"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald" | RetailDetail

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

"Wie de stap zet naar e-commerce, moet gemiddeld zes jaar wachten tot zijn inspanningen worden terugbetaald." Dat zegt handelsfederatie Comeos aan de vooravond van vakbeurs e-shop Expo na een rondvraag onder zijn leden.

Twee keer langer dan voor fysieke winkel

De terugverdienhorizon van "minstens zes jaar" is niet alleen langer dan de handelaars zelf vooraf hadden ingeschat, maar ook twee keer zo lang als voor een bakstenen vestiging. "Bij een nieuwe fysieke winkel wordt er gerekend op een terugverdieneffect van drie jaar", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Waar de prognoses voor online winkels in dezelfde lijn lagen, blijkt nu dat de investering zich veel trager terugbetaalt."

 

Retailers onderschatten vooral de flexibele kosten: "Wie goed wil scoren bij Google, moet daar bijvoorbeeld zwaar voor betalen. De servicekost ligt ook hoger bij een online winkel, de logistiek blijft een uitdaging en in bijvoorbeeld de kledingsector kunnen de retours voor onvoorziene kosten zorgen", aldus nog Dominique Michel.

 

"Geen weg terug"

Volgens de Comeos-topman is en blijft de druk op de marges de grootste uitdaging: "De grenzen zijn letterlijk weggevallen. Wanneer buitenlandse spelers goedkoper kunnen inkopen dan wij dat kunnen, wanneer ze dan ook nog eens met een lagere kostenstructuur zitten, wordt het voor ons moeilijk om competitief te blijven. De handicaps waarmee Belgische handelaars te kampen hebben, zoals de arbeidskost en fiscale druk, worden in de online wereld nog uitvergroot."

 

Al kan de Belgische internethandel zich aan deze vaststelling optrekken: "Belgische consumenten kiezen nog steeds vooral voor de betrouwbare merken, voor de gevestigde waarden." Gelukkig maar, want "de online investeringen moeten worden doorgezet: er is geen weg terug", zo stelt Comeos.

 

37,5% groei voor internetsector

Online investeringen terugschroeven zou ook zonde zijn, want omzetmatig zit e-commerce in ons land in de lift. Tussen 2009 en 2011 groeiden de internetaankopen van 3,2 miljard euro tot 4,4 miljard euro, zo becijferde de Boston Consulting Group: een groei met een mooie 37,5%.

 

"De Belgische surfer spendeerde in 2011 gemiddeld 475 euro op het internet, tegenover 400 euro in 2009", aldus Filiep Deforche van BCG. "Particulieren kopen dus steeds meer goederen online, maar ondanks die groeicijfers blijft België een middenmoter in e-intensity (de penetratiegraad van het internet in onze maatschappij). We evolueren wel mee, maar halen onze achterstand niet op."

 

Volgens de internetspecialist ligt dat niet aan de infrastructuur, maar nog altijd aan de aanhoudende koudwatervrees van de consumenten en aan het beperkte gebruik dat kleine en middelgrote ondernemingen nog steeds maken van het internet. Slechts een derde van onze kmo's is volwaardig actief online, en "Dat is veel minder dan in de ons omringende landen", aldus nog BCG.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.