Koopjedeal verdrievoudigde omzet via e-mailmarketing

Koopjedeal verdrievoudigde omzet via e-mailmarketing

(publireportage) Om zijn verkoop te bevorderen en bij klanten in de aandacht te blijven, besloot webshop Koopjedeal in te zetten op e-mailmarketing. Een goede zet, want sindsdien is de omzet in vier maanden verdrievoudigd.

Stap één: een e-mailbestand opbouwen

Een eerste stap om te kunnen mailen, is uiteraard het opbouwen van een e-maildatabank. Daarvoor heeft Koopjedeal op aanraden van e-mailmarketingspecialist Blinker diverse acties opgezet om e-mailadressen te verzamelen: via online en offline advertenties, spaaracties en de inzet van sociale media en Adwords beschikt de website nu over ruim 13.000 e-mailadressen en het bestand blijft met de dag groeien.

 

Eén van de beste manieren om e-mailadressen te verzamelen, is de inzet van spaaracties: zodra de klant zijn e-mailadres achterlaat, wordt hij direct beloond met spaarpunten ter waarde van 2 euro. Wanneer hij zijn vrienden uitnodigt en daar een aankoop uit voortkomt, ontvangt de klant nog meer punten. Van de tienduizenden orders die de afgelopen vier maanden op Koopjedeal zijn geplaatst, is ruim 27% een order van terugkomende klanten via de spaarpunten.

 

Van inschrijving tot aankoop

In samenwerking met Blinker werkte de webshop een overzichtelijk traject uit dat klanten doorlopen, van inschrijving op de nieuwsbrief tot de conversie. Vanuit het perspectief van de klant begint het hele e-mailproces als hij of zij zich via de website inschrijft voor de nieuwsbrief, waarna een bevestiging van de inschrijving volgt. Vanaf dat moment ontvangt de klant iedere dag de nieuwsbrief met de "deal van de dag".

 

Na een doorklik in de nieuwsbrief komt hij op de landingspagina van het product terecht, waar hij het product kan bestellen. Wanneer hij heeft betaald, ontvangt hij een bevestigingsmail en een factuur en, uiteindelijk, het product zelf. Binnenkort schakelt Koopjedeal bovendien over naar de speciale e-commerceoplossing MailPlus eCom. Vanaf dat moment heeft Koopjedeal zelfs direct inzicht in welke orders via e-mailmarketing zijn gekomen.

 

Analyseren van e-mailstatistieken

Koopjedeal wil het bestellen van de "deal van de dag" zo simpel mogelijk maken: zo is in het sjabloon een oranje call-to-actionknop opgenomen die je direct doorverwijst naar de webshop. De tekst in de button is niet zomaar gekozen: na testen werd de tekst "Bestel hier" vervangen door "Meer info", die meer traffic en betere verkoopcijfers liet optekenen. Ook voor zulke keuzes kan de expertise van Blinker goede raad brengen.

 

Ook is er getest welk tijdstip meer conversie oplevert. Voor Koopjedeal is half acht 's ochtends het tijdstip waarop de e-mail het meeste trafiek en conversie genereert. Mede-eigenaar Ilias Ahayan vertelt: "Waarschijnlijk bekijken veel mensen de e-mail voordat ze gaan werken, voordat de deal van de dag in de loop van de dag uitverkocht is."

 

Uit de statistieken bleek verder dat de e-mails vaak op mobiele apparaten worden geopend. Daarom heeft Koopjedeal de landingspagina's geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. De volgende stap is om ook mobiel betalen mogelijk te maken: dat maakt het aankoopproces voor klanten makkelijker en zo de kans op meerverkoop groter.

 

Conclusie: goede e-mailmarketing = succes

Koopjedeal laat zien dat webshops met e-mailmarketing meer websitebezoek en verkoop genereren en kunnen blijven groeien. Door elke mailing keer op keer te analyseren, komt de webshop bovendien tot nieuwe inzichten om zo meer resultaat uit e-mailmarketing te halen.

 

Bent u op zoek naar nog meer e-mailmarketingvoorbeelden uit de praktijk? Downoad dan de gratis casebundel van Blinker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top