Koerierdienst lekt gegevens klanten Coolblue

Koerierdienst lekt gegevens klanten Coolblue

Door een gat in de beveiliging bij een koerierdienst was het tijdelijk bijzonder eenvoudig om de gegevens van een aantal klanten van Coolblue en wellicht nog andere bedrijven te achterhalen. Het probleem zou inmiddels voorlopig opgelost zijn.

Systeem voorlopig offline

Coolblue geeft zijn klanten de mogelijkheid om pakketjes te volgen na een aankoop en het werkt daarvoor onder andere samen met het Nederlandse bedrijf Exchange Logistics. Bij dat bedrijf was er echter een gat in de beveiliging, waardoor gegevens van klanten heel eenvoudig los te peuteren waren.

 

"Om mijn bestelling te volgen, moest ik enkel mijn postcode en mijn huisnummer ingeven", vertelt een klant van Coolblue aan de Gazet van Antwerpen. "Toen ik het systeem raadpleegde, stonden mijn gegevens er nog niet in. Maar ik kreeg wel een lijst met alle andere mensen die in mijn postcode wonen en hetzelfde huisnummer hebben."

 

Exchange Logistics is één van de kleinere logistieke partners van Coolblue en werkt ook nog samen met andere webshops. Zo staan onder andere Witgoedhuis.nl en Bestekeus.nl vermeld op de website van het bedrijf. Ook bij hen zouden de gegevens van klanten op dezelfde manier eenvoudig te achterhalen geweest zijn.

 

Klein deel van de pakjes

Coolblue zegt verveeld te zitten met het probleem en heeft Exchange Logistics gevraagd om zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Dat wilde binnen de drie weken met een oplossing komen, maar Coolblue eist dat het probleem sneller in orde gebracht wordt. Tot die tijd wordt het systeem offline gehaald.

 

"We willen benadrukken dat we slechts een klein deel van de Coolblue-bestellingen via deze koerier versturen, en dat dit dus slechts voor een klein deel van toepassing is. We nemen de beveiliging van klantdata zeer serieus, en hebben daarom Exchange aangesproken en gevraagd dit zo snel mogelijk te verbeteren - zowel voor onze klanten als die van andere aangesloten webwinkels. Sinds 9.23u vanochtend is de track & trace-site daarom offline gehaald, in afwachting van een structurele oplossing", aldus een woordvoerder van Coolblue.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Back to top