Koopjedeal verdrievoudigde omzet via e-mailmarketing | RetailDetail

Koopjedeal verdrievoudigde omzet via e-mailmarketing

Koopjedeal verdrievoudigde omzet via e-mailmarketing

(publireportage) Om zijn verkoop te bevorderen en bij klanten in de aandacht te blijven, besloot webshop Koopjedeal in te zetten op e-mailmarketing. Een goede zet, want sindsdien is de omzet in vier maanden verdrievoudigd.

Stap één: een e-mailbestand opbouwen

Een eerste stap om te kunnen mailen, is uiteraard het opbouwen van een e-maildatabank. Daarvoor heeft Koopjedeal op aanraden van e-mailmarketingspecialist Blinker diverse acties opgezet om e-mailadressen te verzamelen: via online en offline advertenties, spaaracties en de inzet van sociale media en Adwords beschikt de website nu over ruim 13.000 e-mailadressen en het bestand blijft met de dag groeien.

 

Eén van de beste manieren om e-mailadressen te verzamelen, is de inzet van spaaracties: zodra de klant zijn e-mailadres achterlaat, wordt hij direct beloond met spaarpunten ter waarde van 2 euro. Wanneer hij zijn vrienden uitnodigt en daar een aankoop uit voortkomt, ontvangt de klant nog meer punten. Van de tienduizenden orders die de afgelopen vier maanden op Koopjedeal zijn geplaatst, is ruim 27% een order van terugkomende klanten via de spaarpunten.

 

Van inschrijving tot aankoop

In samenwerking met Blinker werkte de webshop een overzichtelijk traject uit dat klanten doorlopen, van inschrijving op de nieuwsbrief tot de conversie. Vanuit het perspectief van de klant begint het hele e-mailproces als hij of zij zich via de website inschrijft voor de nieuwsbrief, waarna een bevestiging van de inschrijving volgt. Vanaf dat moment ontvangt de klant iedere dag de nieuwsbrief met de "deal van de dag".

 

Na een doorklik in de nieuwsbrief komt hij op de landingspagina van het product terecht, waar hij het product kan bestellen. Wanneer hij heeft betaald, ontvangt hij een bevestigingsmail en een factuur en, uiteindelijk, het product zelf. Binnenkort schakelt Koopjedeal bovendien over naar de speciale e-commerceoplossing MailPlus eCom. Vanaf dat moment heeft Koopjedeal zelfs direct inzicht in welke orders via e-mailmarketing zijn gekomen.

 

Analyseren van e-mailstatistieken

Koopjedeal wil het bestellen van de "deal van de dag" zo simpel mogelijk maken: zo is in het sjabloon een oranje call-to-actionknop opgenomen die je direct doorverwijst naar de webshop. De tekst in de button is niet zomaar gekozen: na testen werd de tekst "Bestel hier" vervangen door "Meer info", die meer traffic en betere verkoopcijfers liet optekenen. Ook voor zulke keuzes kan de expertise van Blinker goede raad brengen.

 

Ook is er getest welk tijdstip meer conversie oplevert. Voor Koopjedeal is half acht 's ochtends het tijdstip waarop de e-mail het meeste trafiek en conversie genereert. Mede-eigenaar Ilias Ahayan vertelt: "Waarschijnlijk bekijken veel mensen de e-mail voordat ze gaan werken, voordat de deal van de dag in de loop van de dag uitverkocht is."

 

Uit de statistieken bleek verder dat de e-mails vaak op mobiele apparaten worden geopend. Daarom heeft Koopjedeal de landingspagina's geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers. De volgende stap is om ook mobiel betalen mogelijk te maken: dat maakt het aankoopproces voor klanten makkelijker en zo de kans op meerverkoop groter.

 

Conclusie: goede e-mailmarketing = succes

Koopjedeal laat zien dat webshops met e-mailmarketing meer websitebezoek en verkoop genereren en kunnen blijven groeien. Door elke mailing keer op keer te analyseren, komt de webshop bovendien tot nieuwe inzichten om zo meer resultaat uit e-mailmarketing te halen.

 

Bent u op zoek naar nog meer e-mailmarketingvoorbeelden uit de praktijk? Downoad dan de gratis casebundel van Blinker.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.