Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden | RetailDetail

Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden

Kans groeit dat Amerikaanse webshops btw-plichtig worden
Als na de Senaat eerder deze week ook het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden instemt, zullen de meeste Amerikaanse webshops binnenkort btw moeten heffen. Met de nieuwe wet willen de Verenigde Staten een einde maken aan het jarenlange concurrentievoordeel van "pure players" op klassieke of multichannelspelers.

"Marketplace Fairness Act"

Totnogtoe konden Amerikaanse staten enkel retailers met een fysieke vestiging op hun grondgebied, zoals een winkel, een kantoor of een magazijn, verplichten om btw te heffen op online-verkopen. "Konden", want elke staat besliste daar zelf vrij over: sommige heffen geen btw, bij andere kon het tarief oplopen tot acht procent. Maar hoe dan ook ontsnapten "pure" webshops zonder fysieke vestiging sowieso aan de heffing.

 

Niet alleen grote retailketens verzetten zich al jaren tegen wat zij "concurrentievervalsing" noemen, ook een "pure player" als Amazon (die in tal van staten een distributiecentrum heeft en dus in bijna elke staat een ander btw-tarief moet betalen) is vragende partij voor meer eenvormigheid.

 

Bij de notoire tegenstanders vinden we onder meer eBay en Overstock.com terug, pure internetbedrijven die totnogtoe nauwelijks btw moesten ophoesten. De tegenstanders vrezen bovendien dat kleine internetspelers zullen verdrinken in de administratieve opvolging.

 

Nieuwe wet levert regering miljarden op

De nieuwe wet, die eerder deze week een meerderheid kreeg in de senaat, geeft de staten nu de mogelijkheid om rechtstreeks bij de webwinkels - ook bij zij die niet op hun grondgebied gevestigd zijn - een belasting op de toegevoegde waarde te innen voor elke bestelling die ze leveren op het grondgebied van de innende staat.

 

Enkel retailers met minder dan één miljoen dollar omzet uit verkoop op afstand zouden worden vrijgesteld van de btw-betaling. De nieuwe wet zou de staten - op basis van de onlineverkoop in 2012 - zo'n elf miljard dollar aan nieuwe inkomsten opleveren.

 

Btw-ongelijkheid aanpakken

De National Retail Federation, Ameirka's grootste handelaarsfederatie, reageert alvast verheugd op de stemming en dankt de senatoren "voor hun steun aan lokale retailers en Amerika's kleinere ondernemers: de beslissing van de senaat is een betekenisvolle stap richting een meer faire taks op verkochte goederen", aldus NRF-topman Matthew Shay.

 

"Retailers strijden om de gunst van de klant op verschillende manieren, via meerdere distributiekanalen en op talrijke fronten, inclusief service en aanbod, maar ze kunnen niet concurreren op het vlak van de btw. Het Huis van Afgevaardigden moet nu de btw-ongelijkheid aanpakken en retailers de kans geven om op een vrije én faire manier met elkaar in concurrentie te gaan", zegt NRF-voorzitter Stephen Sadove. Wordt vervolgd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.