Handelsomzet JD.com stijgt naar 90 miljard dollar | RetailDetail

Handelsomzet JD.com stijgt naar 90 miljard dollar

Handelsomzet JD.com stijgt naar 90 miljard dollar

De totale handelsomzet van JD.com is het voorbije jaar met bijna de helft gegroeid naar 658,2 miljard yuan (90 miljard euro). Daarbij gaat het over de totale omzet die door JD.com zelf wordt gehaald en de omzet die deelnemende handelaars op het platform halen.

 

Sterke daling verlies

In het vierde kwartaal werd er voor 209,7 miljard yuan (28,7 miljard euro) aan omzet gehaald op het platform, een groei van 46,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De netto-omzet kwam zo uit op 80,3 miljard yuan (10,99 miljard euro), een stijging van 47,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor het volledige jaar groeide de netto-omzet naar 260,2 miljard yuan (35,6 miljard euro)

 

Ondanks de sterke omzetgroei, maakt het Chinese JD.com wel nog steeds verlies. In het vierde kwartaal was dat 441,6 miljoen yuan (60,4 miljoen euro). Dat is wel al een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verlies nog 4,2 miljard yuan (574 miljoen euro) was. Over heel 2016 maakte JD.com een verlies van 2,1 miljard yuan (287 miljoen euro), een derde van het verlies in 2015.

 

De omzetgroei ging gepaard met een forse stijging van het aantal klanten ten opzichte van een jaar eerder. In 2016 had JD.com 226,6 miljoen actieve klanten, 46 procent meer dan een jaar eerder. Meer dan 120.000 handelaars verkopen hun producten via het platform van JD.com.

 

JD.com wordt steeds belangrijker als partner voor bedrijven om hun producten in China te introduceren. Zo tekende het afgelopen jaar overeenkomsten met Mattel en Remy Cointreau. Daarnaast heeft het al langer een nauwe band met Wal-Mart, dat tien procent van het Chinese bedrijf in handen heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.

AB InBev haalt meer winst uit minder bier

09/05/2018

AB InBev zag zijn bierverkoop tijdens het eerste kwartaal dalen met 0,2%, maar daaraan koppelt de Belgisch-Braziliaanse biergigant wel een omzetgroei die 1,1% hoger ligt dan verwacht. Ook de brutowinst oversteeg de verwachtingen.