Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Thomas Cook logoNederlandstaligen reageren pragmatischer op digitale aanbiedingen dan Franstaligen. Dat blijkt uit hersenonderzoek aan de hand van MRI-tests (Magnetic Resonance Imaging) in het UZ Sint-Lucas. Toen reisoperator Thomas Cook België, dat de opdracht gaf voor dit toch wel speciale onderzoek, de resultaten ervan ging toepassen op zijn elektronische nieuwsbrieven, steeg het aantal clicks gemiddeld met 25%.

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt gaat samenwerken met Parcify

22/06/2017

Media Markt heeft een samenwerking afgesloten met de startup Parcify, waardoor klanten voortaan meer vrijheid krijgen om te bepalen wanneer hun online bestellingen aan huis worden geleverd. Ook Bol.com en Zalando werken al samen met Parcify.

Ikea lanceert winkel op Amazon

19/06/2017

Slechts een week nadat Ikea aankondigde te denken aan de verkoop via derde partijen, komt de Zweedse woonketen op de proppen met een eigen winkel op Amazon. Daar wordt een uitgebreid aantal producten van Ikea aangeboden.

CFO van Alibaba voorspelt forse omzetgroei

08/06/2017

De Chinese internetreus Alibaba verwacht dat zijn omzet in het lopende boekjaar met 45 tot 49% zal stijgen. Dat heeft financieel directeur Maggie Wu gezegd tijdens een investeerdersconferentie in het Chinese Hangzhou.

Google krijgt mogelijk fikse boete van Europese Commissie

07/06/2017

Google mag zich aan een fikse boete verwachten van de Europese Commissie, na een onderzoek dat ongeveer zeven jaar aan de gang is geweest. De internetgigant zou binnen zoekresultaten Google Shopping bevoordeeld hebben.

Online verkoop FMCG fors gestegen in 2016

06/06/2017

In 2016 is de online verkoop van 'fast moving consumer goods', producten met een korte levensduur, gegroeid met 26%. De online omzet is nu goed voor 35% van de totale omzetgroei wereldwijd.

E-commerce blijft in opmars in België

06/06/2017

De online verkoop blijft ook in het eerste kwartaal van 2017 verder groeien in België. In totaal groeide de omzet met 6%; voor het eerst was er in Wallonië een grotere groei dan in Vlaanderen.

Back to top