"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering"

"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering"

Dat de lancering van een nieuwigheid bij Apple steevast op flink wat media-aandacht kan rekenen, dat weet iedereen... Apple is immers een meester in het afdwingen van die gratis reclame. Het leek Radio1-presentatoren Peeters en Pichal wel eens leuk om het rekenmachientje boven te halen en te zien hoeveel dat nu juist opbrengt.

Deze week ging de iPad 3 in première, met alle mediaheisa vandien. De redactie van Peeters & Pichal kwam op het idee om alle berichtgeving daarover bij te houden. Ze maten de omvang van de artikels in de geschreven pers en chronometreerden de zendtijd op radio & tv. Die resultaten werden dan gewoon afgezet tegen de reclametarieven voor soortgelijke advertenties.

 

Fenomenaal bedrag

Een stukje van 40 seconden op het Radio1-avondnieuws: als een bedrijf op de VRT-zender op dat moment een spot van die lengte zou willen laten horen, kost dat 500 euro. Een reportage van 1 minuut en  17 seconden tijdens Het Nieuws op VTM: goed voor 25.000 euro in prime time. Een volledige pagina in een krant: alweer goed voor enkele duizenden euro's.

 

In de 24 uur na de lancering van de iPad 3 kreeg Apple op de nationale media alles samen voor een bedrag van 187.598 euro aan "gratis" reclame. Bovendien liep de hype al sinds de aankondiging van de lancering, maar dat is in deze som niet meegerekend. Net zomin als de aandacht die Annemie Peeters en Sven Pichal er zelf aan hebben besteed, overigens.

 

Hype zonder reden?

Toch is niet al die aandacht positief: ook de concurrentie kent immers de trucjes om de (social) media te bespelen. De mediahype van vandaag komt namelijk van Samsung: een droog vergelijkingstabelletje van hun Galaxy Note 10.1 met de nieuwe iPad. Dat valt uiteraard nauwelijks origineel te noemen (getuige de vergelijkingstabel tussen een iPhone en... een steen), maar het is opmerkelijk dat het dit keer Samsung zelf is dat een rechtstreekse aanval inzet. Of dit de Applecultus ook maar enigszins kan verminderen, is echter maar zeer de vraag...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top