Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe | RetailDetail

Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Vanaf 30 maart werkt iedere Facebookgebruiker verplicht met de nieuwe Facebook Timeline. De meningen bij de gebruikers zijn verdeeld, maar volgens een onderzoek van Simply Measured omtrent het merkengedrag op sociale media juichen vele merken de nieuwe tijdlijn toe.

Controversiële wijziging

Wie op Facebook zit (en dat zijn er in België ondertussen zo’n 4,5 miljoen) kent intussen de tijdlijn wel. Die wordt sinds september 2011 beetje bij beetje ingevoerd en geeft een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker. Dat lang niet alle Facebookgebruikers onverdeeld gelukkig zijn met de tijdlijn, blijkt uit de negatieve posts die hierrond regelmatig op verschillende profielen opduiken.

 

Toch wrijven de adverteerders zich nu al in de handen: hoewel de toepassing vrij jong is, lijken merken er nu al hun voordeel mee te doen. Simply Measured, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in sociale media, volgde vijftien merken die op Facebook actief zijn en opereren in de nieuwe tijdlijnstructuur. Het gaat onder meer om Toyota, Red Bull en Ben & Jerry’s.

 

Visueel en interactief

Er werd een verhoogde interactie vastgesteld tussen de merken en hun volgers. De tijdlijn is visueel veel uitnodigender dan het klassieke Facebookprofiel, en dit speelt in het voordeel van de merken. Er wordt immers meer gekeken naar video’s en foto’s (met een stijging van 65 procent!) en er worden bijgevolg ook meer reacties gepost. Hier was een stijging van 46 procent merkbaar. Bovendien kunnen adverteerders nu beter bepalen hoe de pagina eruit ziet.

 

De resultaten zijn hoopvol, al predikt Simply Measured nog enige voorzichtigheid, vermits nader en breder onderzoek nodig is. Het beeld is immers erg diffuus: hoewel bij Livestrong en Toyota de 'fan engagement'-coëfficiënt maal 2,5 ging, waren er ook bedrijven die de andere richting uitgingen. Voor Old Spice ging die factor zelfs gedeeld door drie, op één maand tijd.


Vanaf 30 maart is het gebruik van alle Facebookgebruikers verplicht. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons al voorzien van Timeline.

 

Google+

Google+, een andere socialenetwerksite, zit nog volop in groeifase en het is nog afwachten hoe snel de aangroei van volgelingen zal zijn. Merken hebben pas sinds november 2011 de toelating gekregen om merkencommunicatie via dit sociale netwerk te voeren en de eerste merken zetten schoorvoetend hun stappen op het nieuwe forum. Ruim onderzoek naar het merkengedrag op Google+ is dan ook nog niet aan de orde.

 

Bekijk de nieuwe Timeline van RetailDetail op Facebook. En volg ons ook op Twitter, LinkedIn en Google+.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.