M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

M-tail versus e-tail: de ene klant is de andere niet

Het aantal mobiele gebruikers neemt hand over hand toe en daarmee stijgen ook de transacties via mobiele apparaten. Vooral in de leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar wordt veel gebruik gemaakt van tablets of smartphones om prijzen te vergelijken en producten te zoeken of te kopen. Uit onderzoek door onderzoeksbureau Forrester blijkt dat er vier belangrijke verschillen zijn in aankoop- en zoekgedrag tussen m-commerce en de ‘traditionele’ desktop commerce.

1. Tabletgebruikers spenderen meer

Een eerste bevinding is dat de gemiddelde aankoop via tablets ongeveer 18 euro hoger ligt dan via desktop. De aankoopwaarde van consumenten via een smartphone ligt dan weer lager dan via desktop. Webwinkels moeten rekening houden met de stijgende populariteit van tablets en hun webshop geschikt maken voor tabletgebruikers.

 

2. Mobiele gebruikers zoeken gerichter

Ook zoeken mobiele gebruikers gerichter dan desktopgebruikers. Een reden hiervoor is dat een mobiele gebruiker - vooral via smartphone - al verder in zijn aankoop- of zoektraject zit en dus beter weet wat hij wil. Volgens Microsoft zijn 70 procent van de ‘query chains’ via een desktop afgerond in ongeveer een week. Bij mobiele gebruikers is dit al afgerond binnen het uur.

 

3. Hogere click-through-rate via mobile devices

Ten derde – belangrijk voor adverteerders – ligt de 'click-through-rate' bij advertenties via mobile devices een stuk hoger dan via de klassieke computer. Dit bleek uit een onderzoek van Marin Software onder 1.000 adverteerders in Amerika.

 

4. Verschil in piekmomenten

Tot slot vermeldt het onderzoek dat er een groot verschil is in het piekmoment van zoeken en kopen tussen m-commerce en e-commerce. De meeste zoekopdrachten via de klassieke computer gebeuren overdag, terwijl het piekmoment van zoekopdrachten via smartphone of tablet plaatsvindt rond 21 uur. Hieruit blijkt dat de desktop voornamelijk gebruikt wordt op het werk en de smartphone of het tablet thuis of op verplaatsing.

 

Ook verschillen binnen mobiel

Andere retailwatchers zijn intussen alweer van opvatting dat "mobile commerce" een verouderde term is, omdat smartphones en tablets een totaal ander gebruik kennen. Tablets worden immers meestal thuis in de zetel gebruikt, terwijl consumenten hun smartphones echt in de winkel gebruiken om productinformatie op te zoeken - en aanverwante deals bij online of offline concurrenten. De beste cross-channel retailer zal dan ook diegene zijn, die op dat laatste een gepast antwoord zal kunnen geven...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Bol.com breidt Belgische verzendopties uit

02/08/2017

De Nederlandse webshop bol.com breidt in België zijn leveringsopties uit met de toevoeging van avondbezorging en het bezorgabonnement ‘Select’. 

Back to top