Louis Delhaize lanceert drive-insupermarkt Wink

Louis Delhaize lanceert drive-insupermarkt Wink

Vanaf deze week heeft ook België een onafhankelijke dienst voor onlineboodschappen. Wink, zoals het nieuwe concept heet, opent op 29 november in Zaventem de deuren van een eerste afhaalpunt. De dienst moet gaan concurreren met de afhaalservices van de bestaande supermarktketens.

Eerste autonome drive-indienst

Wink wordt “anders dan alles wat tot nu toe bestaat in België”, meent gedelegeerd bestuurder Cédric Antoine: het is immers de eerste autonome ‘drive’ in ons land, zoals die in Frankrijk al veel langer bestaan en met Superdirect sinds kort ook in Nederland.

 

Het systeem werkt als volgt: via de website (of vanaf 2014 ook de mobiele app) plaatst de consument zijn bestelling en twee uur later kan hij zijn boodschappen gaan oppikken bij een afhaalpunt. Betalen gebeurt op voorhand, dus de klant hoeft zich enkel aan te melden aan een meldpaal op de parking en een operator komt de bestelling in de koffer plaatsen.


Webwinkelen met menselijk contact

De naam Wink staat voor knipoog, en dat drukt volgens Antoine ook de missie van het concept uit: “het leven een stukje eenvoudiger maken”. De knipoog staat verder naar eigen zeggen ook voor menselijk contact, want om de onwennige Belg te overtuigen om online boodschappen te doen, benadrukt de drive-indienst een persoonlijke ontvangst door de medewerkers.

 

“Onze medewerkers openen het doosje met eieren voor de ogen van de klant om zich ervan te vergewissen dat er geen gebroken zijn en tonen desgewenst ook de geselecteerde groenten en fruit. De consument kan dan nog vragen om bijvoorbeeld een stuk fruit te wisselen”, aldus de gedelegeerd bestuurder. Toch wordt geen meerkost aangerekend voor dienstverlening, wat bij de distributieketens op dit moment bij kleine bestellingen wel nog het geval is.

 

Tien afhaalpunten over drie jaar

Achter Wink gaat de Louis Delhaize Group schuil, die de afhaaldienst als een apart merk in de markt wil zetten. Het verklaart desalniettemin hoe de dienst aan zijn aanbod komt en aan vergelijkbare prijzen – “hetzelfde als in een gewone supermarkt” – als bij de offline distributeurs.

 

Dat de dienst gratis is, is volgens Wink mogelijk dankzij operationele efficiëntie. “Anders dan bij andere spelers is de afhaaldienst voor ons geen extra service. Uitleveren is ons métier. Er gaat heel wat energie en geld verloren door de goederen eerst in de rekken van de supermarkt te plaatsen, om ze vervolgens weer in te pakken voor de bestellingen. Hier komen  de goederen aan en worden ze in het magazijn bewaard op een manier die is afgestemd op order-picking.”

 

Wink rekent erop in drie jaar tijd tien drive-ins te openen, waarvan de tweede op het einde van het eerste kwartaal van 2014 in Waver het daglicht moet zien. Bij de lancering zal het aanbod uit 8.000 referenties bestaan, maar op termijn hoort dit assortiment uit te groeien naar zo’n 10.000 referenties. “Alles wat je in een doorsnee supermarkt vindt”, aldus Cédric Antoine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top