InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce

InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce
Verlinvest ziet duidelijk mogelijkheden in e-commerce: een maand geleden stapte het investeringsvehikel van de InBev-families de Mévius en de Spoelberch al in de Zuidoost-Aziatische onlinewinkel Zalora en nu investeert het ook in Zalora's zusterbedrijf Lazada.

Grootste van Zuidoost-Azië

Lazada is naar eigen zeggen de "grootste online shopping mall" van Zuidoost-Azië en is actief in Indonesië, Vietnam, Thailand, de Filippijnen en Maleisië. Daar verkoopt de site een ruime waaier aan producten, van make-up over speelgoed tot tv-toestellen en meubilair. Het bedrijf is slechts één jaar oud maar verwerkte reeds meer dan 1 miljoen bestellingen.

 

Zusterbedrijf Zalora omschrijft zichzelf dan weer als "Aziës grootste modewebshop". Ook Zalora bestaat net een jaar en is actief in dezelfde vijf landen als Lazada, nog aangevuld met Singapore, Taiwan en Hongkong. Zalora heeft naar eigen zeggen een "double-digit million USD"-omzet.

 

Beide webshops zijn opgericht door Rocket Internet, het bedrijf van de Duitse broers Alexander (38), Marc (42) en Olivier (39) Samwer, die intussen al een honderdtal internetstart-ups, onder meer Zalando, uit de grond stampten.

 

Net als een maand geleden met Zalora tekent Verlinvest ook nu weer in op een kapitaalronde van 100 miljoen dollar (ca. 77 miljoen euro). Andere investeerders zijn Summit Partners (ex-aandeelhouder van Ogone), de Zweedse investeringsgroep AB Kinnevik en de Duitse retailgroep Tengelmann. Welk deel van de kapitaalronde Verlinvest precies voor zijn rekening neemt, is niet bekend.

 

Diversificatie buiten bierwereld

Verlinvest beheert voor de InBev-families de Spoelberch en de Mévius intussen ongeveer 700 miljoen euro aan activa en diversifieert al een tijdje buiten de bierwereld.

 

Het investeringsvehikel focust daarbij op drie grote pijlers: voeding en drank (onder meer Rémy-Cointreau en het Amerikaanse Popchips), personal care (met cosmetica Legsa) en technologie (bv. digitale mobiele marketeer Brandtone). De participaties in Zalora en Lazada vallen onder die laatste pijler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top