Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur | RetailDetail

Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Voor Belgen én Nederlanders zijn gratis levering en gratis retour de twee belangrijkste factoren bij online bestellingen. Levering binnen de 24 uur is nog lang geen prioriteit, al is de interesse ervoor wel al groter in Nederland dan in België.

Gratis levering met stip op één

Dat zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit een internetbevraging door Multiscope bij 1.000 Belgen en 1.000 Nederlanders in opdracht van PostNL België, de Belgische tak van het Nederlandse postbedrijf.

 

Zowel voor de Belgische als voor de Nederlandse deelnemers aan de enquête weegt gratis levering van een online bestelling het zwaarst door: 78% van de Belgen zet gratis levering op één, bij de Nederlanders is dat 66%. 'Gratis retour' is dan weer het op één na belangrijkste criterium: 6 op de 10 Belgen en 5 op de 10 Nederlanders hechten daar zeer veel waarde aan bij de keuze van een webwinkel.

 

Met slechts 21% staat levering binnen de 24 uur voor de Belgen helemaal onderaan in het prioriteitenlijstje. De Nederlanders schatten dit iets hoger in (35%, goed voor een voorlaatste plaats). Toch gelooft Addy Rijkens, marketingmanager van PostNL België, dat dit aspect de komende maanden en jaren in belang zal toenemen: "We leven in een maatschappij die voortdurend sneller gaat, waar mensen steeds meer verwachten. Wij houden voortdurend de vinger aan de pols. Zo weten we bijvoorbeeld dat 15% van de Belgische bevolking die online aankoopt, de onzekerheid over de leveringstijd als een nadeel ervaart."

 

Nederlanders ontdekken Belgische webshops

Nog een interessant cijfer: 86% van de Belgische deelnemers aan de enquête geeft aan ook bij Nederlandse webshops te kopen. Nederlanders blijken minder geneigd om in België online te kopen, al geeft intussen toch ook al 77% van de Nederlanders toe af en toe eens 'vreemd te gaan'.

 

"Dat Nederlanders online kopen in België is goed nieuws voor de Belgische webshops", benadrukt Addy Rijkens. "Er wordt steeds meer online geshopt, ook buiten de eigen landsgrenzen, en het feit dat we in beide landen dezelfde taal spreken, maakt Nederland een interessante markt voor Belgische webshops."

 

Goed om te weten: vier op de tien Nederlanders verwachten dat het in België bestelde pakketje binnen de twee werkdagen wordt geleverd, één op de vier neemt genoegen met levering binnen de week en 12% eist levering binnen de 24 uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.