Internationale actie tegen webverkopers van namaak

Internationale actie tegen webverkopers van namaak

Bij een internationale actie rond webshops die namaakproducten verkopen, werden wereldwijd 328 domeinnamen "neergehaald". Daarbij werden 79 internetadressen eindigend op .be en .eu geblokkeerd.

120 inbreuken in België

Het neerhalen van de domeinnamen gebeurt elk jaar op verzoek van de merkenrechtenhouders, vaak grote bedrijven. Europol werkte dit keer samen met politie en gerecht in ons land, Nederland, Frankrijk, Bulgarije, Denemarken, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk en Roemenië.

 

Voor deze actie kropen de autoriteiten in de huid van consumenten die op het internet op zoek zijn naar merkproducten. Daarbij stootten ze op websites die namaakgoederen aanbieden zoals Louis Vuitton en Chanel, maar ook geneesmiddelen zoals Viagra. Liefst 328 websites werden meteen gesloten.

 

"In België ontdekten de onderzoekers inbreuken op 120 adressen", zegt woordvoerster Chantal de Pauw van de FOD Economie. "Daarvan werden er 79 onmiddellijk gesloten, omdat geen contactinformatie van de eigenaar te vinden was. De eigenaars van de 41 andere sites krijgen een waarschuwing en een boete, maar zij kunnen open blijven als ze de namaakproducten van hun site verwijderen."

 

Er zouden ook Nederlandse domeinnamen betrokken zijn. "De onderzoeken daarnaar lopen nog", zegt een woordvoerder van Europol in Den Haag. "Niet elke opsporingsdienst heeft hetzelfde tempo, dat ligt aan het wettelijke raamwerk en de wegen die daardoor moeten worden bewandeld."

 

Georganiseerde misdaad

Na drugshandel is namaak de grootste bron van inkomsten voor de georganiseerde misdaad. De wereldwijde omzet werd in 2011 geschat op een kleine 200 miljard euro.

 

Sinds 1 september van vorig jaar hebben de opsporingsdiensten van de Belgische douane een cel 'Cybersquad', die alle vormen van internetfraude bestrijdt waarvoor de dienst Douane en Accijnzen bevoegd is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top