KBC-app heeft geen rekeningnummer nodig voor overschrijvingen | RetailDetail

KBC-app heeft geen rekeningnummer nodig voor overschrijvingen

KBC-app heeft geen rekeningnummer nodig voor overschrijvingen

Vanaf december lanceert KBC een revolutionair betaalsysteem voor smartphones, dat gebruik maakt van QR-codes. De persoon die het geld wilt ontvangen, maakt via de KBC Mobile app zo'n code aan. De persoon die moet betalen, scant die code in en betaalt via diezelfde app meteen het bedrag. De bank claimt hiermee een Belgische primeur vast te hebben en heeft het systeem alvast 'scashen' genoemd: een samentrekking van scannen en cashen.

 


Niets dan voordelen... voor KBC-leden

Het nieuwe systeem heeft niets dan voordelen volgens KBC. Door op deze manier te betalen, hoeft de ontvanger zijn rekeningnummer niet te dicteren aan de betaler: minder kans op fouten maken dus. Dat voordeel is uiteraard extra groot bij betalingen die meermaals moeten gebeuren. Daarnaast hoeft de betaler niet alleen het rekeningnummer, maar ook het bedrag en de mededeling niet meer zelf in te geven.

 

De betaling gebeurt bovendien in real time: de ontvanger ziet dus ook meteen dat hij het bedrag op zijn rekening gekregen heeft. Nog een laatste voordeel, al is het dan voor KBC: het systeem werkt voorlopig enkel als de betaler én de ontvanger klant zijn bij KBC en een mobile abonnement hebben.

Gezocht: extra toepassingen

Zo trots zijn ze bij KBC op hun vondst, dat ze alvast consumenten oproepen om nieuwe toepassingen te delen op hun Facebookpagina. De bank zegt hiermee te willen inspelen op "veranderende behoeften van zijn cliënten, die hoe langer hoe meer aangeven te willen bankieren wanneer zij dat willen en via het platform dat zij op dat moment verkiezen."

 

De vorige versie van de KBC Mobile app, die nog niet met QR-codes werkte, is nog maar zeven weken oud en werd in die tijd al 40.000 keer gedownload.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.