Louis Delhaize lanceert drive-insupermarkt Wink | RetailDetail

Louis Delhaize lanceert drive-insupermarkt Wink

Louis Delhaize lanceert drive-insupermarkt Wink

Vanaf deze week heeft ook België een onafhankelijke dienst voor onlineboodschappen. Wink, zoals het nieuwe concept heet, opent op 29 november in Zaventem de deuren van een eerste afhaalpunt. De dienst moet gaan concurreren met de afhaalservices van de bestaande supermarktketens.

Eerste autonome drive-indienst

Wink wordt “anders dan alles wat tot nu toe bestaat in België”, meent gedelegeerd bestuurder Cédric Antoine: het is immers de eerste autonome ‘drive’ in ons land, zoals die in Frankrijk al veel langer bestaan en met Superdirect sinds kort ook in Nederland.

 

Het systeem werkt als volgt: via de website (of vanaf 2014 ook de mobiele app) plaatst de consument zijn bestelling en twee uur later kan hij zijn boodschappen gaan oppikken bij een afhaalpunt. Betalen gebeurt op voorhand, dus de klant hoeft zich enkel aan te melden aan een meldpaal op de parking en een operator komt de bestelling in de koffer plaatsen.


Webwinkelen met menselijk contact

De naam Wink staat voor knipoog, en dat drukt volgens Antoine ook de missie van het concept uit: “het leven een stukje eenvoudiger maken”. De knipoog staat verder naar eigen zeggen ook voor menselijk contact, want om de onwennige Belg te overtuigen om online boodschappen te doen, benadrukt de drive-indienst een persoonlijke ontvangst door de medewerkers.

 

“Onze medewerkers openen het doosje met eieren voor de ogen van de klant om zich ervan te vergewissen dat er geen gebroken zijn en tonen desgewenst ook de geselecteerde groenten en fruit. De consument kan dan nog vragen om bijvoorbeeld een stuk fruit te wisselen”, aldus de gedelegeerd bestuurder. Toch wordt geen meerkost aangerekend voor dienstverlening, wat bij de distributieketens op dit moment bij kleine bestellingen wel nog het geval is.

 

Tien afhaalpunten over drie jaar

Achter Wink gaat de Louis Delhaize Group schuil, die de afhaaldienst als een apart merk in de markt wil zetten. Het verklaart desalniettemin hoe de dienst aan zijn aanbod komt en aan vergelijkbare prijzen – “hetzelfde als in een gewone supermarkt” – als bij de offline distributeurs.

 

Dat de dienst gratis is, is volgens Wink mogelijk dankzij operationele efficiëntie. “Anders dan bij andere spelers is de afhaaldienst voor ons geen extra service. Uitleveren is ons métier. Er gaat heel wat energie en geld verloren door de goederen eerst in de rekken van de supermarkt te plaatsen, om ze vervolgens weer in te pakken voor de bestellingen. Hier komen  de goederen aan en worden ze in het magazijn bewaard op een manier die is afgestemd op order-picking.”

 

Wink rekent erop in drie jaar tijd tien drive-ins te openen, waarvan de tweede op het einde van het eerste kwartaal van 2014 in Waver het daglicht moet zien. Bij de lancering zal het aanbod uit 8.000 referenties bestaan, maar op termijn hoort dit assortiment uit te groeien naar zo’n 10.000 referenties. “Alles wat je in een doorsnee supermarkt vindt”, aldus Cédric Antoine.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.