iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

Online fotospecialist Smartphoto blijft in slechte papieren zitten: in 2013 ging de omzet alweer 5,4% omlaag. Onder meer de nakende lancering van een iPhone-app moet het tij helpen keren.

Omzetdaling versnelt

Het gaat niet goed met Smartphoto, het vroegere Spector: de eerste helft van het jaar daalde de omzet al 3,3%, in het derde kwartaal ging er 5% af en na een al bij al minder goed vierde kwartaal dan verhoopt, sluit de groep 2013 af met een omzet van 52 miljoen euro, hetzij 5,4% lager dan in 2012... ondanks extra marketinguitgaven om de verkoop aan te zwengelen.

 

Smartphoto, dat intussen al 60% van zijn omzet via e-commerce realiseert en de resterende 40% via de fotohandel, verliest trouwens in beide kanalen terrein: respectievelijk -5,3% (was nog -8,9% na het derde kwartaal) en -6,7%.

 

De Oost-Vlaamse groep duikt dan ook opnieuw in het rood: de bedrijfswinst voor afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen (ebitda) neemt een duik met 79,4% en bedraagt nog amper 843.000 euro (het jaar voordien was er nog 4,16 miljoen euro winst). Smartphoto is er wel in geslaagd het nettoverlies terug te schroeven van 3,85 miljoen naar 2 miljoen euro.

 

Nieuwe geschenken, iPhone-app en nieuwe resellers

Prognoses voor 2014 geeft de fotogroep niet, maar het management zegt wel volop te zullen investeren in de lancering van "tientallen nieuwe producten" in de categorie van de fotogeschenken en gaat eindelijk ook de mobiele toer op: "De iPhone-applicatie is klaar voor lancering en tegen de zomer zullen onze website en onze editors overgeschakeld zijn naar tabletvriendelijke HTML5-versies."

 

Daarnaast gaat Smartphoto naarstig op zoek naar "nieuwe kanalen/resellers om met bestaande producten beter aan te sluiten op de noden van niet-fotohandelaars". Daartoe richtte de groep vorig jaar smartphoto.biz op, "een platform voor de niet-fotohandelaar die fotoproducten aan zijn consumenten wil aanbieden zonder hen naar één van onze websites te hoeven sturen. We verwachten hier in 2014 tientallen handelaren (niet-fotografen) te kunnen op aansluiten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top