iPad vreet aan computermarkt. | RetailDetail

iPad vreet aan computermarkt.

iPad vreet aan computermarkt.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Dalte iPad kannibaliseert de computerindustrie. Niet alleen de even kleine netbooks lijden onder de komst van de tablet PC, ook de verkoop van vaste computers en laptops zou een daling kennen. In de VS is het fenomeen onderzocht en reeds meermaals gestaafd. Vooral het goedkopere computersegment maakt een terugval mee, omdat de iPad in dezelfde prijsklasse ligt.


Het moge duidelijk zijn dat de iPad geen vaste computer of laptop vervangt. Apple heeft ook – voorlopig toch – niet die ambitie. Het toestel mist heel wat essentiële functies van een pc, zoals een fatsoenlijke harde schijf of zelfs een USB-poort. Toch is het zo dat consumenten de aankoop of upgrade van een pc uitstellen als ze pas geïnvesteerd hebben in een iPad.


Wellicht zal de computermarkt dus hernemen van zodra ze hun nieuwe speeltje beu zijn en de nieuwigheid eraf is. Eén probleem: het nieuwtje is er nog lang niet af. De “buzz” rond de iPad wil maar niet kalmeren. Experts verwachten dat de afzet voor 2011 maar liefst rond de 28 miljoen stuks zal schommelen.


Het momentum dat Apple rond de iPad heeft weten te creëren is zo goed als ongezien. Op de Noord-Amerikaanse markt heeft de iPad bijvoorbeeld nog niets aan populariteit ingeboet, terwijl de tabletPC daar al sinds 3 april verkrijgbaar is. Traditioneel is er een tijdelijke terugval van de verkoop tussen de periode dat techneuten en andere trendsetters een nieuw product aanschaffen en het moment dat  het grote publiek het ding massaal in de armen sluit. Volgens die regel zou er op dit moment een vertraging van de afzet moeten optreden. De iPad lijkt dergelijke beproefde managementwetten echter eenvoudigweg aan zijn laars te lappen.


De verkoopcijfers van de iPad swingen wereldwijd de pan uit. Apple gaat er prat op dat elke geproduceerde eenheid zonder problemen verkocht raakt. Een spectaculaire prestatie als men weet dat er maandelijks twee miljoen iPads geproduceerd worden, en dat ze alles in het werk aan het stellen zijn om dit aantal op te drijven tot drie miljoen stuks per maand.

Bron: All Things Digital

 

Meer:  iPhone 5, iPad Mini en andere nieuwigheden op komst?

           iPad applicatie schendt mogelijk auteursrecht.

           Controverse bij Apple zet iPad in de schaduw.

           Neckermann stunt met dure iPad’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top