Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk | RetailDetail

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Nu iedereen vertrouwd is met sociale netwerken als Facebook en Twitter, wagen ook merken zich aan het uitbouwen en beheren van een eigen 'community'. Met succes, meent professor Puneet Manchanda van de universiteit van Michigan. De investering in een eigen sociaal netwerk brengt geld in het laatje doordat de klantenbinding wordt versterkt, besluit hij althans uit één case study.

Uiteraard moeten zijn resultaten met de nodige voorzichtigheid worden behandeld, maar het onderzoek is alleszins het bekijken waard. Het is alleszins een feit dat grote internationale bedrijven als Amazon, Disney, IKEA, Lego en Procter & Gamble nu al behoorlijk investeren in eigen socialenetwerksites.

 

Groter bestedingsbedrag door 'fans'

Het onderzoek wijst uit dat consumenten die lid zijn van een online community van een merk een aanzienlijk groter bedrag besteden aan dit merk dan voordat ze lid waren. Ook geven ze meer uit dan vergelijkbare consumenten die geen lid zijn van dit netwerk. Het bedrag dat leden besteedden nam maar liefst met één vijfde toe. Dit resultaat doet vermoeden dat een eigen community, net zoals de meeste vormen van klantenbinding, wel degelijk economische waarde heeft.

 

De opbrengsten van een eigen community zijn "economisch significant voor het bedrijf", meent Manchanda: "ze dekken meer dan alleen de vaste kosten die nodig waren om de community op te richten en de variabele kosten die het beheren van zo’n community met zich meebrengt". Dit betekent trouwens niet dat merkencommunities een bedreiging zouden vormen voor andere verkoopkanalen: de ‘social dollars’ hebben immers een positieve invloed op alle producten die door het bedrijf verkocht worden.

 

Klantenbinding

Een eigen sociaal netwerk brengt dus geld in het laatje. Het is immers hét uitgelezen medium om aan klantenbinding te doen. Communityleden voelen zich meer betrokken bij het merk en zijn loyaler. Bovendien kunnen bedrijven via hun community hun aanbiedingen beter afstemmen op de consument. In België loopt alvast één bedrijf mee in deze nieuwe trend: Tom&Co heeft onlangs – als één van de eerste Belgische retailers – een eigen sociaal netwerk gestart. Dat er nog zullen volgen, staat nu al vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.