InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada | RetailDetail

InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada

InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada

Verlinvest, het investeringsvehikel van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius, participeert in de tweede kapitaalronde van Lazada, Zuidoost-Aziës grootste onlinewarenhuis.

250 miljoen dollar voor Lazada

Verlinvest en Lazada zijn geen onbekenden voor elkaar: de InBev-families stapten in juni al in het kapitaal van het onlinewarenhuis. Lazada haalde toen 100 miljoen dollar op (zo'n 77 miljoen euro) bij een aantal investeringsgroepen, onder wie dus Verlinvest. Drijvende kracht achter Lazada is Rocket Internet, de snelgroeiende groep van de Duitse broers Samwer die eerder ook al achter Zalando zat.

 

Bij de huidige kapitaalronde haalt Lazada liefst 250 miljoen dollar op. Behalve het Belgische Verlinvest leggen ook de Britse supermarktreus Tesco, het Amerikaanse Access Industries en het Zweedse Investment AB Kinnevik (de huidige Zalando-eigenaar) geld op tafel. Hoeveel Verlinvest precies inbrengt, is niet bekend.

 

De InBev-families doen dit jaar al voor de vierde keer zaken met de Samwers: eerder stapte de investeringsgroep ook al in het kapitaal van hun onlineboetieks Zalora (Zuidoost-Azië) en The Iconic (Australië).

 

E-commerce speeltuin voor investeerders

Verlinvests voorbeeld wordt ook gevolgd door andere Belgische investeerders: de holding van de familie Boël, Sofina, is zich volop aan het inkopen in bedrijven als Franse onlineschoenenverkoper Spartoo, de Spaanse besloten kledingboetiek Privalia en onlangs nog in Flipkart, het "Indiase Amazon". Toeval of niet, maar Sofina stapte eerder dit jaar volledig uit het kapitaal van Delhaize.

 

Ook in eigen land worden de posities trouwens ingenomen. Vorige week nog nam Shopinvest, de holding boven kledingretailer e5 Mode, de Brusselse online outletstore Outlet Avenue over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.