Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk | RetailDetail

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Nu iedereen vertrouwd is met sociale netwerken als Facebook en Twitter, wagen ook merken zich aan het uitbouwen en beheren van een eigen 'community'. Met succes, meent professor Puneet Manchanda van de universiteit van Michigan. De investering in een eigen sociaal netwerk brengt geld in het laatje doordat de klantenbinding wordt versterkt, besluit hij althans uit één case study.

Uiteraard moeten zijn resultaten met de nodige voorzichtigheid worden behandeld, maar het onderzoek is alleszins het bekijken waard. Het is alleszins een feit dat grote internationale bedrijven als Amazon, Disney, IKEA, Lego en Procter & Gamble nu al behoorlijk investeren in eigen socialenetwerksites.

 

Groter bestedingsbedrag door 'fans'

Het onderzoek wijst uit dat consumenten die lid zijn van een online community van een merk een aanzienlijk groter bedrag besteden aan dit merk dan voordat ze lid waren. Ook geven ze meer uit dan vergelijkbare consumenten die geen lid zijn van dit netwerk. Het bedrag dat leden besteedden nam maar liefst met één vijfde toe. Dit resultaat doet vermoeden dat een eigen community, net zoals de meeste vormen van klantenbinding, wel degelijk economische waarde heeft.

 

De opbrengsten van een eigen community zijn "economisch significant voor het bedrijf", meent Manchanda: "ze dekken meer dan alleen de vaste kosten die nodig waren om de community op te richten en de variabele kosten die het beheren van zo’n community met zich meebrengt". Dit betekent trouwens niet dat merkencommunities een bedreiging zouden vormen voor andere verkoopkanalen: de ‘social dollars’ hebben immers een positieve invloed op alle producten die door het bedrijf verkocht worden.

 

Klantenbinding

Een eigen sociaal netwerk brengt dus geld in het laatje. Het is immers hét uitgelezen medium om aan klantenbinding te doen. Communityleden voelen zich meer betrokken bij het merk en zijn loyaler. Bovendien kunnen bedrijven via hun community hun aanbiedingen beter afstemmen op de consument. In België loopt alvast één bedrijf mee in deze nieuwe trend: Tom&Co heeft onlangs – als één van de eerste Belgische retailers – een eigen sociaal netwerk gestart. Dat er nog zullen volgen, staat nu al vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.