Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.
alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


JD.com zet vol in op drones

23/05/2017

Het Chinese JD.com kom gaat het grootste Chinese logistieke netwerk voor drones uitbouwen. Het heeft daarvoor een akkoord bereikt met het bestuur van de provincie Shaanxi in Midden-China. Sommige drones zouden zelfs tot duizend kilo moeten kunnen vervoeren.

Belgische Storesquare voert kapitaalsverhoging door

22/05/2017

Het Belgische Storesquare, dat lokale handelaars samenbrengt op één online platform, wil dankzij een reclamecampagne en een kapitaalverhoging zijn naamsbekendheid verhogen en de aanval inzetten op grotere concurrenten als Coolblue en Bol.com.

Boomende e-commerce zorgt voor startersrecord

18/05/2017

Het aantal Belgen dat een eigen onderneming is gestart, was nooit hoger dan vorig jaar. Opvallend: de dienstensector, en dan vooral de kleine zelfstandige koerierbedrijfjes die pakjes leveren voor webshops, trekken de kar.

Heftige strijd om de laatste mijl in thuisbezorgen

16/05/2017

De strijd om de laagste bezorgkosten richting consument - met name tussen Amazon en Walmart - staat hoog op de agenda in de Verenigde Staten. “Standaardisatie van pakketlabels is in de VS ook een thema. Wel is men daar nog niet zo ver als in Europa.”

Zalando haalt nu ook ‘retours’ op in Hasselt

11/05/2017

Na de Gentenaars krijgen ook de inwoners van Hasselt de mogelijkheid om retourzendingen door Zalando te laten afhalen. De internetwinkel werkt daarvoor ook nu weer samen met bpost-dochter CityDepot.

Jet.com experimenteert met pop-upsupermarkt

11/05/2017

Jet.com, dat onderdeel is van de groep rond de Amerikaanse warenhuisketen Walmart, heeft in New York een pop-upwinkel geopend voor dagelijkse boodschappen bij conceptwinkel Story.

Back to top