Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe | RetailDetail

Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Vanaf 30 maart werkt iedere Facebookgebruiker verplicht met de nieuwe Facebook Timeline. De meningen bij de gebruikers zijn verdeeld, maar volgens een onderzoek van Simply Measured omtrent het merkengedrag op sociale media juichen vele merken de nieuwe tijdlijn toe.

Controversiële wijziging

Wie op Facebook zit (en dat zijn er in België ondertussen zo’n 4,5 miljoen) kent intussen de tijdlijn wel. Die wordt sinds september 2011 beetje bij beetje ingevoerd en geeft een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker. Dat lang niet alle Facebookgebruikers onverdeeld gelukkig zijn met de tijdlijn, blijkt uit de negatieve posts die hierrond regelmatig op verschillende profielen opduiken.

 

Toch wrijven de adverteerders zich nu al in de handen: hoewel de toepassing vrij jong is, lijken merken er nu al hun voordeel mee te doen. Simply Measured, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in sociale media, volgde vijftien merken die op Facebook actief zijn en opereren in de nieuwe tijdlijnstructuur. Het gaat onder meer om Toyota, Red Bull en Ben & Jerry’s.

 

Visueel en interactief

Er werd een verhoogde interactie vastgesteld tussen de merken en hun volgers. De tijdlijn is visueel veel uitnodigender dan het klassieke Facebookprofiel, en dit speelt in het voordeel van de merken. Er wordt immers meer gekeken naar video’s en foto’s (met een stijging van 65 procent!) en er worden bijgevolg ook meer reacties gepost. Hier was een stijging van 46 procent merkbaar. Bovendien kunnen adverteerders nu beter bepalen hoe de pagina eruit ziet.

 

De resultaten zijn hoopvol, al predikt Simply Measured nog enige voorzichtigheid, vermits nader en breder onderzoek nodig is. Het beeld is immers erg diffuus: hoewel bij Livestrong en Toyota de 'fan engagement'-coëfficiënt maal 2,5 ging, waren er ook bedrijven die de andere richting uitgingen. Voor Old Spice ging die factor zelfs gedeeld door drie, op één maand tijd.


Vanaf 30 maart is het gebruik van alle Facebookgebruikers verplicht. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons al voorzien van Timeline.

 

Google+

Google+, een andere socialenetwerksite, zit nog volop in groeifase en het is nog afwachten hoe snel de aangroei van volgelingen zal zijn. Merken hebben pas sinds november 2011 de toelating gekregen om merkencommunicatie via dit sociale netwerk te voeren en de eerste merken zetten schoorvoetend hun stappen op het nieuwe forum. Ruim onderzoek naar het merkengedrag op Google+ is dan ook nog niet aan de orde.

 

Bekijk de nieuwe Timeline van RetailDetail op Facebook. En volg ons ook op Twitter, LinkedIn en Google+.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.