Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit

Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit

Makro werkt gestaag verder aan de ontwikkeling van zijn e-commerceactiviteiten. Zo krijgt makroshop.be, dat ongeveer een half jaar geleden van start ging, er binnenkort twee nieuwe productcategorieën bij en kan de klant zijn aankopen voortaan ook thuis laten leveren. Intussen raakte ook bekend dat Makro Nederland in januari zijn eigen Makroshop lanceert.

‘Speelgoed’ en ‘Fitness’… aan huis

Tot nu toe kon de klant op makroshop.be terecht voor de aankoop van tuinproducten, kantoorbenodigdheden, beddengoed, persoonlijke hygiëne, witgoed en tv/hifi. De komende weken komen daar ook nog speelgoed en fitnessspullen bij, al is het op de website vergeefs zoeken naar die categorieën: “omdat de consument denkt in termen van ‘kamers’ (bad-, slaap-, woonkamer…) tijdens zijn aankopen, is de website ook op die manier ingedeeld”, klinkt het bij Makro.

 

Tweede nieuwigheid: Makro levert al die spullen voortaan ook bij de klant thuis af. Tot nu toe kon de klant die enkel afhalen bij het afhaalpunt in de winkel of in een Kiala-afhaalpunt (voor pakketten tot 20 kg). Dankzij het Track&Trace-systeem kan de klant online zijn levering op de voet volgen, van bestelling over verzending tot de uiteindelijke levering.

Volgend jaar ook in Nederland

Intussen maakt ook Makro Nederland zich op voor e-commerce. De Nederlandse vestiging heeft daarvoor dienstenleverancier Someone ingeschakeld, en die heeft op zijn site liefst vijf vacatures staan voor Makro Nederland, waarin staat dat "vanaf januari 2012 de klant van Makro – de ondernemer – producten (kan) bestellen in een state-of-the-art online wereld.”

 

Toen Makro begin dit jaar in Engeland van start ging met zijn webwinkel, liet Patrick van Gils, communicatieverantwoordelijke bij Makro Nederland, nog weten dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Makro was al wel online actief bij onze Noorderburen via sites als verstandvanwijn.nl, makrofeestpakketten.nl (voor de komende kerstperiode) en makrodagdeal.nl.

 

WebwinkelWeblog.nl, dat het nieuws de wereld instuurde, vraagt zich wel af "hoe de Makro gaat controleren of de afnemers wel ondernemers zijn. Het bedrijf heeft veel artikelen die bijzonder in trek zijn bij consumenten. Bij de Makro kun je alleen als pashouder bestellen en zo'n pasje krijg je alleen met een KVK-inschrijving (kamer van koophandel, nvdr.)." Het kan natuurlijk ook dat Makro er ook aan denkt om in Nederland het Belgische systeem toe te passen, want sinds een aantal jaar mogen in ons land ook particulieren een Makrokaart aanvragen.

Makro werkt gestaag verder aan de ontwikkeling van zijn e-commerceactiviteiten. Zo krijgt makroshop.be, dat ongeveer een half jaar geleden van start ging, er binnenkort twee nieuwe productcategorieën bij en kan de klant zijn aankopen voortaan ook thuis laten leveren. Intussen raakte ook bekend dat Makro Nederland in januari zijn eigen Makroshop lanceert.

‘Speelgoed’ en ‘Fitness’… aan huis

Tot nu toe kon de klant op makroshop.be terecht voor de aankoop van tuinproducten, kantoorbenodigdheden, beddengoed, persoonlijke hygiëne, witgoed en tv/hifi. De komende weken komen daar ook nog speelgoed en fitnessspullen bij, al is het op de website vergeefs zoeken naar die categorieën: “omdat de consument denkt in termen van ‘kamers’ (bad-, slaap-, woonkamer…) tijdens zijn aankopen, is de website ook op die manier ingedeeld”, klinkt het bij Makro.

 

Tweede nieuwigheid: Makro levert al die spullen voortaan ook bij de klant thuis af. Tot nu toe kon de klant die enkel afhalen bij het afhaalpunt in de winkel of in een Kiala-afhaalpunt (voor pakketten tot 20 kg). Dankzij het Track&Trace-systeem kan de klant online zijn levering op de voet volgen, van bestelling over verzending tot de uiteindelijke levering.

Volgend jaar ook in Nederland

Intussen maakt ook Makro Nederland zich op voor e-commerce. De Nederlandse vestiging heeft daarvoor dienstenleverancier Someone ingeschakeld, en die heeft op zijn site liefst vijf vacatures staan voor Makro Nederland, waarin staat dat "vanaf januari 2012 de klant van Makro – de ondernemer – producten (kan) bestellen in een state-of-the-art online wereld.”

 

Toen Makro begin dit jaar in Engeland van start ging met zijn webwinkel, liet Patrick van Gils, communicatieverantwoordelijke bij Makro Nederland, nog weten dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Makro was al wel online actief bij onze Noorderburen via sites als verstandvanwijn.nl, makrofeestpakketten.nl (voor de komende kerstperiode) en makrodagdeal.nl.

 

WebwinkelWeblog.nl, dat het nieuws de wereld instuurde, vraagt zich wel af "hoe de Makro gaat controleren of de afnemers wel ondernemers zijn. Het bedrijf heeft veel artikelen die bijzonder in trek zijn bij consumenten. Bij de Makro kun je alleen als pashouder bestellen en zo'n pasje krijg je alleen met een KVK-inschrijving (kamer van koophandel, nvdr.)." Het kan natuurlijk ook dat Makro er ook aan denkt om in Nederland het Belgische systeem toe te passen, want sinds een aantal jaar mogen in ons land ook particulieren een Makrokaart aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top