InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada

InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada

Verlinvest, het investeringsvehikel van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius, participeert in de tweede kapitaalronde van Lazada, Zuidoost-Aziës grootste onlinewarenhuis.

250 miljoen dollar voor Lazada

Verlinvest en Lazada zijn geen onbekenden voor elkaar: de InBev-families stapten in juni al in het kapitaal van het onlinewarenhuis. Lazada haalde toen 100 miljoen dollar op (zo'n 77 miljoen euro) bij een aantal investeringsgroepen, onder wie dus Verlinvest. Drijvende kracht achter Lazada is Rocket Internet, de snelgroeiende groep van de Duitse broers Samwer die eerder ook al achter Zalando zat.

 

Bij de huidige kapitaalronde haalt Lazada liefst 250 miljoen dollar op. Behalve het Belgische Verlinvest leggen ook de Britse supermarktreus Tesco, het Amerikaanse Access Industries en het Zweedse Investment AB Kinnevik (de huidige Zalando-eigenaar) geld op tafel. Hoeveel Verlinvest precies inbrengt, is niet bekend.

 

De InBev-families doen dit jaar al voor de vierde keer zaken met de Samwers: eerder stapte de investeringsgroep ook al in het kapitaal van hun onlineboetieks Zalora (Zuidoost-Azië) en The Iconic (Australië).

 

E-commerce speeltuin voor investeerders

Verlinvests voorbeeld wordt ook gevolgd door andere Belgische investeerders: de holding van de familie Boël, Sofina, is zich volop aan het inkopen in bedrijven als Franse onlineschoenenverkoper Spartoo, de Spaanse besloten kledingboetiek Privalia en onlangs nog in Flipkart, het "Indiase Amazon". Toeval of niet, maar Sofina stapte eerder dit jaar volledig uit het kapitaal van Delhaize.

 

Ook in eigen land worden de posities trouwens ingenomen. Vorige week nog nam Shopinvest, de holding boven kledingretailer e5 Mode, de Brusselse online outletstore Outlet Avenue over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top