Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Daniel Zhang, CEO van de Chinese e-commercereus Alibaba, heeft in een interview te kennen gegeven dat internationale expansie de komende jaren de absolute prioriteit is binnen het bedrijf.

Internationale werknemers

"We moeten absoluut globaliseren", zei Zhang tijdens een speech voor zijn werknemers. "Dat zal de komende vijf, tien, dertig jaar ons doel zijn. [...] Anders zal Alibaba niet kunnen overleven." Daarom moet het bedrijf zijn interne structuur aanpassen, met een internationaal team dat het bedrijf moet leiden.

 

Het werknemersbestand van Alibaba moet volgens Zhang ook uitgebreid worden met niet-Chinese werknemers. Eind april had oprichter Jack Ma nochtans laten verstaan dat er tijdelijk geen nieuwe werknemers worden aangenomen, omdat het bedrijf de laatste tijd te snel was gegroeid. Daarnaast zal Alibaba ook sterk blijven investeren in internationale projecten zoals AliExpress en Tmall Global.

 

Daniel Zhang is pas sinds begin deze maand aangesteld als CEO van Alibaba en wil duidelijk onmiddellijk zijn stempel drukken op het beleid van het bedrijf.

 

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar haalde Alibaba 45 procent meer omzet dan een jaar geleden, ongeveer 2,5 miljard euro. Daarvan kwam slechts 9 procent uit internationale markten, een jaar eerder was dat nog 11 procent. Oprichter Jack Ma wil dat aandeel uiteindelijk opdrijven naar 50 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top