Lonen Amazon en Zalando blijven voer voor discussie

Lonen Amazon en Zalando blijven voer voor discussie

In Duitsland zijn de gemoederen nog altijd niet bedaard rond de lonen van de distributiemedewerkers van enkele online retailers. Bij Amazon strijden de werknemers nog altijd voor een hoger loon en betere omstandigheden, terwijl Zalando zopas een loonsverhoging aankondigde. Dat klinkt mooi, maar zelfs met de stijging zijn de lonen bij Zalando nog steeds een stuk lager dan die bij Amazon.

Jaarlijkse loonsverhoging

Een woordvoerder van Zalando duidde de loonsverhoging in de Berliner Morgenpost aan als de ‘gebruikelijke jaarlijkse loonsverhoging’. Zo’n 2.500 werknemers van Zalando kunnen nu profiteren van een hoger loon – van 8,53 euro naar 8,79 euro. De eigen distributiecentra van Zalando bestaan echter nog maar sinds dit najaar, toen de eerste vestigingen openden in Erfurt en Brieselang. Het blijft dus afwachten hoe gebruikelijk deze loonsverhoging zal zijn.

 

Voorheen vond de afhandeling van bestelling van Zalando plaats bij enkele logistieke partners. Het was bij die bedrijven dat een Duitse tv-documentaire zeer slechte werkomstandigheden aantoonde. Zalando wees daarbij naar haar Nederlandse partner, Docdata, die grotendeels verantwoordelijk zou zijn voor de slechte omstandigheden. De werknemers bij Docdata verdienen trouwens tussen 7,58 euro en 7,80 euro, nog een stuk lager dus dan de werknemers van Zalando zelf.

 

Hoger loon bij Amazon

Bij Amazon zijn er ondertussen al enkele stakingen geweest voor onder andere een hoger loon. De werknemers van de acht Duitse magazijnen van de online retailers verdienen momenteel tussen 9,65 euro en 11,12 euro. Dat is al een stuk hoger dan bij Amazon, maar dus nog te laag volgens de vakbond Ver.di, die een loon eist tussen 11,47 euro en 11,96 euro.

 

Volgens Zalando is het normaal dat de lonen bij Amazon hoger zijn, omdat Zalando nu eenmaal een veel jonger bedrijf is. Ze bestaan pas sinds 2008 en maken momenteel zelfs nog geen winst. Vorig jaar maakte het zelfs een verlies van ruim 90 miljoen euro. Ook Amazon sloot dat jaar trouwens af met rode cijfers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top