Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Thomas Cook logoNederlandstaligen reageren pragmatischer op digitale aanbiedingen dan Franstaligen. Dat blijkt uit hersenonderzoek aan de hand van MRI-tests (Magnetic Resonance Imaging) in het UZ Sint-Lucas. Toen reisoperator Thomas Cook België, dat de opdracht gaf voor dit toch wel speciale onderzoek, de resultaten ervan ging toepassen op zijn elektronische nieuwsbrieven, steeg het aantal clicks gemiddeld met 25%.

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart-veteraan wordt marketingbaas Pinterest

08/12/2016

Brian Monahan, jarenlang verantwoordelijk voor de online marketing bij Walmart, gaat aan de slag bij Pinterest. Hij moet er als ‘chef verticale strategie’ het sociaalnetwerk ‘top of mind’ maken bij die bedrijfssectoren die vooralsnog amper op Pinterest aanwezig zijn.

Louis Delhaize-dochter opent eerste afhaalpunt in station

01/12/2016

Online supermarkt Wink heeft een afhaalpunt opgezet aan het treinstation van Ottignies. Als de test in samenwerking met de NMBS succesvol is, wil Wink ook in andere treinstations zo'n afhaalpunt opzetten.

Bol.com geeft korting voor late levering vanwege drukte

30/11/2016

Ahold-dochter Bol.com deelde maandagavond 2,5 euro korting uit aan klanten die vrede namen met een iets latere levering. De webshop spreekt van zijn drukste dag ooit en kon de bestellingen niet bijhouden.

Zelfmoordpoging wegens hoge werkdruk bij Amazon

30/11/2016

Een werknemer van Amazon raakte gewond toen hij van een gebouw sprong in het hoofdkwartier van Amazon in Seattle. Het zou daarbij over een zelfmoordpoging gaan, die het gevolg is van de werkdruk bij de Amerikaanse webshop.

Nieuwe regels tegen valse recensies op Amazon

29/11/2016

De Amerikaanse webshop Amazon heeft een nieuwe regel ingevoerd voor het aanmaken van recensies: klanten mogen voortaan nog maar vijf producten per week beoordelen. Zo wil Amazon valse recensies tegengaan.

Europese ministers ruimen hindernis grensoverschrijdend shoppen op

28/11/2016

Burgers van de Europese Unie moeten makkelijker iets online kunnen kopen in een andere lidstaat van de Unie. De economieministers hebben daarover overeenstemming bereikt, nu moet het Europees parlement nog tot een akkoord komen.

Back to top