InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers

InBev-families gaan alweer in zee met Zalando-broers

De InBev-families de Mévius en de Spoelberch hebben een participatie genomen in de Australische webwinkel The Iconic van Zalando-broers Samwer. De families gebruiken hun investeringsvehikel Verlinvest wel vaker om een diversificatie van hun investeringen te zoeken in de online handel.

Buitenlandse investeerders moeten groei verzekeren

In totaal haalde het Australische bedrijf deze kapitaalronde 28 miljoen Australische dollar (20 miljoen euro) op. Dat geld komt niet enkel uit Belgische hoek: naast Verlinvest investeerden ook Summit Partners en AB Kinnevik.

 

De Australiërs mogen pronken met een catalogus van bijna 50.000 producten en maandelijks vier miljoen bezoekers, maar leden vorig jaar een verlies van een tiental miljoen euro. Om toch te kunnen investeren in verdere groei, moest er dus vers kapitaal gezocht worden.

 

Herhaalde samenwerking met Zalando-broers

Eind mei kocht Verlinvest zich ook al in bij de Aziatische online kledingverkoper Zalora, alweer samen met Summit Partners en AB Kinnevik. In juni stapte de Belgische investeerder vervolgens in bij Lazada, een online hypermarkt voor Zuidoost-Azië – met alwer dezelfde partners.

 

Dat de diverse investeerders mekaar vaak tegenkomen, is geen verrassing. De drie online winkels maken deel uit van het Rocket Internet-imperium van de Duitse Samwer-broers. Zij volgen daarbij steeds hetzelfde pad, waarbij ze in de VS zoekn naar succesrijke starters. Dat concept kopiëren ze om vervolgens zo snel mogelijk volume op te bouwen en dat wereldwijd.

 

De Duitse webwinkel Zalando is daarbij het meest sprekende voorbeeld. Doordat de oorspronkelijke winkel zich vooral op de VS concentreert, ligt de rest van de wereld meestal open voor de kloon.

Tags: