Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Merken juichen nieuwe tijdlijn op Facebook toe

Vanaf 30 maart werkt iedere Facebookgebruiker verplicht met de nieuwe Facebook Timeline. De meningen bij de gebruikers zijn verdeeld, maar volgens een onderzoek van Simply Measured omtrent het merkengedrag op sociale media juichen vele merken de nieuwe tijdlijn toe.

Controversiële wijziging

Wie op Facebook zit (en dat zijn er in België ondertussen zo’n 4,5 miljoen) kent intussen de tijdlijn wel. Die wordt sinds september 2011 beetje bij beetje ingevoerd en geeft een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker. Dat lang niet alle Facebookgebruikers onverdeeld gelukkig zijn met de tijdlijn, blijkt uit de negatieve posts die hierrond regelmatig op verschillende profielen opduiken.

 

Toch wrijven de adverteerders zich nu al in de handen: hoewel de toepassing vrij jong is, lijken merken er nu al hun voordeel mee te doen. Simply Measured, een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in sociale media, volgde vijftien merken die op Facebook actief zijn en opereren in de nieuwe tijdlijnstructuur. Het gaat onder meer om Toyota, Red Bull en Ben & Jerry’s.

 

Visueel en interactief

Er werd een verhoogde interactie vastgesteld tussen de merken en hun volgers. De tijdlijn is visueel veel uitnodigender dan het klassieke Facebookprofiel, en dit speelt in het voordeel van de merken. Er wordt immers meer gekeken naar video’s en foto’s (met een stijging van 65 procent!) en er worden bijgevolg ook meer reacties gepost. Hier was een stijging van 46 procent merkbaar. Bovendien kunnen adverteerders nu beter bepalen hoe de pagina eruit ziet.

 

De resultaten zijn hoopvol, al predikt Simply Measured nog enige voorzichtigheid, vermits nader en breder onderzoek nodig is. Het beeld is immers erg diffuus: hoewel bij Livestrong en Toyota de 'fan engagement'-coëfficiënt maal 2,5 ging, waren er ook bedrijven die de andere richting uitgingen. Voor Old Spice ging die factor zelfs gedeeld door drie, op één maand tijd.


Vanaf 30 maart is het gebruik van alle Facebookgebruikers verplicht. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons al voorzien van Timeline.

 

Google+

Google+, een andere socialenetwerksite, zit nog volop in groeifase en het is nog afwachten hoe snel de aangroei van volgelingen zal zijn. Merken hebben pas sinds november 2011 de toelating gekregen om merkencommunicatie via dit sociale netwerk te voeren en de eerste merken zetten schoorvoetend hun stappen op het nieuwe forum. Ruim onderzoek naar het merkengedrag op Google+ is dan ook nog niet aan de orde.

 

Bekijk de nieuwe Timeline van RetailDetail op Facebook. En volg ons ook op Twitter, LinkedIn en Google+.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert Blue Friday, als antwoord op Black Friday

17/11/2017

Volgende week vrijdag is het weer Black Friday en dan wordt er flink met kortingen gestrooid bij heel wat retailers. Coolblue wil die drukte echter voorblijven en lanceert vandaag Blue Friday.

Last mile e-commerce kost samenleving handenvol geld

07/11/2017

Uit een doctoraatsonderzoek van economisch geograaf Joris Beckers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat de ‘last mile’ binnen e-commerce onze samenleving heel wat geld kost, onder andere door hun bijdrage aan de files.

Rakuten slaat brug naar Japanse onlineconsument

30/10/2017

In de schaduw van Alibaba en Amazon ontwikkelt het Japanse Rakuten Ichiba zich voorspoedig. Verschillende westerse ketens gebruiken het platform om hun spullen richting de Japanse onlineshopper te krijgen.

Whole Foods zorgt mee voor forse omzetstijging bij Amazon

27/10/2017

Het Amerikaanse Amazon heeft in het derde kwartaal opnieuw een forse omzetstijging gekend. Dat was voor een stuk te danken aan Whole Foods, aangezien de omzet van die keten voor het eerst werd meegerekend.

Coolblue lanceert Belgische app

25/10/2017

Coolblue heeft vandaag een app gelanceerd voor de Belgische markt, en dat meteen in het Nederlands én het Frans. Volgens de Nederlandse webshop is de app de snelste manier om bij hen te winkelen. Voorlopig is de app wel enkel beschikbaar voor iOS.

Meer dan helft Amerikaanse huishoudens in de ban van Amazon

21/10/2017

Liefst 90 miljoen Amerikanen zijn lid van Amazon Prime, het getrouwheidsprogramma van Amazon, op een totaal van 126 miljoen geschatte huishoudens in de VS. Amazon heeft zijn thuismarkt dus stevig in de greep. Wat kunnen we daar in Europa van leren?

Back to top