Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Thomas Cook logoNederlandstaligen reageren pragmatischer op digitale aanbiedingen dan Franstaligen. Dat blijkt uit hersenonderzoek aan de hand van MRI-tests (Magnetic Resonance Imaging) in het UZ Sint-Lucas. Toen reisoperator Thomas Cook België, dat de opdracht gaf voor dit toch wel speciale onderzoek, de resultaten ervan ging toepassen op zijn elektronische nieuwsbrieven, steeg het aantal clicks gemiddeld met 25%.

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgen shoppen steeds meer bij Chinese webshops

29/03/2017

Steeds meer Belgische consumenten doen aankopen bij Chinese webshops. In 2016 zijn de totale bestedingen bij die webwinkels met 63 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce. Ook B2B wordt er steeds meer gekocht bij Chinese webshops.

Bol.com pakt verkopers van namaak aan

27/03/2017

Bol.com gaat verkopers van namaakproducten van zijn verkoopplatform weren. Het online warenhuis heeft twintig verkopers een officiële waarschuwing gestuurd en drie partijen werden met onmiddellijke ingang van het platform verwijderd.

Amazon werkt aan verschillende fysieke winkelconcepten

27/03/2017

Amazon heeft al een tijdje een aantal fysieke boekwinkels en met Amazon Go heeft het ook een supermarktconcept zonder kassa’s ontwikkeld. Volgens insiders heeft het echter nog een aantal fysieke winkelconcepten achter de hand.

Coolblue zoekt werknemers voor magazijn in Luik

17/03/2017

Op de website van Coolblue is momenteel een vacature te vinden voor een teamleider bezorging voor een magazijn in Luik. Daarmee worden de plannen van de Nederlandse webshop om de taalgrens over te steken nog concreter.

Bol.com lanceert augmented reality app voor meubels

16/03/2017

Bezoekers van bol.com die hun oogje hebben laten vallen op een bepaald meubelstuk, kunnen voortaan eerst uitproberen of dat wel in hun interieur past. De webwinkel heeft daarvoor een app met augmented reality uitgebracht.

Google: consument shopt specifieker

10/03/2017

Consumenten zoeken op het internet steeds specifieker om precies dat te vinden waarnaar ze op zoek zijn. Als het gaat om shoppen, kunnen retailers en producenten de consument helpen met zijn zoektocht én profiteren door hun onlinesales op te krikken.

Back to top