InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada | RetailDetail

InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada

InBev-families en Tesco investeren opnieuw in Lazada

Verlinvest, het investeringsvehikel van de InBev-families de Spoelberch en de Mévius, participeert in de tweede kapitaalronde van Lazada, Zuidoost-Aziës grootste onlinewarenhuis.

250 miljoen dollar voor Lazada

Verlinvest en Lazada zijn geen onbekenden voor elkaar: de InBev-families stapten in juni al in het kapitaal van het onlinewarenhuis. Lazada haalde toen 100 miljoen dollar op (zo'n 77 miljoen euro) bij een aantal investeringsgroepen, onder wie dus Verlinvest. Drijvende kracht achter Lazada is Rocket Internet, de snelgroeiende groep van de Duitse broers Samwer die eerder ook al achter Zalando zat.

 

Bij de huidige kapitaalronde haalt Lazada liefst 250 miljoen dollar op. Behalve het Belgische Verlinvest leggen ook de Britse supermarktreus Tesco, het Amerikaanse Access Industries en het Zweedse Investment AB Kinnevik (de huidige Zalando-eigenaar) geld op tafel. Hoeveel Verlinvest precies inbrengt, is niet bekend.

 

De InBev-families doen dit jaar al voor de vierde keer zaken met de Samwers: eerder stapte de investeringsgroep ook al in het kapitaal van hun onlineboetieks Zalora (Zuidoost-Azië) en The Iconic (Australië).

 

E-commerce speeltuin voor investeerders

Verlinvests voorbeeld wordt ook gevolgd door andere Belgische investeerders: de holding van de familie Boël, Sofina, is zich volop aan het inkopen in bedrijven als Franse onlineschoenenverkoper Spartoo, de Spaanse besloten kledingboetiek Privalia en onlangs nog in Flipkart, het "Indiase Amazon". Toeval of niet, maar Sofina stapte eerder dit jaar volledig uit het kapitaal van Delhaize.

 

Ook in eigen land worden de posities trouwens ingenomen. Vorige week nog nam Shopinvest, de holding boven kledingretailer e5 Mode, de Brusselse online outletstore Outlet Avenue over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.