Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk | RetailDetail

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Nu iedereen vertrouwd is met sociale netwerken als Facebook en Twitter, wagen ook merken zich aan het uitbouwen en beheren van een eigen 'community'. Met succes, meent professor Puneet Manchanda van de universiteit van Michigan. De investering in een eigen sociaal netwerk brengt geld in het laatje doordat de klantenbinding wordt versterkt, besluit hij althans uit één case study.

Uiteraard moeten zijn resultaten met de nodige voorzichtigheid worden behandeld, maar het onderzoek is alleszins het bekijken waard. Het is alleszins een feit dat grote internationale bedrijven als Amazon, Disney, IKEA, Lego en Procter & Gamble nu al behoorlijk investeren in eigen socialenetwerksites.

 

Groter bestedingsbedrag door 'fans'

Het onderzoek wijst uit dat consumenten die lid zijn van een online community van een merk een aanzienlijk groter bedrag besteden aan dit merk dan voordat ze lid waren. Ook geven ze meer uit dan vergelijkbare consumenten die geen lid zijn van dit netwerk. Het bedrag dat leden besteedden nam maar liefst met één vijfde toe. Dit resultaat doet vermoeden dat een eigen community, net zoals de meeste vormen van klantenbinding, wel degelijk economische waarde heeft.

 

De opbrengsten van een eigen community zijn "economisch significant voor het bedrijf", meent Manchanda: "ze dekken meer dan alleen de vaste kosten die nodig waren om de community op te richten en de variabele kosten die het beheren van zo’n community met zich meebrengt". Dit betekent trouwens niet dat merkencommunities een bedreiging zouden vormen voor andere verkoopkanalen: de ‘social dollars’ hebben immers een positieve invloed op alle producten die door het bedrijf verkocht worden.

 

Klantenbinding

Een eigen sociaal netwerk brengt dus geld in het laatje. Het is immers hét uitgelezen medium om aan klantenbinding te doen. Communityleden voelen zich meer betrokken bij het merk en zijn loyaler. Bovendien kunnen bedrijven via hun community hun aanbiedingen beter afstemmen op de consument. In België loopt alvast één bedrijf mee in deze nieuwe trend: Tom&Co heeft onlangs – als één van de eerste Belgische retailers – een eigen sociaal netwerk gestart. Dat er nog zullen volgen, staat nu al vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Chinese e-commerce kent opnieuw sterke groei

09/02/2018

De Chinese online markt is vorig jaar opnieuw sterk gestegen: ten opzichte van 2016 is er sprake van een groei van maar liefst 32%. China blijft zo een uitschieter op vlak van e-commerce.

Europese Unie schaft geoblocking af

07/02/2018

Consumenten mogen niet meer automatisch worden omgeleid of geblokkeerd als ze naar een buitenlandse site surfen. Het Europees Parlement heeft daarover overeenstemming bereikt, het verbod treedt wellicht dit jaar in werking.

JD.com lonkt naar Europa

06/02/2018

Het Chinese JD.com heeft plannen om de komende jaren ook Europa te veroveren en zo een te duchten concurrent te worden voor Amazon. Frankrijk moet de eerste Europese markt worden voor de webshop.

Sofie Geeroms nieuwe algemeen directrice van Becommerce

31/01/2018

Wissel van de macht aan de top van Becommerce, de Belgische beroepsvereniging voor online retailers: Sofie Geeroms volgt Carine Moitier, oprichtster van Bivolino.com, op als algemeen directrice.

Rocket Internet wil met Home24 naar de beurs

19/01/2018

Rocket Internet wil komende zomer zijn meubelwebwinkel Home24 naar de beurs brengen. De komende maanden zal er dan ook hard gewerkt worden aan het opkuisen van de cijfers van de webshop.

Back to top