Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Thomas Cook logoNederlandstaligen reageren pragmatischer op digitale aanbiedingen dan Franstaligen. Dat blijkt uit hersenonderzoek aan de hand van MRI-tests (Magnetic Resonance Imaging) in het UZ Sint-Lucas. Toen reisoperator Thomas Cook België, dat de opdracht gaf voor dit toch wel speciale onderzoek, de resultaten ervan ging toepassen op zijn elektronische nieuwsbrieven, steeg het aantal clicks gemiddeld met 25%.

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top