iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

Online fotospecialist Smartphoto blijft in slechte papieren zitten: in 2013 ging de omzet alweer 5,4% omlaag. Onder meer de nakende lancering van een iPhone-app moet het tij helpen keren.

Omzetdaling versnelt

Het gaat niet goed met Smartphoto, het vroegere Spector: de eerste helft van het jaar daalde de omzet al 3,3%, in het derde kwartaal ging er 5% af en na een al bij al minder goed vierde kwartaal dan verhoopt, sluit de groep 2013 af met een omzet van 52 miljoen euro, hetzij 5,4% lager dan in 2012... ondanks extra marketinguitgaven om de verkoop aan te zwengelen.

 

Smartphoto, dat intussen al 60% van zijn omzet via e-commerce realiseert en de resterende 40% via de fotohandel, verliest trouwens in beide kanalen terrein: respectievelijk -5,3% (was nog -8,9% na het derde kwartaal) en -6,7%.

 

De Oost-Vlaamse groep duikt dan ook opnieuw in het rood: de bedrijfswinst voor afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen (ebitda) neemt een duik met 79,4% en bedraagt nog amper 843.000 euro (het jaar voordien was er nog 4,16 miljoen euro winst). Smartphoto is er wel in geslaagd het nettoverlies terug te schroeven van 3,85 miljoen naar 2 miljoen euro.

 

Nieuwe geschenken, iPhone-app en nieuwe resellers

Prognoses voor 2014 geeft de fotogroep niet, maar het management zegt wel volop te zullen investeren in de lancering van "tientallen nieuwe producten" in de categorie van de fotogeschenken en gaat eindelijk ook de mobiele toer op: "De iPhone-applicatie is klaar voor lancering en tegen de zomer zullen onze website en onze editors overgeschakeld zijn naar tabletvriendelijke HTML5-versies."

 

Daarnaast gaat Smartphoto naarstig op zoek naar "nieuwe kanalen/resellers om met bestaande producten beter aan te sluiten op de noden van niet-fotohandelaars". Daartoe richtte de groep vorig jaar smartphoto.biz op, "een platform voor de niet-fotohandelaar die fotoproducten aan zijn consumenten wil aanbieden zonder hen naar één van onze websites te hoeven sturen. We verwachten hier in 2014 tientallen handelaren (niet-fotografen) te kunnen op aansluiten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top