Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Liever gratis geleverd dan binnen de 24 uur

Voor Belgen én Nederlanders zijn gratis levering en gratis retour de twee belangrijkste factoren bij online bestellingen. Levering binnen de 24 uur is nog lang geen prioriteit, al is de interesse ervoor wel al groter in Nederland dan in België.

Gratis levering met stip op één

Dat zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit een internetbevraging door Multiscope bij 1.000 Belgen en 1.000 Nederlanders in opdracht van PostNL België, de Belgische tak van het Nederlandse postbedrijf.

 

Zowel voor de Belgische als voor de Nederlandse deelnemers aan de enquête weegt gratis levering van een online bestelling het zwaarst door: 78% van de Belgen zet gratis levering op één, bij de Nederlanders is dat 66%. 'Gratis retour' is dan weer het op één na belangrijkste criterium: 6 op de 10 Belgen en 5 op de 10 Nederlanders hechten daar zeer veel waarde aan bij de keuze van een webwinkel.

 

Met slechts 21% staat levering binnen de 24 uur voor de Belgen helemaal onderaan in het prioriteitenlijstje. De Nederlanders schatten dit iets hoger in (35%, goed voor een voorlaatste plaats). Toch gelooft Addy Rijkens, marketingmanager van PostNL België, dat dit aspect de komende maanden en jaren in belang zal toenemen: "We leven in een maatschappij die voortdurend sneller gaat, waar mensen steeds meer verwachten. Wij houden voortdurend de vinger aan de pols. Zo weten we bijvoorbeeld dat 15% van de Belgische bevolking die online aankoopt, de onzekerheid over de leveringstijd als een nadeel ervaart."

 

Nederlanders ontdekken Belgische webshops

Nog een interessant cijfer: 86% van de Belgische deelnemers aan de enquête geeft aan ook bij Nederlandse webshops te kopen. Nederlanders blijken minder geneigd om in België online te kopen, al geeft intussen toch ook al 77% van de Nederlanders toe af en toe eens 'vreemd te gaan'.

 

"Dat Nederlanders online kopen in België is goed nieuws voor de Belgische webshops", benadrukt Addy Rijkens. "Er wordt steeds meer online geshopt, ook buiten de eigen landsgrenzen, en het feit dat we in beide landen dezelfde taal spreken, maakt Nederland een interessante markt voor Belgische webshops."

 

Goed om te weten: vier op de tien Nederlanders verwachten dat het in België bestelde pakketje binnen de twee werkdagen wordt geleverd, één op de vier neemt genoegen met levering binnen de week en 12% eist levering binnen de 24 uur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top