Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit | RetailDetail

Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit

Makro start Nederlandse webshop en breidt Belgische uit

Makro werkt gestaag verder aan de ontwikkeling van zijn e-commerceactiviteiten. Zo krijgt makroshop.be, dat ongeveer een half jaar geleden van start ging, er binnenkort twee nieuwe productcategorieën bij en kan de klant zijn aankopen voortaan ook thuis laten leveren. Intussen raakte ook bekend dat Makro Nederland in januari zijn eigen Makroshop lanceert.

‘Speelgoed’ en ‘Fitness’… aan huis

Tot nu toe kon de klant op makroshop.be terecht voor de aankoop van tuinproducten, kantoorbenodigdheden, beddengoed, persoonlijke hygiëne, witgoed en tv/hifi. De komende weken komen daar ook nog speelgoed en fitnessspullen bij, al is het op de website vergeefs zoeken naar die categorieën: “omdat de consument denkt in termen van ‘kamers’ (bad-, slaap-, woonkamer…) tijdens zijn aankopen, is de website ook op die manier ingedeeld”, klinkt het bij Makro.

 

Tweede nieuwigheid: Makro levert al die spullen voortaan ook bij de klant thuis af. Tot nu toe kon de klant die enkel afhalen bij het afhaalpunt in de winkel of in een Kiala-afhaalpunt (voor pakketten tot 20 kg). Dankzij het Track&Trace-systeem kan de klant online zijn levering op de voet volgen, van bestelling over verzending tot de uiteindelijke levering.

Volgend jaar ook in Nederland

Intussen maakt ook Makro Nederland zich op voor e-commerce. De Nederlandse vestiging heeft daarvoor dienstenleverancier Someone ingeschakeld, en die heeft op zijn site liefst vijf vacatures staan voor Makro Nederland, waarin staat dat "vanaf januari 2012 de klant van Makro – de ondernemer – producten (kan) bestellen in een state-of-the-art online wereld.”

 

Toen Makro begin dit jaar in Engeland van start ging met zijn webwinkel, liet Patrick van Gils, communicatieverantwoordelijke bij Makro Nederland, nog weten dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Makro was al wel online actief bij onze Noorderburen via sites als verstandvanwijn.nl, makrofeestpakketten.nl (voor de komende kerstperiode) en makrodagdeal.nl.

 

WebwinkelWeblog.nl, dat het nieuws de wereld instuurde, vraagt zich wel af "hoe de Makro gaat controleren of de afnemers wel ondernemers zijn. Het bedrijf heeft veel artikelen die bijzonder in trek zijn bij consumenten. Bij de Makro kun je alleen als pashouder bestellen en zo'n pasje krijg je alleen met een KVK-inschrijving (kamer van koophandel, nvdr.)." Het kan natuurlijk ook dat Makro er ook aan denkt om in Nederland het Belgische systeem toe te passen, want sinds een aantal jaar mogen in ons land ook particulieren een Makrokaart aanvragen.

Makro werkt gestaag verder aan de ontwikkeling van zijn e-commerceactiviteiten. Zo krijgt makroshop.be, dat ongeveer een half jaar geleden van start ging, er binnenkort twee nieuwe productcategorieën bij en kan de klant zijn aankopen voortaan ook thuis laten leveren. Intussen raakte ook bekend dat Makro Nederland in januari zijn eigen Makroshop lanceert.

‘Speelgoed’ en ‘Fitness’… aan huis

Tot nu toe kon de klant op makroshop.be terecht voor de aankoop van tuinproducten, kantoorbenodigdheden, beddengoed, persoonlijke hygiëne, witgoed en tv/hifi. De komende weken komen daar ook nog speelgoed en fitnessspullen bij, al is het op de website vergeefs zoeken naar die categorieën: “omdat de consument denkt in termen van ‘kamers’ (bad-, slaap-, woonkamer…) tijdens zijn aankopen, is de website ook op die manier ingedeeld”, klinkt het bij Makro.

 

Tweede nieuwigheid: Makro levert al die spullen voortaan ook bij de klant thuis af. Tot nu toe kon de klant die enkel afhalen bij het afhaalpunt in de winkel of in een Kiala-afhaalpunt (voor pakketten tot 20 kg). Dankzij het Track&Trace-systeem kan de klant online zijn levering op de voet volgen, van bestelling over verzending tot de uiteindelijke levering.

Volgend jaar ook in Nederland

Intussen maakt ook Makro Nederland zich op voor e-commerce. De Nederlandse vestiging heeft daarvoor dienstenleverancier Someone ingeschakeld, en die heeft op zijn site liefst vijf vacatures staan voor Makro Nederland, waarin staat dat "vanaf januari 2012 de klant van Makro – de ondernemer – producten (kan) bestellen in een state-of-the-art online wereld.”

 

Toen Makro begin dit jaar in Engeland van start ging met zijn webwinkel, liet Patrick van Gils, communicatieverantwoordelijke bij Makro Nederland, nog weten dat er geen plannen waren voor een complete Nederlandse webwinkel. Makro was al wel online actief bij onze Noorderburen via sites als verstandvanwijn.nl, makrofeestpakketten.nl (voor de komende kerstperiode) en makrodagdeal.nl.

 

WebwinkelWeblog.nl, dat het nieuws de wereld instuurde, vraagt zich wel af "hoe de Makro gaat controleren of de afnemers wel ondernemers zijn. Het bedrijf heeft veel artikelen die bijzonder in trek zijn bij consumenten. Bij de Makro kun je alleen als pashouder bestellen en zo'n pasje krijg je alleen met een KVK-inschrijving (kamer van koophandel, nvdr.)." Het kan natuurlijk ook dat Makro er ook aan denkt om in Nederland het Belgische systeem toe te passen, want sinds een aantal jaar mogen in ons land ook particulieren een Makrokaart aanvragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.