Koerierdienst lekt gegevens klanten Coolblue | RetailDetail

Koerierdienst lekt gegevens klanten Coolblue

Koerierdienst lekt gegevens klanten Coolblue

Door een gat in de beveiliging bij een koerierdienst was het tijdelijk bijzonder eenvoudig om de gegevens van een aantal klanten van Coolblue en wellicht nog andere bedrijven te achterhalen. Het probleem zou inmiddels voorlopig opgelost zijn.

Systeem voorlopig offline

Coolblue geeft zijn klanten de mogelijkheid om pakketjes te volgen na een aankoop en het werkt daarvoor onder andere samen met het Nederlandse bedrijf Exchange Logistics. Bij dat bedrijf was er echter een gat in de beveiliging, waardoor gegevens van klanten heel eenvoudig los te peuteren waren.

 

"Om mijn bestelling te volgen, moest ik enkel mijn postcode en mijn huisnummer ingeven", vertelt een klant van Coolblue aan de Gazet van Antwerpen. "Toen ik het systeem raadpleegde, stonden mijn gegevens er nog niet in. Maar ik kreeg wel een lijst met alle andere mensen die in mijn postcode wonen en hetzelfde huisnummer hebben."

 

Exchange Logistics is één van de kleinere logistieke partners van Coolblue en werkt ook nog samen met andere webshops. Zo staan onder andere Witgoedhuis.nl en Bestekeus.nl vermeld op de website van het bedrijf. Ook bij hen zouden de gegevens van klanten op dezelfde manier eenvoudig te achterhalen geweest zijn.

 

Klein deel van de pakjes

Coolblue zegt verveeld te zitten met het probleem en heeft Exchange Logistics gevraagd om zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Dat wilde binnen de drie weken met een oplossing komen, maar Coolblue eist dat het probleem sneller in orde gebracht wordt. Tot die tijd wordt het systeem offline gehaald.

 

"We willen benadrukken dat we slechts een klein deel van de Coolblue-bestellingen via deze koerier versturen, en dat dit dus slechts voor een klein deel van toepassing is. We nemen de beveiliging van klantdata zeer serieus, en hebben daarom Exchange aangesproken en gevraagd dit zo snel mogelijk te verbeteren - zowel voor onze klanten als die van andere aangesloten webwinkels. Sinds 9.23u vanochtend is de track & trace-site daarom offline gehaald, in afwachting van een structurele oplossing", aldus een woordvoerder van Coolblue.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.