Merknamen vrij op Google AdWords. | RetailDetail

Merknamen vrij op Google AdWords.

Merknamen vrij op Google AdWords.

altWie vanaf 14 september een merknaam als zoekterm ingeeft op Google zal ongetwijfeld reclames van concurrenten zien opduiken. Google versoepelt namelijk na lange discussies en een gunstige uitspraak van het Europese Hof zijn merkbeleid op het Europese continent. Volgens de nieuwe regel kunnen advertenties van zowel concurrenten, vervalsers als herstellers en tweedehandsverkopers verschijnen onder een bepaalde merknaam.


Voorheen was het voor Google in Europa verboden om anderen dan de merkeigenaar gebruik te laten maken van een merknaam. Adverteerders via AdWords konden geen aanspraak maken op een merknaam om te worden geafficheerd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk voor Toyota om te betalen voor de zoekterm Opel en zo iedere keer op het beeldscherm te verschijnen als iemand het woord Opel zocht. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan en een groot aantal andere landen was dit wel al toegestaan.

alt
Enkel in Europa konden merkeigenaars totnogtoe een klacht indienen bij Google om tegen te houden dat hun merknaam als zoekwoord zou dienen voor derden. In maart 2010 sprak het Europese Hof van Justitie uit dat het geen inbreuk was op het intellectuele eigendomsrecht van de merkeigenaars als anderen op hun merknaam kunnen adverteren. In het Verenigd Koninkrijk zal het bovendien mogelijk worden om een merknaam letterlijk te gebruiken in de advertentiebanner. Wel kunnen eigenaars van merknamen nog een klacht indienen als er verwarring mogelijk is over van wie de reclame precies afkomstig is. Het moet duidelijk zijn voor de websurfers dat de advertentie naar een andere partij verwijst dan naar de eigenlijke merkeigenaar.


De Europese aanklager van het Google-merkbeleid was een groepering van vooral Franse merken. Met name de eigenaars van Louis Vuitton verzetten zich sterk tegen de idee dat binnenkort namaakproducten zouden kunnen verschijnen wanneer men Vuitton googlet. Voor de eigenaars van merknamen zijn er daarenboven nog andere gevaren aan verbonden. Om de prijs van advertenties te bepalen, laat Google AdWords adverteerders tegen elkaar opbieden. Adverteerders zullen flink tegen elkaar moeten opboksen voor een merkgebonden zoekwoord en zullen zo de prijzen de lucht in jagen. Als de originele eigenaars de eerste claim op hun eigen merknaam willen behouden, zullen ze daar stevige sommen voor moeten neerleggen.

altWie vanaf 14 september een merknaam als zoekterm ingeeft op Google zal ongetwijfeld reclames van concurrenten zien opduiken. Google versoepelt namelijk na lange discussies en een gunstige uitspraak van het Europese Hof zijn merkbeleid op het Europese continent. Volgens de nieuwe regel kunnen advertenties van zowel concurrenten, vervalsers als herstellers en tweedehandsverkopers verschijnen onder een bepaalde merknaam.


Voorheen was het voor Google in Europa verboden om anderen dan de merkeigenaar gebruik te laten maken van een merknaam. Adverteerders via AdWords konden geen aanspraak maken op een merknaam om te worden geafficheerd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk voor Toyota om te betalen voor de zoekterm Opel en zo iedere keer op het beeldscherm te verschijnen als iemand het woord Opel zocht. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan en een groot aantal andere landen was dit wel al toegestaan.

alt
Enkel in Europa konden merkeigenaars totnogtoe een klacht indienen bij Google om tegen te houden dat hun merknaam als zoekwoord zou dienen voor derden. In maart 2010 sprak het Europese Hof van Justitie uit dat het geen inbreuk was op het intellectuele eigendomsrecht van de merkeigenaars als anderen op hun merknaam kunnen adverteren. In het Verenigd Koninkrijk zal het bovendien mogelijk worden om een merknaam letterlijk te gebruiken in de advertentiebanner. Wel kunnen eigenaars van merknamen nog een klacht indienen als er verwarring mogelijk is over van wie de reclame precies afkomstig is. Het moet duidelijk zijn voor de websurfers dat de advertentie naar een andere partij verwijst dan naar de eigenlijke merkeigenaar.


De Europese aanklager van het Google-merkbeleid was een groepering van vooral Franse merken. Met name de eigenaars van Louis Vuitton verzetten zich sterk tegen de idee dat binnenkort namaakproducten zouden kunnen verschijnen wanneer men Vuitton googlet. Voor de eigenaars van merknamen zijn er daarenboven nog andere gevaren aan verbonden. Om de prijs van advertenties te bepalen, laat Google AdWords adverteerders tegen elkaar opbieden. Adverteerders zullen flink tegen elkaar moeten opboksen voor een merkgebonden zoekwoord en zullen zo de prijzen de lucht in jagen. Als de originele eigenaars de eerste claim op hun eigen merknaam willen behouden, zullen ze daar stevige sommen voor moeten neerleggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-klanten Neckermann worden geconfronteerd met oude facturen

05/04/2018

Heel wat oude klanten van postorderbedrijf Neckermann hebben de voorbije dagen plots een factuur in de bus gekregen, waarbij bedragen worden verhaald van bestellingen van tot wel dertig jaar terug.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.

Producten vaak goedkoper op Amazon dan bij Nederlandse concurrenten

03/04/2018

Producten die zowel in Nederlandse webshops als op Amazon.de te koop zijn, zijn in ongeveer de helft van de gevallen goedkoper bij Amazon. Niet alleen is er de concurrentie van Amazon.de, er gaan ook geruchten dat Amazon.nl en Amazon.be actiever worden.

Coolblue bezorgt wél echt met de fiets

03/04/2018

Coolblue start een eigen bezorgservice per fiets: met CoolblueFietst gaat de elektroretailer pakketjes voor het eerst zelf per fiets leveren. Hoewel de retailer het eerst als een aprilgrap verpakte, is het uiteindelijk toch echt waar.

Trump richt pijlen op Amazon

03/04/2018

President Donald Trump heeft in Amazon blijkbaar een nieuwe vijand gevonden. Volgens hem profiteert de retailgigant van de U.S. Postal Service, het Amerikaanse postbedrijf, en daar wil hij nu paal en perk aan stellen met de nodige maatregelen.

Amazon heer en meester op Franse e-commercemarkt

29/03/2018

Met een omzet van 5,6 miljard euro en een marktaandeel van net geen 19% is Amazon de onbetwiste leider op de Franse e-commercemarkt. Die markt was in 2017 goed voor 30 miljard euro, zo becijferde Kantar Worldpanel.