke omzetgroei, maakt het Chinese JD.com wel nog steeds verlies. In het vierde kwartaal was dat 441,6 miljoen yuan (60,4 miljoen euro). Dat is wel al een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verlies nog 4,2 miljard yuan (574 miljoen euro) was. Over heel 2016 maakte JD.com een verlies van 2,1 miljard yuan (287 miljoen euro), een derde van het verlies in 2015.

 

De omzetgroei ging gepaard met een forse stijging van het aantal klanten ten opzichte van een jaar eerder. In 2016 had JD.com 226,6 miljoen actieve klanten, 46 procent meer dan een jaar eerder. Meer dan 120.000 handelaars verkopen hun producten via het platform van JD.com.

 

JD.com wordt steeds belangrijker als partner voor bedrijven om hun producten in China te introduceren. Zo tekende het afgelopen jaar overeenkomsten met Mattel en Remy Cointreau. Daarnaast heeft het al langer een nauwe band met Wal-Mart, dat tien procent van het Chinese bedrijf in handen heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.