KBC-app heeft geen rekeningnummer nodig voor overschrijvingen

KBC-app heeft geen rekeningnummer nodig voor overschrijvingen

Vanaf december lanceert KBC een revolutionair betaalsysteem voor smartphones, dat gebruik maakt van QR-codes. De persoon die het geld wilt ontvangen, maakt via de KBC Mobile app zo'n code aan. De persoon die moet betalen, scant die code in en betaalt via diezelfde app meteen het bedrag. De bank claimt hiermee een Belgische primeur vast te hebben en heeft het systeem alvast 'scashen' genoemd: een samentrekking van scannen en cashen.

 


Niets dan voordelen... voor KBC-leden

Het nieuwe systeem heeft niets dan voordelen volgens KBC. Door op deze manier te betalen, hoeft de ontvanger zijn rekeningnummer niet te dicteren aan de betaler: minder kans op fouten maken dus. Dat voordeel is uiteraard extra groot bij betalingen die meermaals moeten gebeuren. Daarnaast hoeft de betaler niet alleen het rekeningnummer, maar ook het bedrag en de mededeling niet meer zelf in te geven.

 

De betaling gebeurt bovendien in real time: de ontvanger ziet dus ook meteen dat hij het bedrag op zijn rekening gekregen heeft. Nog een laatste voordeel, al is het dan voor KBC: het systeem werkt voorlopig enkel als de betaler én de ontvanger klant zijn bij KBC en een mobile abonnement hebben.

Gezocht: extra toepassingen

Zo trots zijn ze bij KBC op hun vondst, dat ze alvast consumenten oproepen om nieuwe toepassingen te delen op hun Facebookpagina. De bank zegt hiermee te willen inspelen op "veranderende behoeften van zijn cliënten, die hoe langer hoe meer aangeven te willen bankieren wanneer zij dat willen en via het platform dat zij op dat moment verkiezen."

 

De vorige versie van de KBC Mobile app, die nog niet met QR-codes werkte, is nog maar zeven weken oud en werd in die tijd al 40.000 keer gedownload.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top