Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren | RetailDetail

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter fuseren

Luxewebshops Yoox en Net-a-Porter gaan samen tot een nieuwe online retailer, goed voor een omzet van om en bij de 1,2 miljard euro.

Van 350 miljoen naar 1,5 miljard euro

Net-a-Porter werd in 2000 in Londen opgericht door Natalie Massenet, maar zij verkocht de luxewebshop in 2010 voor zo'n 350 miljoen euro aan Richemont. Het Zwitserse luxeconcern pompte flink wat middelen in de webshop, die de voorbije jaren zijn verkoop meer dan verviervoudigde.

 

Toch was niet alles zo rooskleurig, zo liet CFO Gary Saage eerder al weten: "Sinds we Net-a-Porter kochten in 2010 is de concurrentie alleen maar gegroeid. En dat uit zich in lagere operationele marges dan we oorspronkelijk in gedachten hadden."

 

Yoox en Net-a-Porter gaan nu samen onder de naam Yoox Net-a-Porter Group, die vanaf september zal opereren onder de vleugels van Richemont. De Zwitsers krijgen de helft van de aandelen in handen, maar slechts 25 procent zeggenschap "teneinde de onafhankelijkheid van het nieuwe bedrijf te bewaren". Dat betekent dat Yoox het operationeel 'de facto' voor het zeggen krijgt in de nieuwe groep.

 

Net-a-Porter nog altijd verlieslatend

Yoox, dat 15 jaar geleden werd opgericht door Federico Marchetti en dat het Franse Kering (o.a. Gucci, Bottega Veneta) als belangrijkste klant heeft, boekte in 2014 een nettowinst van 13,8 miljoen euro op een omzet van zo'n 524 miljoen euro. Net-a-Porter haalde in zijn recentste boekjaar 2013-2014 dan weer een omzet van 770 miljoen euro maar boekt nog altijd een verlies van 20 miljoen euro (al is dat al beter dan het jaar voordien).

 

Enkele dagen geleden ging nog het gerucht dat Amazon Net-a-Porter wilde inlijven, maar "een deal met Amazon heeft nooit op de tafel gelegen", klinkt het in Milaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Back to top