iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto | RetailDetail

iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

iPhone-app moet tij keren voor Smartphoto

Online fotospecialist Smartphoto blijft in slechte papieren zitten: in 2013 ging de omzet alweer 5,4% omlaag. Onder meer de nakende lancering van een iPhone-app moet het tij helpen keren.

Omzetdaling versnelt

Het gaat niet goed met Smartphoto, het vroegere Spector: de eerste helft van het jaar daalde de omzet al 3,3%, in het derde kwartaal ging er 5% af en na een al bij al minder goed vierde kwartaal dan verhoopt, sluit de groep 2013 af met een omzet van 52 miljoen euro, hetzij 5,4% lager dan in 2012... ondanks extra marketinguitgaven om de verkoop aan te zwengelen.

 

Smartphoto, dat intussen al 60% van zijn omzet via e-commerce realiseert en de resterende 40% via de fotohandel, verliest trouwens in beide kanalen terrein: respectievelijk -5,3% (was nog -8,9% na het derde kwartaal) en -6,7%.

 

De Oost-Vlaamse groep duikt dan ook opnieuw in het rood: de bedrijfswinst voor afschrijvingen, waardeverminderingen en voorzieningen (ebitda) neemt een duik met 79,4% en bedraagt nog amper 843.000 euro (het jaar voordien was er nog 4,16 miljoen euro winst). Smartphoto is er wel in geslaagd het nettoverlies terug te schroeven van 3,85 miljoen naar 2 miljoen euro.

 

Nieuwe geschenken, iPhone-app en nieuwe resellers

Prognoses voor 2014 geeft de fotogroep niet, maar het management zegt wel volop te zullen investeren in de lancering van "tientallen nieuwe producten" in de categorie van de fotogeschenken en gaat eindelijk ook de mobiele toer op: "De iPhone-applicatie is klaar voor lancering en tegen de zomer zullen onze website en onze editors overgeschakeld zijn naar tabletvriendelijke HTML5-versies."

 

Daarnaast gaat Smartphoto naarstig op zoek naar "nieuwe kanalen/resellers om met bestaande producten beter aan te sluiten op de noden van niet-fotohandelaars". Daartoe richtte de groep vorig jaar smartphoto.biz op, "een platform voor de niet-fotohandelaar die fotoproducten aan zijn consumenten wil aanbieden zonder hen naar één van onze websites te hoeven sturen. We verwachten hier in 2014 tientallen handelaren (niet-fotografen) te kunnen op aansluiten."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.