iPad vreet aan computermarkt.

iPad vreet aan computermarkt.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Nextail

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Bpost toont interesse in Bubble Post

07/07/2017

Bpost wil volgens anonieme bronnen het Gentse koeriersbedrijf Bubble Post inlijven. Dat levert pakjes in het centrum van steden, waarbij het gebruik maakt van fietskoeriers. Bubble Post wil het nieuws niet bevestigen, maar zegt wel op zoek te zijn naar externe partners.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Back to top