Internationale tak Amazon lijdt operationeel verlies | RetailDetail

Internationale tak Amazon lijdt operationeel verlies

Internationale tak Amazon lijdt operationeel verlies

De internationale tak van Amazon leed in het voorbije kwartaal verlies door grote investeringen in China, waar Amazon de strijd moet aangaan met lokale gigant Alibaba.

Investeringen in China

Amazon moest een nettoverlies van 60 miljoen dollar (43 miljoen euro) toestaan bij zijn internationale tak. Dat was vooral te wijten aan geld dat Amazon moest uitgeven in China, waar het investeerde in de uitbreiding van het productgamma en toch moest proberen de prijzen laag te houden.

 

Amazon geeft geen individuele cijfers over China vrij, maar het marktaandeel in dat land zou stukken lager liggen dan die van hun Chinese tegenhangers, zoals Alibaba. Nochtans is Amazon al meer dan tien jaar online aanwezig in China.

 

Toch winst wereldwijd

Wereldwijd steeg de omzet van Amazon met 23 procent voor het eerste kwartaal, naar 19,7 miljard dollar (14,2 miljard euro): daarmee doet het 300 miljoen dollar (210 miljoen euro) beter dan verwacht werd door analisten en toont het ook aan dat er nog geen sleet zit op de groei van de omzet. In het vorige kwartaal was de omzetgroei naar een – voor Amazon lage – twintig procent, wat voor bezorgde investeerders zorgde.

 

Ondanks het nettoverlies van 60 miljoen dollar op de internationale tak, kon Amazon toch een nettowinst van 108 miljoen dollar (78 miljoen euro) opstrijken. Daarmee doet het een stuk beter dan de 82 miljoen dollar (59 miljoen euro) van een jaar geleden.

 

Eigen verzendingsdienst

Amazon is ook bezig met een eerste proef in de Verenigde Staten waarbij het zelf instaat voor de 'last mile' van een levering. Daarbij worden pakjes van Amazon voor het laatste deel van hun reis geleverd door bedrijven die onder toezicht van Amazon zelf staan. De test is onder andere een reactie op de grote vertragingen die pakjes van Amazon bij de vorige kerstperiode opliepen. Amazon moest toen met lede ogen toezien hoe veel cadeaus niet op tijd voor Kerstmis werden geleverd.

 

Met de dienst wil Amazon ook proberen om de verzendkosten te drukken, aangezien die sinds 2009 steeds een groter deel van de omzet innemen. Het zou levering op dezelfde dag ook een stuk eenvoudiger kunnen maken. Amazon lanceerde in het Verenigd Koninkrijk al eerder deze dienst, omdat ook daar de koeriersbedrijven het aantal pakjes op drukke momenten niet konden verwerken. Dat verloopt niet zonder problemen, want er zijn veel klachten over verkeerde geleverde pakjes of pakjes die te laat of helemaal niet werden geleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Back to top