InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce | RetailDetail

InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce

InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce
Verlinvest ziet duidelijk mogelijkheden in e-commerce: een maand geleden stapte het investeringsvehikel van de InBev-families de Mévius en de Spoelberch al in de Zuidoost-Aziatische onlinewinkel Zalora en nu investeert het ook in Zalora's zusterbedrijf Lazada.

Grootste van Zuidoost-Azië

Lazada is naar eigen zeggen de "grootste online shopping mall" van Zuidoost-Azië en is actief in Indonesië, Vietnam, Thailand, de Filippijnen en Maleisië. Daar verkoopt de site een ruime waaier aan producten, van make-up over speelgoed tot tv-toestellen en meubilair. Het bedrijf is slechts één jaar oud maar verwerkte reeds meer dan 1 miljoen bestellingen.

 

Zusterbedrijf Zalora omschrijft zichzelf dan weer als "Aziës grootste modewebshop". Ook Zalora bestaat net een jaar en is actief in dezelfde vijf landen als Lazada, nog aangevuld met Singapore, Taiwan en Hongkong. Zalora heeft naar eigen zeggen een "double-digit million USD"-omzet.

 

Beide webshops zijn opgericht door Rocket Internet, het bedrijf van de Duitse broers Alexander (38), Marc (42) en Olivier (39) Samwer, die intussen al een honderdtal internetstart-ups, onder meer Zalando, uit de grond stampten.

 

Net als een maand geleden met Zalora tekent Verlinvest ook nu weer in op een kapitaalronde van 100 miljoen dollar (ca. 77 miljoen euro). Andere investeerders zijn Summit Partners (ex-aandeelhouder van Ogone), de Zweedse investeringsgroep AB Kinnevik en de Duitse retailgroep Tengelmann. Welk deel van de kapitaalronde Verlinvest precies voor zijn rekening neemt, is niet bekend.

 

Diversificatie buiten bierwereld

Verlinvest beheert voor de InBev-families de Spoelberch en de Mévius intussen ongeveer 700 miljoen euro aan activa en diversifieert al een tijdje buiten de bierwereld.

 

Het investeringsvehikel focust daarbij op drie grote pijlers: voeding en drank (onder meer Rémy-Cointreau en het Amerikaanse Popchips), personal care (met cosmetica Legsa) en technologie (bv. digitale mobiele marketeer Brandtone). De participaties in Zalora en Lazada vallen onder die laatste pijler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.