Lush draait Amazon een leuke loer | RetailDetail

Lush draait Amazon een leuke loer

Lush draait Amazon een leuke loer

De Britse cosmeticafabrikant Lush heeft Amazon afgepoeierd: het merk won niet alleen een proces tegen de internetgigant, hij mag ook de naam van diens Britse topman gebruiken als merknaam voor een reeks verzorgingsproducten.

Concurrent wordt merknaam

Lush had voor een Londense rechtbank een geding tegen Amazon aangespannen omdat de Amerikaanse internetgigant zoekopdrachten naar 'Lush' liet afleiden naar zijn eigen site en dit hoewel Amazon de Lush-producten in Groot-Brittannië niet eens in zijn aanbod heeft. De rechtbank volgde de aanklager hierin. Amazon heeft trouwens de reputatie om het gras voor andermans voeten weg te maaien.

 

Opmerkelijk was echter ook dat Lush als wraak intussen de merknaam Christopher North had geregistreerd, de Britse topman van Amazon. Die kan zijn naam dus zien prijken op een flesje douchegel van Lush. Bovendien is de promotie erop afgestemd. Christopher North is niet belastend voor uw huid, heet het. Dat is een knipoog naar het feit dat Amazon in de VS belastingen probeert te ontlopen.

 

De rechter vond het bizar, maar niet ter zake doende en dus mag Lush de merknaam blijven gebruiken. Amazon zal echter wel in beroep te gaan tegen beide beslissingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.