Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Nauwelijks drie maanden na zijn start gooit internetwarenhuis Jet.com zijn businessmodel al helemaal overhoop: het schrapt het lidmaatschap van 50 dollar en gaat voortaan een commissie vragen van retailers die via het platform verkopen.

Commissie van 15%

Het opzet leek simpel: in ruil voor een jaarlijks lidmaatschap van 50 dollar kunnen klanten (vooralsnog enkel Amerikanen) via Jet.com producten kopen tegen prijzen die lager liggen dan bij Amazon. Een week voor de officiële start, eind juli, waren al zo'n 100.000 mensen ingeschreven voor een gratis proefperiode. De Amazon-uitdager maakte zich sterk tegen 2020 zo'n 15 miljoen betalende leden te tellen, goed voor een jaaromzet van 750 miljoen dollar.

 

Nauwelijks drie maanden na de start verandert het management echter het geweer van schouder: het jaarlijkse lidgeld valt weg en in plaats daarvan gaat Jet.com nu een commissie aanrekenen van doorgaans 15%. Af en toe komt daar wel wat korting op, want op pakweg huishoudelektro van meer dan 300 dollar bedraagt de commissie bijvoorbeeld slechts 8%.

 

"Door nóg meer mensen de kans te geven deze nieuwe manier van winkelen te omarmen, geloven we dat we onze visie van een totaal hertekend e-commercelandschap nog beter kunnen realiseren en dat we een nooit eerder geziene waarde kunnen creëren voor zowel consumenten als retailers", schrijft CEO en oprichter Marc Lore op zijn blog.

 

Uiteraard hoopt Jet.com op die manier snel een pak meer potentiële klanten aan te trekken, maar analisten vrezen dat het nieuwe businessmodel wel eens ten koste kan gaan van dé troef van Jet.com: lagere prijzen. Bij een steekproef op de eerste dag bleek Jet.com 9% goedkoper dan Amazon en 6% goedkoper dan Walmart. Dat een commissie van 15% geen goed doet aan dat prijsverschil, is vrij duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top