Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Voor Belgen én Nederlanders zijn gratis levering en gratis retour de twee belangrijkste factoren bij online bestellingen. Levering binnen de 24 uur is nog lang geen prioriteit, al is de interesse ervoor wel al groter in Nederland dan in België.

Gratis levering met stip op één

Dat zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit een internetbevraging door Multiscope bij 1.000 Belgen en 1.000 Nederlanders in opdracht van PostNL België, de Belgische tak van het Nederlandse postbedrijf.

 

Zowel voor de Belgische als voor de Nederlandse deelnemers aan de enquête weegt gratis levering van een online bestelling het zwaarst door: 78% van de Belgen zet gratis levering op één, bij de Nederlanders is dat 66%. 'Gratis retour' is dan weer het op één na belangrijkste criterium: 6 op de 10 Belgen en 5 op de 10 Nederlanders hechten daar zeer veel waarde aan bij de keuze van een webwinkel.

 

Met slechts 21% staat levering binnen de 24 uur voor de Belgen helemaal onderaan in het prioriteitenlijstje. De Nederlanders schatten dit iets hoger in (35%, goed voor een voorlaatste plaats). Toch gelooft Addy Rijkens, marketingmanager van PostNL België, dat dit aspect de komende maanden en jaren in belang zal toenemen: "We leven in een maatschappij die voortdurend sneller gaat, waar mensen steeds meer verwachten. Wij houden voortdurend de vinger aan de pols. Zo weten we bijvoorbeeld dat 15% van de Belgische bevolking die online aankoopt, de onzekerheid over de leveringstijd als een nadeel ervaart."

 

Nederlanders ontdekken Belgische webshops

Nog een interessant cijfer: 86% van de Belgische deelnemers aan de enquête geeft aan ook bij Nederlandse webshops te kopen. Nederlanders blijken minder geneigd om in België online te kopen, al geeft intussen toch ook al 77% van de Nederlanders toe af en toe eens 'vreemd te gaan'.

 

"Dat Nederlanders online kopen in België is goed nieuws voor de Belgische webshops", benadrukt Addy Rijkens. "Er wordt steeds meer online geshopt, ook buiten de eigen landsgrenzen, en het feit dat we in beide landen dezelfde taal spreken, maakt Nederland een interessante markt voor Belgische webshops."

 

Goed om te weten: vier op de tien Nederlanders verwachten dat het in België bestelde pakketje binnen de twee werkdagen wordt geleverd, één op de vier neemt genoegen met levering binnen de week en 12% eist levering binnen de 24 uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top