Louis Vuitton haalt het niet tegen Google.

Louis  Vuitton haalt het niet tegen Google.
alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Cook & Serve komt met eigen webshop

30/08/2017

Kookwinkelketen Cook & Serve heeft een eigen webshop opgestart, die klanten de keuze geeft tussen afhalen in één van de zeven winkels of levering aan huis.

Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Back to top