Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter gaan samen tot een nieuwe online retailer, goed voor een omzet van om en bij de 1,2 miljard euro.

Van 350 miljoen naar 1,5 miljard euro

Net-a-Porter werd in 2000 in Londen opgericht door Natalie Massenet, maar zij verkocht de luxewebshop in 2010 voor zo'n 350 miljoen euro aan Richemont. Het Zwitserse luxeconcern pompte flink wat middelen in de webshop, die de voorbije jaren zijn verkoop meer dan verviervoudigde.

 

Toch was niet alles zo rooskleurig, zo liet CFO Gary Saage eerder al weten: "Sinds we Net-a-Porter kochten in 2010 is de concurrentie alleen maar gegroeid. En dat uit zich in lagere operationele marges dan we oorspronkelijk in gedachten hadden."

 

Yoox en Net-a-Porter gaan nu samen onder de naam Yoox Net-a-Porter Group, die vanaf september zal opereren onder de vleugels van Richemont. De Zwitsers krijgen de helft van de aandelen in handen, maar slechts 25 procent zeggenschap "teneinde de onafhankelijkheid van het nieuwe bedrijf te bewaren". Dat betekent dat Yoox het operationeel 'de facto' voor het zeggen krijgt in de nieuwe groep.

 

Net-a-Porter nog altijd verlieslatend

Yoox, dat 15 jaar geleden werd opgericht door Federico Marchetti en dat het Franse Kering (o.a. Gucci, Bottega Veneta) als belangrijkste klant heeft, boekte in 2014 een nettowinst van 13,8 miljoen euro op een omzet van zo'n 524 miljoen euro. Net-a-Porter haalde in zijn recentste boekjaar 2013-2014 dan weer een omzet van 770 miljoen euro maar boekt nog altijd een verlies van 20 miljoen euro (al is dat al beter dan het jaar voordien).

 

Enkele dagen geleden ging nog het gerucht dat Amazon Net-a-Porter wilde inlijven, maar "een deal met Amazon heeft nooit op de tafel gelegen", klinkt het in Milaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top