InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce

InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce
Verlinvest ziet duidelijk mogelijkheden in e-commerce: een maand geleden stapte het investeringsvehikel van de InBev-families de Mévius en de Spoelberch al in de Zuidoost-Aziatische onlinewinkel Zalora en nu investeert het ook in Zalora's zusterbedrijf Lazada.

Grootste van Zuidoost-Azië

Lazada is naar eigen zeggen de "grootste online shopping mall" van Zuidoost-Azië en is actief in Indonesië, Vietnam, Thailand, de Filippijnen en Maleisië. Daar verkoopt de site een ruime waaier aan producten, van make-up over speelgoed tot tv-toestellen en meubilair. Het bedrijf is slechts één jaar oud maar verwerkte reeds meer dan 1 miljoen bestellingen.

 

Zusterbedrijf Zalora omschrijft zichzelf dan weer als "Aziës grootste modewebshop". Ook Zalora bestaat net een jaar en is actief in dezelfde vijf landen als Lazada, nog aangevuld met Singapore, Taiwan en Hongkong. Zalora heeft naar eigen zeggen een "double-digit million USD"-omzet.

 

Beide webshops zijn opgericht door Rocket Internet, het bedrijf van de Duitse broers Alexander (38), Marc (42) en Olivier (39) Samwer, die intussen al een honderdtal internetstart-ups, onder meer Zalando, uit de grond stampten.

 

Net als een maand geleden met Zalora tekent Verlinvest ook nu weer in op een kapitaalronde van 100 miljoen dollar (ca. 77 miljoen euro). Andere investeerders zijn Summit Partners (ex-aandeelhouder van Ogone), de Zweedse investeringsgroep AB Kinnevik en de Duitse retailgroep Tengelmann. Welk deel van de kapitaalronde Verlinvest precies voor zijn rekening neemt, is niet bekend.

 

Diversificatie buiten bierwereld

Verlinvest beheert voor de InBev-families de Spoelberch en de Mévius intussen ongeveer 700 miljoen euro aan activa en diversifieert al een tijdje buiten de bierwereld.

 

Het investeringsvehikel focust daarbij op drie grote pijlers: voeding en drank (onder meer Rémy-Cointreau en het Amerikaanse Popchips), personal care (met cosmetica Legsa) en technologie (bv. digitale mobiele marketeer Brandtone). De participaties in Zalora en Lazada vallen onder die laatste pijler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top