Instacart shopt in verschillende winkels voor consument

Instacart shopt in verschillende winkels voor consument

Wil je over minder dan twee uur een ontbijtkoek van Carrefour, vlees van Colruyt en wijn van Delhaize thuisgeleverd krijgen in één pakket? In de Verenigde Staten kan dit al: daar zorgt Instacart voor een dergelijke dienst via lokale warenhuizen in San Francisco. Het bedrijf wil de dienstverlening nu uitbreiden naar tien Amerikaanse steden.

Personal shoppers schuimen viertal winkels af

Instacart werkt via crowdsourcing: wie een auto en een smartphone heeft, mag zich aanmelden om boodschappen in de diverse winkels te doen voor klanten die hun bestellingen en hun voorkeurwinkels online doorgeven. Zowat 150 personal shoppers hebben dat intussen ook gedaan. Het bedrijf gaat ervan uit dat ze na verloop van tijd erg efficiënt kunnen winkelen.

 

De prijs hangt af van de totale aankoopsom en van het opgegeven tijdsbestek, maar de meeste klanten kiezen voor een levering in minder dan twee uur voor een aankoopbedrag van meer dan 35 dollar. Zo'n levering kost hen 3,99 dollar, omgerekend 3 euro.

 

Instacart gaat daarmee verder dan de klassieke distributeurs, die alleen thuislevering van de eigen producten aanbieden. De Californiërs willen het leven gemakkelijker maken voor de steeds grotere groep consumenten die niet trouw naar dezelfde keten gaat, maar per artikel uitzoekt waar dat het goedkoopst te vinden is.

 

Kapitaalsverhoging voor nationale expansie

Om het systeem van Oostkust tot Westkust te kunnen uitbreiden, haalde Instacart recentelijk 8,5 miljoen dollar aan vers geld op. Het investeringsfonds Sequoia Capital leidde die operatie en onder meer Khosla Ventures en Gmail-ontwerper Paul Buchheit stapten daarbij in het kapitaal.

 

Instacart werd eind vorig jaar opgericht door de 26-jarige Apoorva Mehta, een voormalige werknemer van Amazon. Met het nieuwe kapitaal hoopt hij tegen eind volgend jaar zijn dienst in minstens tien grote steden over de hele VS aan te bieden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top