Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort. | RetailDetail

Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.

Jonge volwassenen kiezen Chanel en BMW, maar ook Apple scoort.
alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

alt Het parfummerk Chanel en autobouwer BMW zijn voor welgestelde jonge volwassenen de meest prestigieuze merken. Dat is de conclusie van een internationaal onderzoek over de zogenaamde Generation Y door de Amerikaanse organisatie L2 Thinktank. De lijst wordt gedomineerd door traditionele luxemerken zoals Chanel, Cartier, The Four Seasons en Ralph Lauren. Het mannelijk gedeelte van Generation Y heeft een duidelijke voorkeur voor wagens, die acht van de tien hoogste plaatsen in beslag nemen. Duitse automerken zoals BMW, Mercedes-Benz en Audi spreken echter ook het vrouwelijk gedeelte van Generation Y aan. Als categorie staat de autosector bij de vrouwelijke respondenten trouwens op de tweede plaats. Alleen mode is bij de vrouwelijke leden van Generation Y nog populairder, maar lichaamsverzorging volgt pas na de autosector. Bij de mannelijke respondenten wordt BMW als topmerk gevolgd door Ferrari, Porsche, Lamborghini, Audi, Aston Martin, Four Seasons, Mercedes-Benz, Ralph Lauren en Ritz-Carlton. Bij vrouwen wordt Chanel gevolgd door Ritz-Carlton, Four Seasons, Marc Jacobs, Cartier, BMW, Mercedes-Benz, W Hotels, Prada en Audi.

Scott Galloway, professor marketing aan de Stern School of Business van de New York University en oprichter van L2 Thinktank duidt de resultaten van het onderzoek als volgt: "Generation Y vertegenwoordigt de best mogelijke voorspelling voor de vooruitzichten van merken op de lange termijn. De luxesector werd de voorbije twintig jaar immers grotendeels gedreven door de Babyboomers. Op diezelfde manier zullen merken die populair zijn bij Generation Y - die over ongeveer zeven jaar een grotere bestedingskracht zullen hebben dan de Babyboomers - de nieuwe prestige-iconen worden." De onderzoekers voegen er aan toe dat jonge volwassenen duidelijk van merken houden. Uit het onderzoek is immers gebleken dat in die leeftijdscategorie 56% van de vrouwen en 61% van de mannen zich merkbewust noemen. Bij de vrouwen noemt slechts 1% zich helemaal niet merkbewust. Bij mannen is dat 3%. Er wordt aan toegevoegd dat de sector van uurwerken en juwelen bij Generation Y daarentegen minder goed ligt. Legendarische merken zoals Cartier, Tiffany en Rolex realiseren weliswaar nog relatief hoge scores, maar in het algemeen blijken de ondervraagden weinig voeling te hebben met de sector. Anderzijds blijkt dat ook Apple als een prestigemerk wordt bestempeld. Wanneer deze leeftijdscategorie gevraagd wordt welk hun volgende luxeaankoop zal zijn, wordt Apple het meest genoemd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.