Louis Vuitton haalt het niet tegen Google. | RetailDetail

Louis Vuitton haalt het niet tegen Google.

Louis  Vuitton haalt het niet tegen Google.
alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

alt Google kan beschermde merknamen blijven verkopen via zijn Adwords-dienst, tenzij een nationale rechter daar anders over beslist. Dat oordeelde het Europees Hof van Justitie dinsdag in een zaak die ondermeer Louis Vuitton tegen Google aanspande.

Google biedt adverteerders via Adwords de mogelijkheid om tegen betaling zoekwoorden te selecteren en op basis hiervan advertenties te tonen. Zodra dat woord wordt ingevoerd in de zoekmachine van Google, verschijnt bovenaan en aan de rechterzijde van het zoekscherm de advertentie in de lijst ‘gesponsorde links’.  Concurrenten hebben hierdoor de mogelijkheid om elkaars merknaam te selecteren, en zo mee te surfen op elkaars populariteit. Het Franse LVMH, moederbedrijf van Louis Vuitton, heeft last van producenten van namaakspullen die via Adwords haar merknaam selecteren. LVMH besloot Google daarvoor aansprakelijk te stellen, wat sinds 2003 leidde tot verschillende rechtszaken tussen beide bedrijven. Dinsdag sprak het Europese Hof van Justitie Google vrij. Het Hof oordeelde dat Google niet rechtsreeks aangesproken kan worden door bedrijven die vinden dat hun merk ten onrechte als trefwoord door een ander wordt gebruikt, enkel omdat Google via Adwords deze manier van adverteren mogelijk maakt. De rechter gaat hierbij uit van een 'neutrale' rol van Google, waarbij het bedrijf de reclame 'automatisch en passief' plaatst en geen kennis heeft van de inhoud van de advertenties. Het hof laat het aan de Franse rechter over om te bepalen of daar in het geval van Louis Vuitton ook sprake van was. Volgens het Hof is Google wel aansprakelijk wanneer het weet dat een bepaalde adverteerder inbreuk maakt op een merkenrecht, en de zoekmachine vervolgens weigert deze advertentie te verwijderen. De houder van het merk kan in dat geval Google rechtsstreeks aanspreken.

De verkoop van zoektermen is de kern van het businessmodel van Google dat ongeveer 97 procent van zijn jaarlijkse omzet uit reclamehaalt. In een reactie zegt een woordvoerder van de Europese Commissie  blij te zijn met de uitspraak. De uitspraak zou  volgens de woordvoerder een nuttige verduidelijking van de richtlijnen voor het gebruik van merknamen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.