"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering" | RetailDetail

"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering"

"iPad 3 kreeg voor 187.598 euro gratis reclame bij lancering"

Dat de lancering van een nieuwigheid bij Apple steevast op flink wat media-aandacht kan rekenen, dat weet iedereen... Apple is immers een meester in het afdwingen van die gratis reclame. Het leek Radio1-presentatoren Peeters en Pichal wel eens leuk om het rekenmachientje boven te halen en te zien hoeveel dat nu juist opbrengt.

Deze week ging de iPad 3 in première, met alle mediaheisa vandien. De redactie van Peeters & Pichal kwam op het idee om alle berichtgeving daarover bij te houden. Ze maten de omvang van de artikels in de geschreven pers en chronometreerden de zendtijd op radio & tv. Die resultaten werden dan gewoon afgezet tegen de reclametarieven voor soortgelijke advertenties.

 

Fenomenaal bedrag

Een stukje van 40 seconden op het Radio1-avondnieuws: als een bedrijf op de VRT-zender op dat moment een spot van die lengte zou willen laten horen, kost dat 500 euro. Een reportage van 1 minuut en  17 seconden tijdens Het Nieuws op VTM: goed voor 25.000 euro in prime time. Een volledige pagina in een krant: alweer goed voor enkele duizenden euro's.

 

In de 24 uur na de lancering van de iPad 3 kreeg Apple op de nationale media alles samen voor een bedrag van 187.598 euro aan "gratis" reclame. Bovendien liep de hype al sinds de aankondiging van de lancering, maar dat is in deze som niet meegerekend. Net zomin als de aandacht die Annemie Peeters en Sven Pichal er zelf aan hebben besteed, overigens.

 

Hype zonder reden?

Toch is niet al die aandacht positief: ook de concurrentie kent immers de trucjes om de (social) media te bespelen. De mediahype van vandaag komt namelijk van Samsung: een droog vergelijkingstabelletje van hun Galaxy Note 10.1 met de nieuwe iPad. Dat valt uiteraard nauwelijks origineel te noemen (getuige de vergelijkingstabel tussen een iPhone en... een steen), maar het is opmerkelijk dat het dit keer Samsung zelf is dat een rechtstreekse aanval inzet. Of dit de Applecultus ook maar enigszins kan verminderen, is echter maar zeer de vraag...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.