"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald" | RetailDetail

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

"Wie de stap zet naar e-commerce, moet gemiddeld zes jaar wachten tot zijn inspanningen worden terugbetaald." Dat zegt handelsfederatie Comeos aan de vooravond van vakbeurs e-shop Expo na een rondvraag onder zijn leden.

Twee keer langer dan voor fysieke winkel

De terugverdienhorizon van "minstens zes jaar" is niet alleen langer dan de handelaars zelf vooraf hadden ingeschat, maar ook twee keer zo lang als voor een bakstenen vestiging. "Bij een nieuwe fysieke winkel wordt er gerekend op een terugverdieneffect van drie jaar", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Waar de prognoses voor online winkels in dezelfde lijn lagen, blijkt nu dat de investering zich veel trager terugbetaalt."

 

Retailers onderschatten vooral de flexibele kosten: "Wie goed wil scoren bij Google, moet daar bijvoorbeeld zwaar voor betalen. De servicekost ligt ook hoger bij een online winkel, de logistiek blijft een uitdaging en in bijvoorbeeld de kledingsector kunnen de retours voor onvoorziene kosten zorgen", aldus nog Dominique Michel.

 

"Geen weg terug"

Volgens de Comeos-topman is en blijft de druk op de marges de grootste uitdaging: "De grenzen zijn letterlijk weggevallen. Wanneer buitenlandse spelers goedkoper kunnen inkopen dan wij dat kunnen, wanneer ze dan ook nog eens met een lagere kostenstructuur zitten, wordt het voor ons moeilijk om competitief te blijven. De handicaps waarmee Belgische handelaars te kampen hebben, zoals de arbeidskost en fiscale druk, worden in de online wereld nog uitvergroot."

 

Al kan de Belgische internethandel zich aan deze vaststelling optrekken: "Belgische consumenten kiezen nog steeds vooral voor de betrouwbare merken, voor de gevestigde waarden." Gelukkig maar, want "de online investeringen moeten worden doorgezet: er is geen weg terug", zo stelt Comeos.

 

37,5% groei voor internetsector

Online investeringen terugschroeven zou ook zonde zijn, want omzetmatig zit e-commerce in ons land in de lift. Tussen 2009 en 2011 groeiden de internetaankopen van 3,2 miljard euro tot 4,4 miljard euro, zo becijferde de Boston Consulting Group: een groei met een mooie 37,5%.

 

"De Belgische surfer spendeerde in 2011 gemiddeld 475 euro op het internet, tegenover 400 euro in 2009", aldus Filiep Deforche van BCG. "Particulieren kopen dus steeds meer goederen online, maar ondanks die groeicijfers blijft België een middenmoter in e-intensity (de penetratiegraad van het internet in onze maatschappij). We evolueren wel mee, maar halen onze achterstand niet op."

 

Volgens de internetspecialist ligt dat niet aan de infrastructuur, maar nog altijd aan de aanhoudende koudwatervrees van de consumenten en aan het beperkte gebruik dat kleine en middelgrote ondernemingen nog steeds maken van het internet. Slechts een derde van onze kmo's is volwaardig actief online, en "Dat is veel minder dan in de ons omringende landen", aldus nog BCG.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.