Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.
alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beslist.nl start met uitrol nieuw bedrijfsmodel

11/07/2017

Beslist.nl heeft zijn eerste stappen gezet richting nieuw bedrijfsmodel. Daarin gaat de vergelijkingssite verder als een online marktplaats, in plaats van een pure prijsvergelijker.

Bpost toont interesse in Bubble Post

07/07/2017

Bpost wil volgens anonieme bronnen het Gentse koeriersbedrijf Bubble Post inlijven. Dat levert pakjes in het centrum van steden, waarbij het gebruik maakt van fietskoeriers. Bubble Post wil het nieuws niet bevestigen, maar zegt wel op zoek te zijn naar externe partners.

Ook Alibaba lanceert eigen intelligente speaker

05/07/2017

Na Amazon, Apple en Google ziet nu ook het Chinese Alibaba graten in de markt van de intelligente speakers. De speaker van Alibaba is bovendien een stuk goedkoper dan die van zijn concurrenten. Een beperkte groep mag het toestel alvast een maand uittesten.

Bol.com breidt servicepunten bij Albert Heijn uit

03/07/2017

Bol.com is bij drie Nederlandse vestigingen van Albert Heijn gestart met een pilootproject, waarbij de servicepunten in de supermarkten uitgebreid worden met een extra balie. Daar kunnen klanten onder andere terecht met hun vragen.

Coolblue rolt eigen witgoedlevering uit in Vlaanderen

28/06/2017

Coolblue lanceert CoolblueBezorgt, de eigen dienst waarmee het witgoedbestellingen voortaan zal leveren aan haar klanten, nu ook in België. De webshop hoopt zo meer grip te krijgen op de 'last mile delivery' van grote pakketten.

Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

27/06/2017

Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.

Back to top