Meer dan helft Europeanen winkelt online

Meer dan helft Europeanen winkelt online

Uit cijfers van het Europese statistiekenbureau Eurostat blijkt dat meer dan de helft van de Europeanen tussen 16 en 74 jaar online winkelt. In 2007 lag dat cijfer nog rond de dertig procent.

Kleding en sportartikelen populairst

Sinds 2007 is het aantal online shoppers gestegen naar 53 procent, waarmee Europa voldoet aan zijn eigen doelstelling. Het hoopte tegen het einde van dit jaar één op twee Europeanen aan te zetten tot online winkelen.


Voornamelijk kleding en sportartikelen worden online gekocht. 60 procent van de online shoppers doet al eens aankopen in dat segment. Ook reizen (52 procent), huishoudapparaten (41 procent), tickets voor evenementen (37 procent) en boeken en aanverwanten (33 procent) waren populairbij e-shoppers.


De Britten zijn de grootste online shoppers: daar winkelt meer dan 80 procent wel eens online. Duitsland en Denemarken vervolledigen de top-drie. Nederland staat met ongeveer 70 procent op een zevende plaats. België moet het stellen met een twaalfde plaats. Helemaal onderaan de rangschikking vinden we Italië, Cyprus, Bulgarije en Roemenië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top