Kleinere sportwinkels onder druk nu ook Bol.com in sportkleding stapt

Kleinere sportwinkels onder druk nu ook Bol.com in sportkleding stapt

Een maand nadat het van start ging met sportartikelen, biedt Bol.com nu ook sportkleding aan. Daarmee stapt de internetpoot van Ahold in de voetsporen van Wehkamp.nl en Coolblue, die eerder al hun oog lieten vallen op de sportievelingen.

Wehkamp en Coolblue achterna

Sinds deze week verkoopt Bol.com in Nederland en België ook sportkleding en -schoeisel van grote merken als Adidas, Nike, Asics, Hi-Tec, Nike, Salomon, Brunotti en Craft. De gloednieuwe afdeling "Sport & Vrije Tijd" pakt meteen uit met ruim 22.000 paar schoenen en 28.000 kledingstukken voor kinderen en volwassenen.

 

Bol.com is niet het eerste Nederlandse internetwarenhuis dat sportartikelen en -kleding verkoopt: Wehkamp.nl ging er enkele jaren geleden al mee van start en sloot in september 2013 een strategische alliantie met Telstar Sports & Fashion, waardoor het meteen grote merken als Nike, Adidas en Asics aan zijn assortiment van 3000 producten toevoegen. Ook dat is pijnlijk voor Belgische sportwinkels: de webshop komt dit jaar immers ook naar ons land.

 

Ook Coolblue, groot geworden als verkoper van consumentenelektonica, profileert zich volop op de markt van de sportartikelen. In mei 2013 opende het Tennisracketstore, nadat het eerder ook al specifieke winkels voor hartslagmeters, sportbrillen en sporthorloges had geopend. Van de alles samen 166 Coolblue-shops verkopen nu al 32 winkels sport- en outdoorspullen. Daarbij ook kleding en schoeisel voor hardlopers en een webshop voor thermokleding, om van voetbalschoenen nog te zwijgen.

 

Kleine sportwinkels in de verdrukking

Dat de drie grootste internetspelers van Nederland hun oog hebben laten vallen op de lucratieve markt van de sportuitrusting en -kleding zorgt voor de nodige ongerustheid bij de traditionele, veelal kleinere sportwinkels. Die kregen eerder al flinke concurrentie van grote internationale spelers als het Franse Decathlon en het Britse SportsDirect, waarvan de topman begin augustus de Europese sportwinkels zelfs nog aandrong om met zijn groep samen te werken: "anders verpletteren we jullie", zo zei een felle Mike Ashley.

 

Door almaar nieuwe productsegmenten toe te voegen aan hun assortiment, vergroten Bol.com, Wehkamp en Coolblue hun marktaandeel jaar na jaar. Ze behoren dan ook niet voor niets tot de top-5 van grootste online retailers in Nederland: met een internetomzet van 686,4 miljoen euro blijft Ahold (waartoe Bol.com behoort) RFS Holland Holding voor. De eigenaar van o.a. Wehkamp en Fonq.nl zet 552 miljoen euro om. Op drie vinden we het Duitse Zalando (met 304 miljoen euro) en op vier staat Coolblue, dat met een omzet van 213,5 miljoen euro een plaatsje stijgt tegenover de editie van 2013.

 

De totale omzet van de 100 grootste webwinkels in Nederland bedroeg vorig jaar overigens 5,24 miljard euro. Liefst 50,5% daarvan werd gerealiseerd door de tien grootste. Een jaar eerder was dat nog 49,4%: nog maar eens een bewijs dat de grootste spelers alleen maar groter worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top