Internationale tak Amazon lijdt operationeel verlies | RetailDetail

Internationale tak Amazon lijdt operationeel verlies

Internationale tak Amazon lijdt operationeel verlies

De internationale tak van Amazon leed in het voorbije kwartaal verlies door grote investeringen in China, waar Amazon de strijd moet aangaan met lokale gigant Alibaba.

Investeringen in China

Amazon moest een nettoverlies van 60 miljoen dollar (43 miljoen euro) toestaan bij zijn internationale tak. Dat was vooral te wijten aan geld dat Amazon moest uitgeven in China, waar het investeerde in de uitbreiding van het productgamma en toch moest proberen de prijzen laag te houden.

 

Amazon geeft geen individuele cijfers over China vrij, maar het marktaandeel in dat land zou stukken lager liggen dan die van hun Chinese tegenhangers, zoals Alibaba. Nochtans is Amazon al meer dan tien jaar online aanwezig in China.

 

Toch winst wereldwijd

Wereldwijd steeg de omzet van Amazon met 23 procent voor het eerste kwartaal, naar 19,7 miljard dollar (14,2 miljard euro): daarmee doet het 300 miljoen dollar (210 miljoen euro) beter dan verwacht werd door analisten en toont het ook aan dat er nog geen sleet zit op de groei van de omzet. In het vorige kwartaal was de omzetgroei naar een – voor Amazon lage – twintig procent, wat voor bezorgde investeerders zorgde.

 

Ondanks het nettoverlies van 60 miljoen dollar op de internationale tak, kon Amazon toch een nettowinst van 108 miljoen dollar (78 miljoen euro) opstrijken. Daarmee doet het een stuk beter dan de 82 miljoen dollar (59 miljoen euro) van een jaar geleden.

 

Eigen verzendingsdienst

Amazon is ook bezig met een eerste proef in de Verenigde Staten waarbij het zelf instaat voor de 'last mile' van een levering. Daarbij worden pakjes van Amazon voor het laatste deel van hun reis geleverd door bedrijven die onder toezicht van Amazon zelf staan. De test is onder andere een reactie op de grote vertragingen die pakjes van Amazon bij de vorige kerstperiode opliepen. Amazon moest toen met lede ogen toezien hoe veel cadeaus niet op tijd voor Kerstmis werden geleverd.

 

Met de dienst wil Amazon ook proberen om de verzendkosten te drukken, aangezien die sinds 2009 steeds een groter deel van de omzet innemen. Het zou levering op dezelfde dag ook een stuk eenvoudiger kunnen maken. Amazon lanceerde in het Verenigd Koninkrijk al eerder deze dienst, omdat ook daar de koeriersbedrijven het aantal pakjes op drukke momenten niet konden verwerken. Dat verloopt niet zonder problemen, want er zijn veel klachten over verkeerde geleverde pakjes of pakjes die te laat of helemaal niet werden geleverd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.