Interactieve buitenreclame prikkelt smartphonegebruikers

Interactieve buitenreclame prikkelt smartphonegebruikers
Buitenreclame is effectiever als die interactief is, volgens een onderzoek onder 9.000 Europese consumenten door Kantar Media. De Amerikaanse buitenreclame-exploitant CBS voerde vorig jaar onderzoek in zes landen: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland. 71% van de smarpthonegebruikers denkt positiever over merken die interactieve buitenreclame aanbieden.

Meer nog: 74 procent van de smartphonegebruikers zou al ten minste één keer interactief gereageerd hebben op een buitenreclamecampagne. De interactie blijkt ook - logischerwijs - doeltreffender als ze resulteert in een beloning of een creatieve propositie. Veel smartphonegebruikers blijken echter nog niet voldoende geïnformeerd zijn over de interactieve mogelijkheden met buitenreclame. QR-codes zijn het meest bekend en worden het vaakst gebruikt, maar NFC (Near Field Communication) daarentegen is nauwelijks gekend. Hoewel het publiek nieuwe technologieën toejuicht, moeten adverteerders rekening houden met het feit dat niet alle technologieën bij het grote publiek zijn doorgedrongen.

 

Perfect match

Buitenreclame en mobiel vormen volgens het onderzoek een perfect match: buitenreclame kan als trigger dienen voor impulsaankopen van smartphonegebruikers. 32 procent van de smartphonegebruikers gaf aan dat ze na het zien van een buitenreclame online meer info over het product of merk hadden gezocht en 20 procent gaf aan effectief een aankoop te hebben gedaan. Als merken het goed aanpakken, kan deze nieuwe interactiviteit leiden tot een grotere klantenbinding en een positieve mond-tot-mondreclame, zowel online als offline. Wel moeten ze zich hoeden voor het aanbieden van teleurstellende interactieve ervaringen.

 

De interactieve buitenreclametrend zit in de lift. Adverteerders mogen echter nooit uit het oog verliezen dat een interactieve buitenreclamecampagne pas succesvol is als ze het publiek op het juiste moment en met de juiste technologie benadert en de consument de juiste beloning biedt voor de interactie met hun merk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top