Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Merken zijn gebaat met eigen sociaal netwerk

Nu iedereen vertrouwd is met sociale netwerken als Facebook en Twitter, wagen ook merken zich aan het uitbouwen en beheren van een eigen 'community'. Met succes, meent professor Puneet Manchanda van de universiteit van Michigan. De investering in een eigen sociaal netwerk brengt geld in het laatje doordat de klantenbinding wordt versterkt, besluit hij althans uit één case study.

Uiteraard moeten zijn resultaten met de nodige voorzichtigheid worden behandeld, maar het onderzoek is alleszins het bekijken waard. Het is alleszins een feit dat grote internationale bedrijven als Amazon, Disney, IKEA, Lego en Procter & Gamble nu al behoorlijk investeren in eigen socialenetwerksites.

 

Groter bestedingsbedrag door 'fans'

Het onderzoek wijst uit dat consumenten die lid zijn van een online community van een merk een aanzienlijk groter bedrag besteden aan dit merk dan voordat ze lid waren. Ook geven ze meer uit dan vergelijkbare consumenten die geen lid zijn van dit netwerk. Het bedrag dat leden besteedden nam maar liefst met één vijfde toe. Dit resultaat doet vermoeden dat een eigen community, net zoals de meeste vormen van klantenbinding, wel degelijk economische waarde heeft.

 

De opbrengsten van een eigen community zijn "economisch significant voor het bedrijf", meent Manchanda: "ze dekken meer dan alleen de vaste kosten die nodig waren om de community op te richten en de variabele kosten die het beheren van zo’n community met zich meebrengt". Dit betekent trouwens niet dat merkencommunities een bedreiging zouden vormen voor andere verkoopkanalen: de ‘social dollars’ hebben immers een positieve invloed op alle producten die door het bedrijf verkocht worden.

 

Klantenbinding

Een eigen sociaal netwerk brengt dus geld in het laatje. Het is immers hét uitgelezen medium om aan klantenbinding te doen. Communityleden voelen zich meer betrokken bij het merk en zijn loyaler. Bovendien kunnen bedrijven via hun community hun aanbiedingen beter afstemmen op de consument. In België loopt alvast één bedrijf mee in deze nieuwe trend: Tom&Co heeft onlangs – als één van de eerste Belgische retailers – een eigen sociaal netwerk gestart. Dat er nog zullen volgen, staat nu al vast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Storesquare zet zijn zinnen op Nederland, met steun van ING

14/12/2017

Storesquare, het Belgische e-commerceplatform voor en door lokale handelaars, gaat binnenkort ook in Nederland van start. Het platform verwelkomt daartoe ook een nieuwe aandeelhouder: ING.

Directie Bol.com weer voltallig met Google-marketeer

11/12/2017

Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.

 

Amazon Echo nu ook verkrijgbaar in Benelux

11/12/2017

Amazon heeft bekend gemaakt dat het zijn slimme luidspreker Amazon Echo voortaan gaat leveren aan 28 nieuwe landen, waaronder België en Nederland. Ook de eigen muziekstreamingdienst wordt hier gelanceerd.

Luxeproducenten mogen handelaars verbieden op Amazon te verkopen

07/12/2017

Producenten van luxeproducten mogen handelaars verbieden om hun waren aan te bieden op online marktplaatsen als Amazon. Dat heeft het Europese Hof van Justitie beslist, na een rechtszaak door cosmeticaproducent Coty.

Back to top