Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Internationale expansie prioriteit voor Alibaba

Daniel Zhang, CEO van de Chinese e-commercereus Alibaba, heeft in een interview te kennen gegeven dat internationale expansie de komende jaren de absolute prioriteit is binnen het bedrijf.

Internationale werknemers

"We moeten absoluut globaliseren", zei Zhang tijdens een speech voor zijn werknemers. "Dat zal de komende vijf, tien, dertig jaar ons doel zijn. [...] Anders zal Alibaba niet kunnen overleven." Daarom moet het bedrijf zijn interne structuur aanpassen, met een internationaal team dat het bedrijf moet leiden.

 

Het werknemersbestand van Alibaba moet volgens Zhang ook uitgebreid worden met niet-Chinese werknemers. Eind april had oprichter Jack Ma nochtans laten verstaan dat er tijdelijk geen nieuwe werknemers worden aangenomen, omdat het bedrijf de laatste tijd te snel was gegroeid. Daarnaast zal Alibaba ook sterk blijven investeren in internationale projecten zoals AliExpress en Tmall Global.

 

Daniel Zhang is pas sinds begin deze maand aangesteld als CEO van Alibaba en wil duidelijk onmiddellijk zijn stempel drukken op het beleid van het bedrijf.

 

In het eerste kwartaal van het huidige boekjaar haalde Alibaba 45 procent meer omzet dan een jaar geleden, ongeveer 2,5 miljard euro. Daarvan kwam slechts 9 procent uit internationale markten, een jaar eerder was dat nog 11 procent. Oprichter Jack Ma wil dat aandeel uiteindelijk opdrijven naar 50 procent van de totale omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top