Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur | RetailDetail

Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Voor Belgen én Nederlanders zijn gratis levering en gratis retour de twee belangrijkste factoren bij online bestellingen. Levering binnen de 24 uur is nog lang geen prioriteit, al is de interesse ervoor wel al groter in Nederland dan in België.

Gratis levering met stip op één

Dat zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit een internetbevraging door Multiscope bij 1.000 Belgen en 1.000 Nederlanders in opdracht van PostNL België, de Belgische tak van het Nederlandse postbedrijf.

 

Zowel voor de Belgische als voor de Nederlandse deelnemers aan de enquête weegt gratis levering van een online bestelling het zwaarst door: 78% van de Belgen zet gratis levering op één, bij de Nederlanders is dat 66%. 'Gratis retour' is dan weer het op één na belangrijkste criterium: 6 op de 10 Belgen en 5 op de 10 Nederlanders hechten daar zeer veel waarde aan bij de keuze van een webwinkel.

 

Met slechts 21% staat levering binnen de 24 uur voor de Belgen helemaal onderaan in het prioriteitenlijstje. De Nederlanders schatten dit iets hoger in (35%, goed voor een voorlaatste plaats). Toch gelooft Addy Rijkens, marketingmanager van PostNL België, dat dit aspect de komende maanden en jaren in belang zal toenemen: "We leven in een maatschappij die voortdurend sneller gaat, waar mensen steeds meer verwachten. Wij houden voortdurend de vinger aan de pols. Zo weten we bijvoorbeeld dat 15% van de Belgische bevolking die online aankoopt, de onzekerheid over de leveringstijd als een nadeel ervaart."

 

Nederlanders ontdekken Belgische webshops

Nog een interessant cijfer: 86% van de Belgische deelnemers aan de enquête geeft aan ook bij Nederlandse webshops te kopen. Nederlanders blijken minder geneigd om in België online te kopen, al geeft intussen toch ook al 77% van de Nederlanders toe af en toe eens 'vreemd te gaan'.

 

"Dat Nederlanders online kopen in België is goed nieuws voor de Belgische webshops", benadrukt Addy Rijkens. "Er wordt steeds meer online geshopt, ook buiten de eigen landsgrenzen, en het feit dat we in beide landen dezelfde taal spreken, maakt Nederland een interessante markt voor Belgische webshops."

 

Goed om te weten: vier op de tien Nederlanders verwachten dat het in België bestelde pakketje binnen de twee werkdagen wordt geleverd, één op de vier neemt genoegen met levering binnen de week en 12% eist levering binnen de 24 uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top