M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

Het aantal mobiele gebruikers neemt hand over hand toe en daarmee stijgen ook de transacties via mobiele apparaten. Vooral in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar wordt veel gebruik gemaakt van tablets of smartphones om prijzen te vergelijken en producten te zoeken of te kopen. Uit onderzoek door onderzoeksbureau Forrester blijkt dat er vier belangrijke verschillen zijn in aankoop- en zoekgedrag tussen m-commerce en de ‘traditionele’ desktop commerce.

1. Tabletgebruikers spenderen meer

Een eerste bevinding is dat de gemiddelde aankoop via tablets ongeveer 18 euro hoger ligt dan via desktop. De aankoopwaarde van consumenten via een smartphone ligt dan weer lager dan via desktop. Webwinkels moeten rekening houden met de stijgende populariteit van tablets en hun webshop geschikt maken voor tabletgebruikers.

 

2. Mobiele gebruikers zoeken gerichter

Ook zoeken mobiele gebruikers gerichter dan desktopgebruikers. Een reden hiervoor is dat een mobiele gebruiker - vooral via smartphone - al verder in zijn aankoop- of zoektraject zit en dus beter weet wat hij wil. Volgens Microsoft zijn 70 procent van de ‘query chains’ via een desktop afgerond in ongeveer een week. Bij mobiele gebruikers is dit al afgerond binnen het uur.

 

3. Hogere click-through-rate via mobile devices

Ten derde – belangrijk voor adverteerders – ligt de 'click-through-rate' bij advertenties via mobile devices een stuk hoger dan via de klassieke computer. Dit bleek uit een onderzoek van Marin Software onder 1.000 adverteerders in Amerika.

 

4. Verschil in piekmomenten

Tot slot vermeldt het onderzoek dat er een groot verschil is in het piekmoment van zoeken en kopen tussen m-commerce en e-commerce. De meeste zoekopdrachten via de klassieke computer gebeuren overdag, terwijl het piekmoment van zoekopdrachten via smartphone of tablet plaatsvindt rond 21 uur. Hieruit blijkt dat de desktop voornamelijk gebruikt wordt op het werk en de smartphone of het tablet thuis of op verplaatsing.

 

Ook verschillen binnen mobiel

Andere retailwatchers zijn intussen alweer van opvatting dat "mobile commerce" een verouderde term is, omdat smartphones en tablets een totaal ander gebruik kennen. Tablets worden immers meestal thuis in de zetel gebruikt, terwijl consumenten hun smartphones echt in de winkel gebruiken om productinformatie op te zoeken - en aanverwante deals bij online of offline concurrenten. De beste cross-channel retailer zal dan ook diegene zijn, die op dat laatste een gepast antwoord zal kunnen geven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

 

Bol.com komt met herhaalservice voor dagelijkse producten

17/10/2017

Webwinkel Bol.com heeft Bespaar Continu gelanceerd, een dienst waarmee klanten bepaalde producten om de zoveel tijd opnieuw aan huis kunnen laten leveren.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Modeplatform About You van start in Nederland en België

11/10/2017

Dinsdag is de Duitse modewebshop About You officieel gelanceerd in België en Nederland. About You, de tweede grootste online moderetailer in Europa, was eerder al wel onofficieel actief in Nederland.

Parcify levert met kajaks in Amsterdam

26/09/2017

Het Belgische koerierbedrijf Parcify probeert in Amsterdam pakketjes te leveren met kajaks en paddle boards. Het wil er de 'last mile' van de levering over het water voeren, omdat dit ecologischer en betrouwbaarder zou zijn.

Euro Shoe Group heeft al sinds 2004 akkoord over nachtwerk

11/09/2017

De Belgische Euro Shoe Group, het bedrijf achter winkelketen Bristol, zegt de heisa rond nachtwerk niet helemaal te begrijpen, aangezien het zelf al sinds 2004 een akkoord heeft met de vakbonden op dat vlak.

Back to top