Indrukwekkende winstgroei bij Alibaba

Indrukwekkende winstgroei bij Alibaba

E-commercereus Alibaba genereerde in zijn voorbije boekjaar een nettowinst van 3,7 miljard dollar (2,9 miljard euro) bij een omzet van 8,45 miljard dollar (6,25 miljard euro). Dat blijkt uit documenten die de groep heeft ingediend in de aanloop naar zijn beursgang.

170% meer winst

China's grootste internetconcern heeft er een absoluut recordjaar opzitten. De groep, die zichzelf omschrijft als 'het grootste online- en mobiele commerciële bedrijf ter wereld' zag zijn omzet stijgen van 5,5 miljard dollar tot 8,45 miljard dollar, terwijl de winst er liefst 170% op vooruitging tot 3,7 miljard dollar.

 

De verkoopcijfers van zijn twee belangrijkste marktplaatsen ogen zelfs ronduit indrukwekkend: Tmall.com verkocht vorig jaar voor liefst 81 miljard dollar aan producten (ruim een verdubbeling tegenover het jaar voordien), terwijl Taobao zijn omzet zag afklokken op 189 miljard dollar (+42%).

 

De cijfers staan te lezen in een gewijzigde versie van het prospectus voor de beursgang die wellicht in augustus van dit jaar zal doorgaan. Daarin wordt het bedrijf gewaardeerd op 96,6 tot 121 miljard dollar (al gewagen sommige analisten van 200 miljard dollar).

 

'Laagste' kwartaalgroei in zes jaar

Toch kunnen die indrukwekkende cijfers niet wegsteken dat de groei niet meer zo snel gaat als tevoren: zo steeg de omzet in de drie maanden van januari tot maart nog 'maar' 39%, tegenover 62% het kwartaal voordien. Het is meteen de eerste keer dat de groei onder de 40% zakt sinds 2008.

 

Bovendien staan ook de marges van Alibaba onder druk: in het laatste kwartaal (tot 31 maart) viel de marge terug tot 45,3%, tegenover 51,3% een jaar eerder. Een gevolg van hogere kosten voor het aantrekken van nieuwe mobiele gebruikers, aldus analisten.

 

Negenkoppige raad van bestuur

In datzelfde prospectus voor de Amerikaanse beurswaakhond heeft Alibaba ook 27 'partners' aangeduid die de bevoegdheid krijgen om bestuurders te benoemen. Na de beursgang zal de raad van bestuur bestaan uit negen leden, bij wie huidig voorzitter (en oprichter) Jack Ma, vicevoorzitter Joseph Tsai, CEO Jonathan Lu en COO Daniel Zhang. Onder meer Jerry Yang, de medeoprichter van Yahoo, en J. Michael Evans, gewezen bankier bij Goldman Sachs, zullen als onafhankelijke bestuurders zetelen in de te vormen raad van bestuur.

 

Het document geeft nog geen uitsluitsel over het aantal aandelen dat Alibaba naar de beurs zal brengen, op welke beurs het zal noteren (NYSE of Nasdaq) en onder welk tickersymbool. Ook voor een prijsvork (of een indicatie daarover) is het nog te vroeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top