Interactieve buitenreclame prikkelt smartphonegebruikers | RetailDetail

Interactieve buitenreclame prikkelt smartphonegebruikers

Interactieve buitenreclame prikkelt smartphonegebruikers
Buitenreclame is effectiever als die interactief is, volgens een onderzoek onder 9.000 Europese consumenten door Kantar Media. De Amerikaanse buitenreclame-exploitant CBS voerde vorig jaar onderzoek in zes landen: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland. 71% van de smarpthonegebruikers denkt positiever over merken die interactieve buitenreclame aanbieden.

Meer nog: 74 procent van de smartphonegebruikers zou al ten minste één keer interactief gereageerd hebben op een buitenreclamecampagne. De interactie blijkt ook - logischerwijs - doeltreffender als ze resulteert in een beloning of een creatieve propositie. Veel smartphonegebruikers blijken echter nog niet voldoende geïnformeerd zijn over de interactieve mogelijkheden met buitenreclame. QR-codes zijn het meest bekend en worden het vaakst gebruikt, maar NFC (Near Field Communication) daarentegen is nauwelijks gekend. Hoewel het publiek nieuwe technologieën toejuicht, moeten adverteerders rekening houden met het feit dat niet alle technologieën bij het grote publiek zijn doorgedrongen.

 

Perfect match

Buitenreclame en mobiel vormen volgens het onderzoek een perfect match: buitenreclame kan als trigger dienen voor impulsaankopen van smartphonegebruikers. 32 procent van de smartphonegebruikers gaf aan dat ze na het zien van een buitenreclame online meer info over het product of merk hadden gezocht en 20 procent gaf aan effectief een aankoop te hebben gedaan. Als merken het goed aanpakken, kan deze nieuwe interactiviteit leiden tot een grotere klantenbinding en een positieve mond-tot-mondreclame, zowel online als offline. Wel moeten ze zich hoeden voor het aanbieden van teleurstellende interactieve ervaringen.

 

De interactieve buitenreclametrend zit in de lift. Adverteerders mogen echter nooit uit het oog verliezen dat een interactieve buitenreclamecampagne pas succesvol is als ze het publiek op het juiste moment en met de juiste technologie benadert en de consument de juiste beloning biedt voor de interactie met hun merk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.