InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers

InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers

De InBev-families de Mévius en de Spoelberch hebben een participatie genomen in de Australische webwinkel The Iconic van Zalando-broers Samwer. De families gebruiken hun investeringsvehikel Verlinvest wel vaker om een diversificatie van hun investeringen te zoeken in de online handel.

Buitenlandse investeerders moeten groei verzekeren

In totaal haalde het Australische bedrijf deze kapitaalronde 28 miljoen Australische dollar (20 miljoen euro) op. Dat geld komt niet enkel uit Belgische hoek: naast Verlinvest investeerden ook Summit Partners en AB Kinnevik.

 

De Australiërs mogen pronken met een catalogus van bijna 50.000 producten en maandelijks vier miljoen bezoekers, maar leden vorig jaar een verlies van een tiental miljoen euro. Om toch te kunnen investeren in verdere groei, moest er dus vers kapitaal gezocht worden.

 

Herhaalde samenwerking met Zalando-broers

Eind mei kocht Verlinvest zich ook al in bij de Aziatische online kledingverkoper Zalora, alweer samen met Summit Partners en AB Kinnevik. In juni stapte de Belgische investeerder vervolgens in bij Lazada, een online hypermarkt voor Zuidoost-Azië – met alwer dezelfde partners.

 

Dat de diverse investeerders mekaar vaak tegenkomen, is geen verrassing. De drie online winkels maken deel uit van het Rocket Internet-imperium van de Duitse Samwer-broers. Zij volgen daarbij steeds hetzelfde pad, waarbij ze in de VS zoekn naar succesrijke starters. Dat concept kopiëren ze om vervolgens zo snel mogelijk volume op te bouwen en dat wereldwijd.

 

De Duitse webwinkel Zalando is daarbij het meest sprekende voorbeeld. Doordat de oorspronkelijke winkel zich vooral op de VS concentreert, ligt de rest van de wereld meestal open voor de kloon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top