Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Nauwelijks drie maanden na zijn start gooit internetwarenhuis Jet.com zijn businessmodel al helemaal overhoop: het schrapt het lidmaatschap van 50 dollar en gaat voortaan een commissie vragen van retailers die via het platform verkopen.

Commissie van 15%

Het opzet leek simpel: in ruil voor een jaarlijks lidmaatschap van 50 dollar kunnen klanten (vooralsnog enkel Amerikanen) via Jet.com producten kopen tegen prijzen die lager liggen dan bij Amazon. Een week voor de officiële start, eind juli, waren al zo'n 100.000 mensen ingeschreven voor een gratis proefperiode. De Amazon-uitdager maakte zich sterk tegen 2020 zo'n 15 miljoen betalende leden te tellen, goed voor een jaaromzet van 750 miljoen dollar.

 

Nauwelijks drie maanden na de start verandert het management echter het geweer van schouder: het jaarlijkse lidgeld valt weg en in plaats daarvan gaat Jet.com nu een commissie aanrekenen van doorgaans 15%. Af en toe komt daar wel wat korting op, want op pakweg huishoudelektro van meer dan 300 dollar bedraagt de commissie bijvoorbeeld slechts 8%.

 

"Door nóg meer mensen de kans te geven deze nieuwe manier van winkelen te omarmen, geloven we dat we onze visie van een totaal hertekend e-commercelandschap nog beter kunnen realiseren en dat we een nooit eerder geziene waarde kunnen creëren voor zowel consumenten als retailers", schrijft CEO en oprichter Marc Lore op zijn blog.

 

Uiteraard hoopt Jet.com op die manier snel een pak meer potentiële klanten aan te trekken, maar analisten vrezen dat het nieuwe businessmodel wel eens ten koste kan gaan van dé troef van Jet.com: lagere prijzen. Bij een steekproef op de eerste dag bleek Jet.com 9% goedkoper dan Amazon en 6% goedkoper dan Walmart. Dat een commissie van 15% geen goed doet aan dat prijsverschil, is vrij duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top