Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren | RetailDetail

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter gaan samen tot een nieuwe online retailer, goed voor een omzet van om en bij de 1,2 miljard euro.

Van 350 miljoen naar 1,5 miljard euro

Net-a-Porter werd in 2000 in Londen opgericht door Natalie Massenet, maar zij verkocht de luxewebshop in 2010 voor zo'n 350 miljoen euro aan Richemont. Het Zwitserse luxeconcern pompte flink wat middelen in de webshop, die de voorbije jaren zijn verkoop meer dan verviervoudigde.

 

Toch was niet alles zo rooskleurig, zo liet CFO Gary Saage eerder al weten: "Sinds we Net-a-Porter kochten in 2010 is de concurrentie alleen maar gegroeid. En dat uit zich in lagere operationele marges dan we oorspronkelijk in gedachten hadden."

 

Yoox en Net-a-Porter gaan nu samen onder de naam Yoox Net-a-Porter Group, die vanaf september zal opereren onder de vleugels van Richemont. De Zwitsers krijgen de helft van de aandelen in handen, maar slechts 25 procent zeggenschap "teneinde de onafhankelijkheid van het nieuwe bedrijf te bewaren". Dat betekent dat Yoox het operationeel 'de facto' voor het zeggen krijgt in de nieuwe groep.

 

Net-a-Porter nog altijd verlieslatend

Yoox, dat 15 jaar geleden werd opgericht door Federico Marchetti en dat het Franse Kering (o.a. Gucci, Bottega Veneta) als belangrijkste klant heeft, boekte in 2014 een nettowinst van 13,8 miljoen euro op een omzet van zo'n 524 miljoen euro. Net-a-Porter haalde in zijn recentste boekjaar 2013-2014 dan weer een omzet van 770 miljoen euro maar boekt nog altijd een verlies van 20 miljoen euro (al is dat al beter dan het jaar voordien).

 

Enkele dagen geleden ging nog het gerucht dat Amazon Net-a-Porter wilde inlijven, maar "een deal met Amazon heeft nooit op de tafel gelegen", klinkt het in Milaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.