Jarig Hema ziet website ei zo na crashen door gratis taart | RetailDetail

Jarig Hema ziet website ei zo na crashen door gratis taart

Jarig Hema ziet website ei zo na crashen door gratis taart

De website van Hema is gisterenavond urenlang zo goed als onbereikbaar geweest nadat door een menselijke fout een taart gratis werd aangeboden. De taart in kwestie, een bosvruchten clafoutis, kost eigenlijk 4 euro maar was de hele avond lang gratis verkrijgbaar. Toen het nieuws zich via Twitter als een razend vuur verspreidde, begaf de website het ei zo na. Het leek een gesmaakte stunt van Hema, dat deze week zijn 85ste verjaardag viert, maar het bleek een foutje... dat de warenhuisketen flink wat geld kan kosten.

 


Mogelijk miljoenen bestellingen

De stormloop was zo groot dat Hema zich rond middernacht zelfs verplicht zag om via Twitter te reageren: " Ja, Hema is morgen jarig. Nee, helaas trakteren we niet op gratis taart. Dit is een fout op de website, we herstellen deze zo snel als mogelijk. Stop alsjeblieft met bestellen."

 

Woordvoerder Judy op het Veld vertelde de NOS-redactie nog niet te weten hoeveel taarten er effectief besteld zijn. "Maar ik heb gisteravond ook op Twitter zitten kijken en ik heb daar aantallen voorbij zien komen. Als die echt besteld zijn, dan gaat het om miljoenen." 

 

Of Hema al die taarten ook daadwerkelijk zal produceren, laat staan gratis weggeven, is nog lang niet zeker: "We weten nog niet precies wat we gaan doen, ik wil niet op de zaken vooruitlopen."

Niet de eerste webblunder

Hema is niet de eerste keten die door een foutje op de website in de problemen geraakt. Vorige zomer zag postordergigant Neckermann.com zich verplicht een breedbeeld-tv in combinatie met een tafelvoetbalspel te verkopen voor 347 euro in plaats van 599 euro. Schadepost: 50.000 euro, maar het bedrijf hield woord.

 

In 2007 bestelden 1.700 klanten bij Bol.com een digitale camera van Canon voor 29 euro in plaats van 349 euro. Bol.com kwam er met een tegoedbon van 10 euro voor elke klant (schadepost: 17.000 euro) van af omdat het zich via zijn algemene voorwaarden had ingedekt tegen dergelijke fouten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.