"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald" | RetailDetail

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

"Investering in webshop pas na 6 jaar terugbetaald"

"Wie de stap zet naar e-commerce, moet gemiddeld zes jaar wachten tot zijn inspanningen worden terugbetaald." Dat zegt handelsfederatie Comeos aan de vooravond van vakbeurs e-shop Expo na een rondvraag onder zijn leden.

Twee keer langer dan voor fysieke winkel

De terugverdienhorizon van "minstens zes jaar" is niet alleen langer dan de handelaars zelf vooraf hadden ingeschat, maar ook twee keer zo lang als voor een bakstenen vestiging. "Bij een nieuwe fysieke winkel wordt er gerekend op een terugverdieneffect van drie jaar", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. "Waar de prognoses voor online winkels in dezelfde lijn lagen, blijkt nu dat de investering zich veel trager terugbetaalt."

 

Retailers onderschatten vooral de flexibele kosten: "Wie goed wil scoren bij Google, moet daar bijvoorbeeld zwaar voor betalen. De servicekost ligt ook hoger bij een online winkel, de logistiek blijft een uitdaging en in bijvoorbeeld de kledingsector kunnen de retours voor onvoorziene kosten zorgen", aldus nog Dominique Michel.

 

"Geen weg terug"

Volgens de Comeos-topman is en blijft de druk op de marges de grootste uitdaging: "De grenzen zijn letterlijk weggevallen. Wanneer buitenlandse spelers goedkoper kunnen inkopen dan wij dat kunnen, wanneer ze dan ook nog eens met een lagere kostenstructuur zitten, wordt het voor ons moeilijk om competitief te blijven. De handicaps waarmee Belgische handelaars te kampen hebben, zoals de arbeidskost en fiscale druk, worden in de online wereld nog uitvergroot."

 

Al kan de Belgische internethandel zich aan deze vaststelling optrekken: "Belgische consumenten kiezen nog steeds vooral voor de betrouwbare merken, voor de gevestigde waarden." Gelukkig maar, want "de online investeringen moeten worden doorgezet: er is geen weg terug", zo stelt Comeos.

 

37,5% groei voor internetsector

Online investeringen terugschroeven zou ook zonde zijn, want omzetmatig zit e-commerce in ons land in de lift. Tussen 2009 en 2011 groeiden de internetaankopen van 3,2 miljard euro tot 4,4 miljard euro, zo becijferde de Boston Consulting Group: een groei met een mooie 37,5%.

 

"De Belgische surfer spendeerde in 2011 gemiddeld 475 euro op het internet, tegenover 400 euro in 2009", aldus Filiep Deforche van BCG. "Particulieren kopen dus steeds meer goederen online, maar ondanks die groeicijfers blijft België een middenmoter in e-intensity (de penetratiegraad van het internet in onze maatschappij). We evolueren wel mee, maar halen onze achterstand niet op."

 

Volgens de internetspecialist ligt dat niet aan de infrastructuur, maar nog altijd aan de aanhoudende koudwatervrees van de consumenten en aan het beperkte gebruik dat kleine en middelgrote ondernemingen nog steeds maken van het internet. Slechts een derde van onze kmo's is volwaardig actief online, en "Dat is veel minder dan in de ons omringende landen", aldus nog BCG.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top