Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter gaan samen tot een nieuwe online retailer, goed voor een omzet van om en bij de 1,2 miljard euro.

Van 350 miljoen naar 1,5 miljard euro

Net-a-Porter werd in 2000 in Londen opgericht door Natalie Massenet, maar zij verkocht de luxewebshop in 2010 voor zo'n 350 miljoen euro aan Richemont. Het Zwitserse luxeconcern pompte flink wat middelen in de webshop, die de voorbije jaren zijn verkoop meer dan verviervoudigde.

 

Toch was niet alles zo rooskleurig, zo liet CFO Gary Saage eerder al weten: "Sinds we Net-a-Porter kochten in 2010 is de concurrentie alleen maar gegroeid. En dat uit zich in lagere operationele marges dan we oorspronkelijk in gedachten hadden."

 

Yoox en Net-a-Porter gaan nu samen onder de naam Yoox Net-a-Porter Group, die vanaf september zal opereren onder de vleugels van Richemont. De Zwitsers krijgen de helft van de aandelen in handen, maar slechts 25 procent zeggenschap "teneinde de onafhankelijkheid van het nieuwe bedrijf te bewaren". Dat betekent dat Yoox het operationeel 'de facto' voor het zeggen krijgt in de nieuwe groep.

 

Net-a-Porter nog altijd verlieslatend

Yoox, dat 15 jaar geleden werd opgericht door Federico Marchetti en dat het Franse Kering (o.a. Gucci, Bottega Veneta) als belangrijkste klant heeft, boekte in 2014 een nettowinst van 13,8 miljoen euro op een omzet van zo'n 524 miljoen euro. Net-a-Porter haalde in zijn recentste boekjaar 2013-2014 dan weer een omzet van 770 miljoen euro maar boekt nog altijd een verlies van 20 miljoen euro (al is dat al beter dan het jaar voordien).

 

Enkele dagen geleden ging nog het gerucht dat Amazon Net-a-Porter wilde inlijven, maar "een deal met Amazon heeft nooit op de tafel gelegen", klinkt het in Milaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top