"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering"

"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering"

Dat de lancering van een nieuwigheid bij Apple steevast op flink wat media-aandacht kan rekenen, dat weet iedereen... Apple is immers een meester in het afdwingen van die gratis reclame. Het leek Radio1-presentatoren Peeters en Pichal wel eens leuk om het rekenmachientje boven te halen en te zien hoeveel dat nu juist opbrengt.

Deze week ging de iPad 3 in première, met alle mediaheisa vandien. De redactie van Peeters & Pichal kwam op het idee om alle berichtgeving daarover bij te houden. Ze maten de omvang van de artikels in de geschreven pers en chronometreerden de zendtijd op radio & tv. Die resultaten werden dan gewoon afgezet tegen de reclametarieven voor soortgelijke advertenties.

 

Fenomenaal bedrag

Een stukje van 40 seconden op het Radio1-avondnieuws: als een bedrijf op de VRT-zender op dat moment een spot van die lengte zou willen laten horen, kost dat 500 euro. Een reportage van 1 minuut en  17 seconden tijdens Het Nieuws op VTM: goed voor 25.000 euro in prime time. Een volledige pagina in een krant: alweer goed voor enkele duizenden euro's.

 

In de 24 uur na de lancering van de iPad 3 kreeg Apple op de nationale media alles samen voor een bedrag van 187.598 euro aan "gratis" reclame. Bovendien liep de hype al sinds de aankondiging van de lancering, maar dat is in deze som niet meegerekend. Net zomin als de aandacht die Annemie Peeters en Sven Pichal er zelf aan hebben besteed, overigens.

 

Hype zonder reden?

Toch is niet al die aandacht positief: ook de concurrentie kent immers de trucjes om de (social) media te bespelen. De mediahype van vandaag komt namelijk van Samsung: een droog vergelijkingstabelletje van hun Galaxy Note 10.1 met de nieuwe iPad. Dat valt uiteraard nauwelijks origineel te noemen (getuige de vergelijkingstabel tussen een iPhone en... een steen), maar het is opmerkelijk dat het dit keer Samsung zelf is dat een rechtstreekse aanval inzet. Of dit de Applecultus ook maar enigszins kan verminderen, is echter maar zeer de vraag...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top