M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet | RetailDetail

M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

Het aantal mobiele gebruikers neemt hand over hand toe en daarmee stijgen ook de transacties via mobiele apparaten. Vooral in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar wordt veel gebruik gemaakt van tablets of smartphones om prijzen te vergelijken en producten te zoeken of te kopen. Uit onderzoek door onderzoeksbureau Forrester blijkt dat er vier belangrijke verschillen zijn in aankoop- en zoekgedrag tussen m-commerce en de ‘traditionele’ desktop commerce.

1. Tabletgebruikers spenderen meer

Een eerste bevinding is dat de gemiddelde aankoop via tablets ongeveer 18 euro hoger ligt dan via desktop. De aankoopwaarde van consumenten via een smartphone ligt dan weer lager dan via desktop. Webwinkels moeten rekening houden met de stijgende populariteit van tablets en hun webshop geschikt maken voor tabletgebruikers.

 

2. Mobiele gebruikers zoeken gerichter

Ook zoeken mobiele gebruikers gerichter dan desktopgebruikers. Een reden hiervoor is dat een mobiele gebruiker - vooral via smartphone - al verder in zijn aankoop- of zoektraject zit en dus beter weet wat hij wil. Volgens Microsoft zijn 70 procent van de ‘query chains’ via een desktop afgerond in ongeveer een week. Bij mobiele gebruikers is dit al afgerond binnen het uur.

 

3. Hogere click-through-rate via mobile devices

Ten derde – belangrijk voor adverteerders – ligt de 'click-through-rate' bij advertenties via mobile devices een stuk hoger dan via de klassieke computer. Dit bleek uit een onderzoek van Marin Software onder 1.000 adverteerders in Amerika.

 

4. Verschil in piekmomenten

Tot slot vermeldt het onderzoek dat er een groot verschil is in het piekmoment van zoeken en kopen tussen m-commerce en e-commerce. De meeste zoekopdrachten via de klassieke computer gebeuren overdag, terwijl het piekmoment van zoekopdrachten via smartphone of tablet plaatsvindt rond 21 uur. Hieruit blijkt dat de desktop voornamelijk gebruikt wordt op het werk en de smartphone of het tablet thuis of op verplaatsing.

 

Ook verschillen binnen mobiel

Andere retailwatchers zijn intussen alweer van opvatting dat "mobile commerce" een verouderde term is, omdat smartphones en tablets een totaal ander gebruik kennen. Tablets worden immers meestal thuis in de zetel gebruikt, terwijl consumenten hun smartphones echt in de winkel gebruiken om productinformatie op te zoeken - en aanverwante deals bij online of offline concurrenten. De beste cross-channel retailer zal dan ook diegene zijn, die op dat laatste een gepast antwoord zal kunnen geven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.