Instacart shopt in verschillende winkels voor consument

Instacart shopt in verschillende winkels voor consument

Wil je over minder dan twee uur een ontbijtkoek van Carrefour, vlees van Colruyt en wijn van Delhaize thuisgeleverd krijgen in één pakket? In de Verenigde Staten kan dit al: daar zorgt Instacart voor een dergelijke dienst via lokale warenhuizen in San Francisco. Het bedrijf wil de dienstverlening nu uitbreiden naar tien Amerikaanse steden.

Personal shoppers schuimen viertal winkels af

Instacart werkt via crowdsourcing: wie een auto en een smartphone heeft, mag zich aanmelden om boodschappen in de diverse winkels te doen voor klanten die hun bestellingen en hun voorkeurwinkels online doorgeven. Zowat 150 personal shoppers hebben dat intussen ook gedaan. Het bedrijf gaat ervan uit dat ze na verloop van tijd erg efficiënt kunnen winkelen.

 

De prijs hangt af van de totale aankoopsom en van het opgegeven tijdsbestek, maar de meeste klanten kiezen voor een levering in minder dan twee uur voor een aankoopbedrag van meer dan 35 dollar. Zo'n levering kost hen 3,99 dollar, omgerekend 3 euro.

 

Instacart gaat daarmee verder dan de klassieke distributeurs, die alleen thuislevering van de eigen producten aanbieden. De Californiërs willen het leven gemakkelijker maken voor de steeds grotere groep consumenten die niet trouw naar dezelfde keten gaat, maar per artikel uitzoekt waar dat het goedkoopst te vinden is.

 

Kapitaalsverhoging voor nationale expansie

Om het systeem van Oostkust tot Westkust te kunnen uitbreiden, haalde Instacart recentelijk 8,5 miljoen dollar aan vers geld op. Het investeringsfonds Sequoia Capital leidde die operatie en onder meer Khosla Ventures en Gmail-ontwerper Paul Buchheit stapten daarbij in het kapitaal.

 

Instacart werd eind vorig jaar opgericht door de 26-jarige Apoorva Mehta, een voormalige werknemer van Amazon. Met het nieuwe kapitaal hoopt hij tegen eind volgend jaar zijn dienst in minstens tien grote steden over de hele VS aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top