Kwartaalomzet Alibaba derde hoger | RetailDetail

Kwartaalomzet Alibaba derde hoger

Kwartaalomzet Alibaba derde hoger

De Chinese internetgigant Alibaba heeft zijn omzet vorig kwartaal met bijna een derde zien groeien tegenover een jaar eerder. Met dank aan m-commerce, waar de omzet bijna verdrievoudigde.

Bijna 3,2 miljard euro omzet

Alibaba boekte het voorbije kwartaal (het tweede van zijn gebroken boekjaar) een omzet van 22,2 miljard yuan, omgerekend net geen 3,16 miljard euro. Dat was liefst 32% meer dan een jaar eerder en bijna één miljard yuan boven de analistenverwachting.

 

Alibaba wist de afzwakkende groei van de Chinese economie onder meer te compenseren via nieuwe clouddiensten voor handelaars en via deals met winkelbedrijven, zoals elektroketen Suning Commerce Group. Tegelijk joegen extra promo's op Tmall.com en de Taobao-marktplaats de verkoop omhoog in de aanloop naar Single's Day (11 november), het grootste shoppingevent in China.

 

Alibaba trekt ook meer dan ooit de kaart van het mobiel internet: de omzet via dat kanaal verdrievoudigde bijna (+183%) tot boven 10,5 miljard yuan of dik 1,6 miljard euro. Mobiel is nu al goed voor 62% van de Chinese omzet.

 

De nettowinst klokte af op 22,7 miljard yuan (circa 3,23 miljard euro). Al is het gros van die stijging vooral boekhoudkundig van aard: het internetconcern boekte een enorme meerwaarde (liefst 18,6 miljard yuan) op zijn participatie in Alibaba Health Information Technology Ltd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.