Kwartaalomzet Alibaba derde hoger

Kwartaalomzet Alibaba derde hoger

De Chinese internetgigant Alibaba heeft zijn omzet vorig kwartaal met bijna een derde zien groeien tegenover een jaar eerder. Met dank aan m-commerce, waar de omzet bijna verdrievoudigde.

Bijna 3,2 miljard euro omzet

Alibaba boekte het voorbije kwartaal (het tweede van zijn gebroken boekjaar) een omzet van 22,2 miljard yuan, omgerekend net geen 3,16 miljard euro. Dat was liefst 32% meer dan een jaar eerder en bijna één miljard yuan boven de analistenverwachting.

 

Alibaba wist de afzwakkende groei van de Chinese economie onder meer te compenseren via nieuwe clouddiensten voor handelaars en via deals met winkelbedrijven, zoals elektroketen Suning Commerce Group. Tegelijk joegen extra promo's op Tmall.com en de Taobao-marktplaats de verkoop omhoog in de aanloop naar Single's Day (11 november), het grootste shoppingevent in China.

 

Alibaba trekt ook meer dan ooit de kaart van het mobiel internet: de omzet via dat kanaal verdrievoudigde bijna (+183%) tot boven 10,5 miljard yuan of dik 1,6 miljard euro. Mobiel is nu al goed voor 62% van de Chinese omzet.

 

De nettowinst klokte af op 22,7 miljard yuan (circa 3,23 miljard euro). Al is het gros van die stijging vooral boekhoudkundig van aard: het internetconcern boekte een enorme meerwaarde (liefst 18,6 miljard yuan) op zijn participatie in Alibaba Health Information Technology Ltd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba onthult zijn hightech winkel van de toekomst

24/11/2017

De geautomatiseerde supermarkten van Amazon Go zijn er nog niet of Alibaba heeft er al een antwoord op klaar. Alibaba presenteert Tmall Supermart, een supermarkt boordevol technologie: van virtuele paskamers tot gezichtsherkenning.

Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Back to top