Merknamen vrij op Google AdWords.

Merknamen vrij op Google AdWords.

altWie vanaf 14 september een merknaam als zoekterm ingeeft op Google zal ongetwijfeld reclames van concurrenten zien opduiken. Google versoepelt namelijk na lange discussies en een gunstige uitspraak van het Europese Hof zijn merkbeleid op het Europese continent. Volgens de nieuwe regel kunnen advertenties van zowel concurrenten, vervalsers als herstellers en tweedehandsverkopers verschijnen onder een bepaalde merknaam.


Voorheen was het voor Google in Europa verboden om anderen dan de merkeigenaar gebruik te laten maken van een merknaam. Adverteerders via AdWords konden geen aanspraak maken op een merknaam om te worden geafficheerd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk voor Toyota om te betalen voor de zoekterm Opel en zo iedere keer op het beeldscherm te verschijnen als iemand het woord Opel zocht. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan en een groot aantal andere landen was dit wel al toegestaan.

alt
Enkel in Europa konden merkeigenaars totnogtoe een klacht indienen bij Google om tegen te houden dat hun merknaam als zoekwoord zou dienen voor derden. In maart 2010 sprak het Europese Hof van Justitie uit dat het geen inbreuk was op het intellectuele eigendomsrecht van de merkeigenaars als anderen op hun merknaam kunnen adverteren. In het Verenigd Koninkrijk zal het bovendien mogelijk worden om een merknaam letterlijk te gebruiken in de advertentiebanner. Wel kunnen eigenaars van merknamen nog een klacht indienen als er verwarring mogelijk is over van wie de reclame precies afkomstig is. Het moet duidelijk zijn voor de websurfers dat de advertentie naar een andere partij verwijst dan naar de eigenlijke merkeigenaar.


De Europese aanklager van het Google-merkbeleid was een groepering van vooral Franse merken. Met name de eigenaars van Louis Vuitton verzetten zich sterk tegen de idee dat binnenkort namaakproducten zouden kunnen verschijnen wanneer men Vuitton googlet. Voor de eigenaars van merknamen zijn er daarenboven nog andere gevaren aan verbonden. Om de prijs van advertenties te bepalen, laat Google AdWords adverteerders tegen elkaar opbieden. Adverteerders zullen flink tegen elkaar moeten opboksen voor een merkgebonden zoekwoord en zullen zo de prijzen de lucht in jagen. Als de originele eigenaars de eerste claim op hun eigen merknaam willen behouden, zullen ze daar stevige sommen voor moeten neerleggen.

altWie vanaf 14 september een merknaam als zoekterm ingeeft op Google zal ongetwijfeld reclames van concurrenten zien opduiken. Google versoepelt namelijk na lange discussies en een gunstige uitspraak van het Europese Hof zijn merkbeleid op het Europese continent. Volgens de nieuwe regel kunnen advertenties van zowel concurrenten, vervalsers als herstellers en tweedehandsverkopers verschijnen onder een bepaalde merknaam.


Voorheen was het voor Google in Europa verboden om anderen dan de merkeigenaar gebruik te laten maken van een merknaam. Adverteerders via AdWords konden geen aanspraak maken op een merknaam om te worden geafficheerd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk voor Toyota om te betalen voor de zoekterm Opel en zo iedere keer op het beeldscherm te verschijnen als iemand het woord Opel zocht. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan en een groot aantal andere landen was dit wel al toegestaan.

alt
Enkel in Europa konden merkeigenaars totnogtoe een klacht indienen bij Google om tegen te houden dat hun merknaam als zoekwoord zou dienen voor derden. In maart 2010 sprak het Europese Hof van Justitie uit dat het geen inbreuk was op het intellectuele eigendomsrecht van de merkeigenaars als anderen op hun merknaam kunnen adverteren. In het Verenigd Koninkrijk zal het bovendien mogelijk worden om een merknaam letterlijk te gebruiken in de advertentiebanner. Wel kunnen eigenaars van merknamen nog een klacht indienen als er verwarring mogelijk is over van wie de reclame precies afkomstig is. Het moet duidelijk zijn voor de websurfers dat de advertentie naar een andere partij verwijst dan naar de eigenlijke merkeigenaar.


De Europese aanklager van het Google-merkbeleid was een groepering van vooral Franse merken. Met name de eigenaars van Louis Vuitton verzetten zich sterk tegen de idee dat binnenkort namaakproducten zouden kunnen verschijnen wanneer men Vuitton googlet. Voor de eigenaars van merknamen zijn er daarenboven nog andere gevaren aan verbonden. Om de prijs van advertenties te bepalen, laat Google AdWords adverteerders tegen elkaar opbieden. Adverteerders zullen flink tegen elkaar moeten opboksen voor een merkgebonden zoekwoord en zullen zo de prijzen de lucht in jagen. Als de originele eigenaars de eerste claim op hun eigen merknaam willen behouden, zullen ze daar stevige sommen voor moeten neerleggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

29/06/2017

Ocado, een Britse online supermarkt, is een eerste proefproject gestart met een zelfrijdende auto die de bestellingen bij de klant thuis bezorgt. De test zal tien dagen duren en in de auto rijden voor de veiligheid wel nog twee mensen mee.

Coolblue rolt eigen witgoedlevering uit in Vlaanderen

28/06/2017

Coolblue lanceert CoolblueBezorgt, de eigen dienst waarmee het witgoedbestellingen voortaan zal leveren aan haar klanten, nu ook in België. De webshop hoopt zo meer grip te krijgen op de 'last mile delivery' van grote pakketten.

Media-Saturn wil aankoop Redcoon ongedaan laten maken

27/06/2017

Media-Saturn heeft een bijzondere strategie aangenomen om de verliezen vanuit de webwinkel Redcoon, die het in 2011 aankocht, te laten verdwijnen. Het heeft een rechtszaak aangespannen om de overname met terugwerkende kracht ongedaan te laten maken.

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com

27/06/2017

Na bijna twintig jaar is het aan de top van bol.com tijd voor vernieuwing. Algemeen directeur Daniel Ropers verlaat immers het bedrijf en zal vervangen worden door Huub Vermeulen, die ook al zestien jaar bij de webwinkel werkt.

Google krijgt recordboete van Europa

27/06/2017

Google heeft van de Europese Commissie een boete gekregen van maar liefst 2,42 miljard euro, omdat het zijn marktpositie misbruikt zou hebben om eigen producten prominenter in beeld te brengen bij de zoekresultaten.

Metro Group investeert in mobiele betaaloplossing

27/06/2017

De Duitse Metro Group heeft geïnvesteerd in de Britse startup Yoyo Wallet, een snel groeiend mobiele betaalplatform dat opereert in heel Europa. Metro Group investeerde samen met enkele andere bedrijven in totaal 14 miljoen euro in Yoyo Wallet.

Back to top