Internetapotheek Newpharma realiseert maandomzet van 39 fysieke apotheken

Internetapotheek Newpharma realiseert maandomzet van 39 fysieke apotheken
Newpharma, de allereerste online apotheek in ons land, is na vier jaar al goed voor een maandelijkse omzet "op het niveau van 39 apotheken voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen en parafarmaceutische producten". Opvallend: liefst 70% van de inmiddels bijna 200.000 klanten zijn dames.

Bijna 200.000 klanten...

In oktober 2008 opende Newpharma.be als allereerste internetapotheek van België zijn virtuele deuren. Vier jaar later verzorgde de Luikse onderneming in totaal al 16.000 bestellingen en boekt Newpharma een maandelijkse omzet op het niveau van 39 apotheken voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen (pijnstillers, keelpijntabletten, hoestsiroop, enz.) en parafarmaceutische verzorgingsproducten (schoonheidsproducten, zonnecrèmes, enz.).

 

Het bedrijf, dat elk jaar fors groeit en dit jaar denkt af te klokken op een groei van meer dan 70%, realiseert intussen al bijna 50% van zijn omzet in het buitenland: ongeveer 12% in Nederland en 32% in Frankrijk. Voor het einde van dit jaar zal Newpharma zijn 200.000ste klant verwelkomen.

 

...van wie 70% dames en de helft 45+

Die klanten blijken trouwens overwegend vrouwen te zijn, zo meldt Newpharma op basis van een enquête op zijn website. Liefst 70% van de bezoekers is een vrouw en bijna de helft is ouder dan 45 jaar. De bezoekers van de online apotheek komen in de eerste plaats om te kopen, in de tweede plaats om prijzen te vergelijken en in de derde plaats om de verschillende producten in de markt te vergelijken. Ook de mogelijkheid om de bijsluiter van bepaalde producten te raadplegen, is populair.

 

Newpharma biedt meer dan 30.000 producten en 750 merken aan, maar geen voorschriftplichtige medicamenten, aangezien dat in ons land tot nader order het wettelijke monopolie van de fysieke apotheek is.

 

De belangrijkste redenen voor de online aankoop van geneesmiddelen zijn de vrijheid om op elk moment een bestelling te plaatsen (7 dagen op 7, 24 uur op 24), de mogelijkheid van thuislevering of levering in een afhaalpunt, de grote keuze aan producten, het gemak en de snelheid van bestellen en tot slot de interessante prijzen. Kortom, de herkenbare troeven van e-commerce.

 

Zes medicamenten bij de 10 best verkochte producten

Eén van de vooroordelen waar Newpharma bij de start in 2008 nochtans tegen moest opboksen, was dat de Belg nooit geneesmiddelen via het internet zou kopen. De online apotheek zou het, met andere woorden, vooral moeten hebben van de verkoop van cosmetica, zonnecrèmes en aanverwante drogmetica.

 

Maar niets is minder waar. De top 10 van best verkochte producten bevat 6 OTC-medicamenten (OTC staat voor 'over the counter', dus niet-voorschriftplichtige medicamenten) waaronder bekende namen als Motilium, Dafalgan en Buscopan. "Dat bewijst dat de klanten in een online apotheek evenzeer de medicijnen zoeken die ze in de gewone apotheek vinden en dat deze nieuwe manier van distributie aanslaat", klinkt het bij Newpharma. Voedingssupplementen vervolledigen de top-10.

 

Dat er niet één schoonheidsproduct in de top-10 prijkt, is verbazingwekkend gezien de omvang van het gamma. Al is daar meteen ook de verklaring te zoeken: er bestaat zo’n variatie aan producten dat één referentie nooit de verkoopcijfers haalt die nodig zijn om het tot in de top-10 te schoppen. Maar de belangstelling én de verkoop zijn er daarom niet minder om: bij de schoonheidsproducten gaat de trend duidelijk in de richting van natuurlijke producten (Nuxe, Caudalie, Weleda) en van dermatologische merken (Avène, La Roche Posay, Bioderma).

 

De webapotheek lijkt daarbij zowaar een "communautair" verschilletje waar te nemen: terwijl de Nederlandstaligen meer op zoek lijken naar Germaanse merken (zoals het Zwitserse Louis Widmer of het Duitse Eucerin), gaan de Franstaligen meer de Romaanse toer op (met La Roche Posay, Vichy e.a.).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top