iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

Online fotospecialist Smartphoto blijft in slechte papieren zitten: in 2013 ging de omzet alweer 5,4% omlaag. Onder meer de nakende lancering van een iPhone-app moet het tij helpen keren.

Omzetdaling versnelt

Het gaat niet goed met Smartphoto, het vroegere Spector: de eerste helft van het jaar daalde de omzet al 3,3%, in het derde kwartaal ging er 5% af en na een al bij al minder goed vierde kwartaal dan verhoopt, sluit de groep 2013 af met een omzet van 52 miljoen euro, hetzij 5,4% lager dan in 2012... ondanks extra marketinguitgaven om de verkoop aan te zwengelen.

 

Smartphoto, dat intussen al 60% van zijn omzet via e-commerce realiseert en de resterende 40% via de fotohandel, verliest trouwens in beide kanalen terrein: respectievelijk -5,3% (was nog -8,9% na het derde kwartaal) en -6,7%.

 

De Oost-Vlaamse groep duikt dan ook opnieuw in het rood: de bedrijfswinst voor afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen (ebitda) neemt een duik met 79,4% en bedraagt nog amper 843.000 euro (het jaar voordien was er nog 4,16 miljoen euro winst). Smartphoto is er wel in geslaagd het nettoverlies terug te schroeven van 3,85 miljoen naar 2 miljoen euro.

 

Nieuwe geschenken, iPhone-app en nieuwe resellers

Prognoses voor 2014 geeft de fotogroep niet, maar het management zegt wel volop te zullen investeren in de lancering van "tientallen nieuwe producten" in de categorie van de fotogeschenken en gaat eindelijk ook de mobiele toer op: "De iPhone-applicatie is klaar voor lancering en tegen de zomer zullen onze website en onze editors overgeschakeld zijn naar tabletvriendelijke HTML5-versies."

 

Daarnaast gaat Smartphoto naarstig op zoek naar "nieuwe kanalen/resellers om met bestaande producten beter aan te sluiten op de noden van niet-fotohandelaars". Daartoe richtte de groep vorig jaar smartphoto.biz op, "een platform voor de niet-fotohandelaar die fotoproducten aan zijn consumenten wil aanbieden zonder hen naar één van onze websites te hoeven sturen. We verwachten hier in 2014 tientallen handelaren (niet-fotografen) te kunnen op aansluiten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top