Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Vanaf 30 maart werkt iedere Facebookgebruiker verplicht met de nieuwe Facebook Timeline. De meningen bij de gebruikers zijn verdeeld, maar volgens een onderzoek van Simply Measured omtrent het merkengedrag op sociale media juichen vele merken de nieuwe tijdlijn toe.

Controversiële wijziging

Wie op Facebook zit (en dat zijn er in België ondertussen zo’n 4,5 miljoen) kent intussen de tijdlijn wel. Die wordt sinds september 2011 beetje bij beetje ingevoerd en geeft een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker. Dat lang niet alle Facebookgebruikers onverdeeld gelukkig zijn met de tijdlijn, blijkt uit de negatieve posts die hierrond regelmatig op verschillende profielen opduiken.

 

Toch wrijven de adverteerders zich nu al in de handen: hoewel de toepassing vrij jong is, lijken merken er nu al hun voordeel mee te doen. Simply Measured, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in sociale media, volgde vijftien merken die op Facebook actief zijn en opereren in de nieuwe tijdlijnstructuur. Het gaat onder meer om Toyota, Red Bull en Ben & Jerry’s.

 

Visueel en interactief

Er werd een verhoogde interactie vastgesteld tussen de merken en hun volgers. De tijdlijn is visueel veel uitnodigender dan het klassieke Facebookprofiel, en dit speelt in het voordeel van de merken. Er wordt immers meer gekeken naar video’s en foto’s (met een stijging van 65 procent!) en er worden bijgevolg ook meer reacties gepost. Hier was een stijging van 46 procent merkbaar. Bovendien kunnen adverteerders nu beter bepalen hoe de pagina eruit ziet.

 

De resultaten zijn hoopvol, al predikt Simply Measured nog enige voorzichtigheid, vermits nader en breder onderzoek nodig is. Het beeld is immers erg diffuus: hoewel bij Livestrong en Toyota de 'fan engagement'-coëfficiënt maal 2,5 ging, waren er ook bedrijven die de andere richting uitgingen. Voor Old Spice ging die factor zelfs gedeeld door drie, op één maand tijd.


Vanaf 30 maart is het gebruik van alle Facebookgebruikers verplicht. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons al voorzien van Timeline.

 

Google+

Google+, een andere socialenetwerksite, zit nog volop in groeifase en het is nog afwachten hoe snel de aangroei van volgelingen zal zijn. Merken hebben pas sinds november 2011 de toelating gekregen om merkencommunicatie via dit sociale netwerk te voeren en de eerste merken zetten schoorvoetend hun stappen op het nieuwe forum. Ruim onderzoek naar het merkengedrag op Google+ is dan ook nog niet aan de orde.

 

Bekijk de nieuwe Timeline van RetailDetail op Facebook. En volg ons ook op Twitter, LinkedIn en Google+.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Bpost koopt Nederlandse verslogistieker Leen Menken

11/01/2018

Belgisch postbedrijf Bpost verstevigt zijn greep op de Nederlandse markt met de overname van Leen Menken, een logistiekverlener gespecialiseerd in vers en voeding. Onder meer HelloFresh en Bloomon doen beroep op het logistiekbedrijf.

Online meubelwinkel Flinders groeit naar 15 miljoen euro

04/01/2018

De omzet van online meubelverkoper Flinders, die ook een winkel heeft in Zaandam, heeft het voorbije boekjaar de grens van 15 miljoen euro doorbroken. Dat is een groei van 39 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Amazon neemt startup Blink over

26/12/2017

Amazon heeft de Amerikaanse startup Blink overgenomen. Die begon in 2014 als een bedrijf dat via wifi verbonden bewakingscamera’s maakt, maar het lanceerde vorige week ook een deurbel met ingebouwde camera.

Belgische app wil duty-free winkelen eenvoudiger maken

26/12/2017

De Brusselse startup ZappTax wil met de hulp van een nieuwe app duty-free winkelen eenvoudiger maken voor niet-Europese consumenten, zodat die sneller de btw kunnen terugbetaald krijgen aan het einde van hun reis.

Kerstboodschap Belgische retailers: "Koop Belgisch"

19/12/2017

Koop Belgisch, roepen enkele Belgische retailkleppers in hun ‘kerstboodschap’. Zo zorg je voor je eigen land en buurt, klinkt het. Al nuanceren anderen, zoals Media Markt-CEO Sven Degezelle, dat meteen. 

Back to top