Maakt Google online shoppen duurder? | RetailDetail

Maakt Google online shoppen duurder?

Maakt Google online shoppen duurder?

Een artikel in The Financial Times stelt dat online shoppers die via Google op zoek gaan, vaak duurder uitkomen. Het eerste zoekresultaat dat de zoekmachine hen aanbiedt, zou immers meestal een gesponsorde link of advertenties zijn. Niet alle kenners zijn het daar echter mee eens.

Verwarring bij de klant

Wie wel eens via het internet winkelt, weet dat vergelijkend onderzoek heel belangrijk is. Veel online shoppers zijn echter online veel minder fanatiek op zoek naar de goedkoopste prijzen, dan wanneer ze gewoon in de winkelstraat gaan winkelen.  Op het internet is het vaak de eerste relevante link die het pleit wint en sommige bedrijven betalen grof geld om met een gesponsorde link helemaal bovenaan te staan in de zoekresultaten of daar vlak naast. 

 

Die betaalde links zijn te herkennen aan hun gele achtergrond, maar niet elke surfer weet dat of staat daarbij stil. "Zelfs ervaren gebruikers klikken nog wel eens mis", zegt Google-kenner Henk van Ess aan De Morgen. "Recent onderzoek wijst uit dat 40 procent van de gebruikers geen verschil ziet tussen de advertenties en de zoekresultaten."

 

Dat wil echter niet zomaar zeggen dat het de schuld van Google is: de zoekgigant heeft onlangs zelfs nog een extra aanpassing gedaan die advertenties nog duidelijker moeten maken. Bovendien wijzen analisten erop dat Google als doel heeft de beste resultaten naar voor te brengen, niet (per se) de goedkoopste.

 

Google houdt algoritme geheim

Waarom bepaalde advertenties of zoekresultaten bovenaan verschijnen, is niet helemaal geweten. Google werkt voor de rangschikking van hun zoekresultaten met een ingewikkeld en geheim algoritme. "Indien Google dit volledig bekend zou maken, zou het door concurrerende zoekmachines als Bing, Yahoo, Ask en Baidu (China) makkelijk nagebouwd kunnen worden en zou Google zichzelf voor een deel inwisselbaar maken met die andere zoekmachines", weet Joris Roebben van Bakermen.

 

"Wat we wel weten is welke factoren allemaal invloed hebben op dat befaamde algoritme dat Google zo groot gemaakt heeft en ervoor zorgt dat tot vandaag geen enkel ander bedrijf erin geslaagd is even goede zoekresultaten aan te bieden aan zijn gebruikers." Daarbij houdt Google rekening met links op je website, betrouwbaarheid en relevantie van de inhoud ten opzichte van de zoekopdracht.


Ook je zoekgeschiedenis wordt in rekening gebracht, zodat resultaten van persoon tot personen kunnen veranderen. Het is die combinatie van factoren die bepaalt of een link bovenaan staat. Omdat vrijwel niemand weet hoe Google exact werkt, is het ook moeilijk te bewijzen dat Google er foute praktijken op nahoudt.

 

Niet altijd best betalende bovenaan

"Welke advertenties we tonen hangt af van een heleboel zaken. Naast prijs gaat het ook over relevantie, ratings en aantal kliks", zegt het bedrijf zelf aan The Financial Times. Een stelling die wordt bijgestaan door socialmedia-expert Roebben: "In tegenstelling tot wat er vaak beweerd wordt is het niet het bedrijf met de meeste centen (lees: dat het meest kan betalen om jouw klik te krijgen) dat automatisch bovenaan de betalende zoekresultaten getoond wordt".

 

"Er bestaat ook zoiets als een kwaliteitsscore die afhankelijk is van hoe je campagne opgebouwd is, hoe gebruikers omgaan met je advertenties, of ze erop klikken enzovoort. De combinatie van kwaliteitsscore en het bod dat je als bedrijf uitbrengt bepaalt de volgorde."

 

Uiteindelijk blijkt het er dus op neer te komen dat je je als consument online op dezelfde manier moet gedragen, zoals je dat in de winkelstraat zou doen. Prijzen vergelijken en uitzoeken welke informatie eigenlijk enkel reclame is hoort daar zeker bij: "Gezond boerenverstand brengt je online ook een stap verder", besluit Roebben.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.