InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce

InBev-families zien brood in Aziatische e-commerce
Verlinvest ziet duidelijk mogelijkheden in e-commerce: een maand geleden stapte het investeringsvehikel van de InBev-families de Mévius en de Spoelberch al in de Zuidoost-Aziatische onlinewinkel Zalora en nu investeert het ook in Zalora's zusterbedrijf Lazada.

Grootste van Zuidoost-Azië

Lazada is naar eigen zeggen de "grootste online shopping mall" van Zuidoost-Azië en is actief in Indonesië, Vietnam, Thailand, de Filippijnen en Maleisië. Daar verkoopt de site een ruime waaier aan producten, van make-up over speelgoed tot tv-toestellen en meubilair. Het bedrijf is slechts één jaar oud maar verwerkte reeds meer dan 1 miljoen bestellingen.

 

Zusterbedrijf Zalora omschrijft zichzelf dan weer als "Aziës grootste modewebshop". Ook Zalora bestaat net een jaar en is actief in dezelfde vijf landen als Lazada, nog aangevuld met Singapore, Taiwan en Hongkong. Zalora heeft naar eigen zeggen een "double-digit million USD"-omzet.

 

Beide webshops zijn opgericht door Rocket Internet, het bedrijf van de Duitse broers Alexander (38), Marc (42) en Olivier (39) Samwer, die intussen al een honderdtal internetstart-ups, onder meer Zalando, uit de grond stampten.

 

Net als een maand geleden met Zalora tekent Verlinvest ook nu weer in op een kapitaalronde van 100 miljoen dollar (ca. 77 miljoen euro). Andere investeerders zijn Summit Partners (ex-aandeelhouder van Ogone), de Zweedse investeringsgroep AB Kinnevik en de Duitse retailgroep Tengelmann. Welk deel van de kapitaalronde Verlinvest precies voor zijn rekening neemt, is niet bekend.

 

Diversificatie buiten bierwereld

Verlinvest beheert voor de InBev-families de Spoelberch en de Mévius intussen ongeveer 700 miljoen euro aan activa en diversifieert al een tijdje buiten de bierwereld.

 

Het investeringsvehikel focust daarbij op drie grote pijlers: voeding en drank (onder meer Rémy-Cointreau en het Amerikaanse Popchips), personal care (met cosmetica Legsa) en technologie (bv. digitale mobiele marketeer Brandtone). De participaties in Zalora en Lazada vallen onder die laatste pijler.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top