Instacart shopt in verschillende winkels voor consument | RetailDetail

Instacart shopt in verschillende winkels voor consument

Instacart shopt in verschillende winkels voor consument

Wil je over minder dan twee uur een ontbijtkoek van Carrefour, vlees van Colruyt en wijn van Delhaize thuisgeleverd krijgen in één pakket? In de Verenigde Staten kan dit al: daar zorgt Instacart voor een dergelijke dienst via lokale warenhuizen in San Francisco. Het bedrijf wil de dienstverlening nu uitbreiden naar tien Amerikaanse steden.

Personal shoppers schuimen viertal winkels af

Instacart werkt via crowdsourcing: wie een auto en een smartphone heeft, mag zich aanmelden om boodschappen in de diverse winkels te doen voor klanten die hun bestellingen en hun voorkeurwinkels online doorgeven. Zowat 150 personal shoppers hebben dat intussen ook gedaan. Het bedrijf gaat ervan uit dat ze na verloop van tijd erg efficiënt kunnen winkelen.

 

De prijs hangt af van de totale aankoopsom en van het opgegeven tijdsbestek, maar de meeste klanten kiezen voor een levering in minder dan twee uur voor een aankoopbedrag van meer dan 35 dollar. Zo'n levering kost hen 3,99 dollar, omgerekend 3 euro.

 

Instacart gaat daarmee verder dan de klassieke distributeurs, die alleen thuislevering van de eigen producten aanbieden. De Californiërs willen het leven gemakkelijker maken voor de steeds grotere groep consumenten die niet trouw naar dezelfde keten gaat, maar per artikel uitzoekt waar dat het goedkoopst te vinden is.

 

Kapitaalsverhoging voor nationale expansie

Om het systeem van Oostkust tot Westkust te kunnen uitbreiden, haalde Instacart recentelijk 8,5 miljoen dollar aan vers geld op. Het investeringsfonds Sequoia Capital leidde die operatie en onder meer Khosla Ventures en Gmail-ontwerper Paul Buchheit stapten daarbij in het kapitaal.

 

Instacart werd eind vorig jaar opgericht door de 26-jarige Apoorva Mehta, een voormalige werknemer van Amazon. Met het nieuwe kapitaal hoopt hij tegen eind volgend jaar zijn dienst in minstens tien grote steden over de hele VS aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.