Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Jet.com schrapt jaarlijks lidgeld

Nauwelijks drie maanden na zijn start gooit internetwarenhuis Jet.com zijn businessmodel al helemaal overhoop: het schrapt het lidmaatschap van 50 dollar en gaat voortaan een commissie vragen van retailers die via het platform verkopen.

Commissie van 15%

Het opzet leek simpel: in ruil voor een jaarlijks lidmaatschap van 50 dollar kunnen klanten (vooralsnog enkel Amerikanen) via Jet.com producten kopen tegen prijzen die lager liggen dan bij Amazon. Een week voor de officiële start, eind juli, waren al zo'n 100.000 mensen ingeschreven voor een gratis proefperiode. De Amazon-uitdager maakte zich sterk tegen 2020 zo'n 15 miljoen betalende leden te tellen, goed voor een jaaromzet van 750 miljoen dollar.

 

Nauwelijks drie maanden na de start verandert het management echter het geweer van schouder: het jaarlijkse lidgeld valt weg en in plaats daarvan gaat Jet.com nu een commissie aanrekenen van doorgaans 15%. Af en toe komt daar wel wat korting op, want op pakweg huishoudelektro van meer dan 300 dollar bedraagt de commissie bijvoorbeeld slechts 8%.

 

"Door nóg meer mensen de kans te geven deze nieuwe manier van winkelen te omarmen, geloven we dat we onze visie van een totaal hertekend e-commercelandschap nog beter kunnen realiseren en dat we een nooit eerder geziene waarde kunnen creëren voor zowel consumenten als retailers", schrijft CEO en oprichter Marc Lore op zijn blog.

 

Uiteraard hoopt Jet.com op die manier snel een pak meer potentiële klanten aan te trekken, maar analisten vrezen dat het nieuwe businessmodel wel eens ten koste kan gaan van dé troef van Jet.com: lagere prijzen. Bij een steekproef op de eerste dag bleek Jet.com 9% goedkoper dan Amazon en 6% goedkoper dan Walmart. Dat een commissie van 15% geen goed doet aan dat prijsverschil, is vrij duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top