InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers | RetailDetail

InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers

InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers

De InBev-families de Mévius en de Spoelberch hebben een participatie genomen in de Australische webwinkel The Iconic van Zalando-broers Samwer. De families gebruiken hun investeringsvehikel Verlinvest wel vaker om een diversificatie van hun investeringen te zoeken in de online handel.

Buitenlandse investeerders moeten groei verzekeren

In totaal haalde het Australische bedrijf deze kapitaalronde 28 miljoen Australische dollar (20 miljoen euro) op. Dat geld komt niet enkel uit Belgische hoek: naast Verlinvest investeerden ook Summit Partners en AB Kinnevik.

 

De Australiërs mogen pronken met een catalogus van bijna 50.000 producten en maandelijks vier miljoen bezoekers, maar leden vorig jaar een verlies van een tiental miljoen euro. Om toch te kunnen investeren in verdere groei, moest er dus vers kapitaal gezocht worden.

 

Herhaalde samenwerking met Zalando-broers

Eind mei kocht Verlinvest zich ook al in bij de Aziatische online kledingverkoper Zalora, alweer samen met Summit Partners en AB Kinnevik. In juni stapte de Belgische investeerder vervolgens in bij Lazada, een online hypermarkt voor Zuidoost-Azië – met alwer dezelfde partners.

 

Dat de diverse investeerders mekaar vaak tegenkomen, is geen verrassing. De drie online winkels maken deel uit van het Rocket Internet-imperium van de Duitse Samwer-broers. Zij volgen daarbij steeds hetzelfde pad, waarbij ze in de VS zoekn naar succesrijke starters. Dat concept kopiëren ze om vervolgens zo snel mogelijk volume op te bouwen en dat wereldwijd.

 

De Duitse webwinkel Zalando is daarbij het meest sprekende voorbeeld. Doordat de oorspronkelijke winkel zich vooral op de VS concentreert, ligt de rest van de wereld meestal open voor de kloon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.