Marks & Spencer breekt met Amazon-platform | RetailDetail

Marks & Spencer breekt met Amazon-platform

Marks & Spencer breekt met Amazon-platform

Het Britse Marks & Spencer heeft in Groot-Brittannië een nieuwe website gelanceerd. Het stapt daarbij af van het gebruik van de software van Amazon en kiest nu voor een zelf gebouwd platform.

Focus op content

Marks & Spencer is al lange tijd bezig met de ontwikkeling van de nieuwe site en de lancering werd ook al een aantal keren uitgesteld. Het Britse M&S wilde met de nieuwe website een magazinegevoel creëren, daarom wordt er nu gebruik gemaakt van grotere foto's en is er een grotere focus op content. Zo zal modejournalist Nicola Copping (ex-Financial Times) toezien op de website en is er ruimte voor 'style & celebrity'.

 

Executive director multi-channel Laura Wade-Gery zei al tegen RetailWeek dat het bedrijf zich met deze website eerder als een soort uitgever profileert. Zo wil het de 14,5 miljoen fysieke klanten die niet online kopen bij Marks & Spencer, maar dat vaak wel doen bij andere webshops, overtuigen om ook bij hen het online gamma te ontdekken. In het vorige financieel jaar was online al goed voor 13 procent van de non-food omzet, ongeveer 800 miljoen euro.

 

Ook de andere internationale websites van Marks & Spencer, zoals marksandspencer.eu, moeten in de nabije toekomst overschakelen op het nieuwe platform dat nu gebruikt wordt voor de Britse versie. De stap van M&S is opvallend, want over het algemeen stappen steeds meer merken net over op de platformen van Amazon.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.