M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet | RetailDetail

M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

Het aantal mobiele gebruikers neemt hand over hand toe en daarmee stijgen ook de transacties via mobiele apparaten. Vooral in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar wordt veel gebruik gemaakt van tablets of smartphones om prijzen te vergelijken en producten te zoeken of te kopen. Uit onderzoek door onderzoeksbureau Forrester blijkt dat er vier belangrijke verschillen zijn in aankoop- en zoekgedrag tussen m-commerce en de ‘traditionele’ desktop commerce.

1. Tabletgebruikers spenderen meer

Een eerste bevinding is dat de gemiddelde aankoop via tablets ongeveer 18 euro hoger ligt dan via desktop. De aankoopwaarde van consumenten via een smartphone ligt dan weer lager dan via desktop. Webwinkels moeten rekening houden met de stijgende populariteit van tablets en hun webshop geschikt maken voor tabletgebruikers.

 

2. Mobiele gebruikers zoeken gerichter

Ook zoeken mobiele gebruikers gerichter dan desktopgebruikers. Een reden hiervoor is dat een mobiele gebruiker - vooral via smartphone - al verder in zijn aankoop- of zoektraject zit en dus beter weet wat hij wil. Volgens Microsoft zijn 70 procent van de ‘query chains’ via een desktop afgerond in ongeveer een week. Bij mobiele gebruikers is dit al afgerond binnen het uur.

 

3. Hogere click-through-rate via mobile devices

Ten derde – belangrijk voor adverteerders – ligt de 'click-through-rate' bij advertenties via mobile devices een stuk hoger dan via de klassieke computer. Dit bleek uit een onderzoek van Marin Software onder 1.000 adverteerders in Amerika.

 

4. Verschil in piekmomenten

Tot slot vermeldt het onderzoek dat er een groot verschil is in het piekmoment van zoeken en kopen tussen m-commerce en e-commerce. De meeste zoekopdrachten via de klassieke computer gebeuren overdag, terwijl het piekmoment van zoekopdrachten via smartphone of tablet plaatsvindt rond 21 uur. Hieruit blijkt dat de desktop voornamelijk gebruikt wordt op het werk en de smartphone of het tablet thuis of op verplaatsing.

 

Ook verschillen binnen mobiel

Andere retailwatchers zijn intussen alweer van opvatting dat "mobile commerce" een verouderde term is, omdat smartphones en tablets een totaal ander gebruik kennen. Tablets worden immers meestal thuis in de zetel gebruikt, terwijl consumenten hun smartphones echt in de winkel gebruiken om productinformatie op te zoeken - en aanverwante deals bij online of offline concurrenten. De beste cross-channel retailer zal dan ook diegene zijn, die op dat laatste een gepast antwoord zal kunnen geven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.