Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld | RetailDetail

Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Nauwelijks drie maanden na zijn start gooit internetwarenhuis Jet.com zijn businessmodel al helemaal overhoop: het schrapt het lidmaatschap van 50 dollar en gaat voortaan een commissie vragen van retailers die via het platform verkopen.

Commissie van 15%

Het opzet leek simpel: in ruil voor een jaarlijks lidmaatschap van 50 dollar kunnen klanten (vooralsnog enkel Amerikanen) via Jet.com producten kopen tegen prijzen die lager liggen dan bij Amazon. Een week voor de officiële start, eind juli, waren al zo'n 100.000 mensen ingeschreven voor een gratis proefperiode. De Amazon-uitdager maakte zich sterk tegen 2020 zo'n 15 miljoen betalende leden te tellen, goed voor een jaaromzet van 750 miljoen dollar.

 

Nauwelijks drie maanden na de start verandert het management echter het geweer van schouder: het jaarlijkse lidgeld valt weg en in plaats daarvan gaat Jet.com nu een commissie aanrekenen van doorgaans 15%. Af en toe komt daar wel wat korting op, want op pakweg huishoudelektro van meer dan 300 dollar bedraagt de commissie bijvoorbeeld slechts 8%.

 

"Door nóg meer mensen de kans te geven deze nieuwe manier van winkelen te omarmen, geloven we dat we onze visie van een totaal hertekend e-commercelandschap nog beter kunnen realiseren en dat we een nooit eerder geziene waarde kunnen creëren voor zowel consumenten als retailers", schrijft CEO en oprichter Marc Lore op zijn blog.

 

Uiteraard hoopt Jet.com op die manier snel een pak meer potentiële klanten aan te trekken, maar analisten vrezen dat het nieuwe businessmodel wel eens ten koste kan gaan van dé troef van Jet.com: lagere prijzen. Bij een steekproef op de eerste dag bleek Jet.com 9% goedkoper dan Amazon en 6% goedkoper dan Walmart. Dat een commissie van 15% geen goed doet aan dat prijsverschil, is vrij duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.