Merknamen vrij op Google AdWords. | RetailDetail

Merknamen vrij op Google AdWords.

Merknamen vrij op Google AdWords.

altWie vanaf 14 september een merknaam als zoekterm ingeeft op Google zal ongetwijfeld reclames van concurrenten zien opduiken. Google versoepelt namelijk na lange discussies en een gunstige uitspraak van het Europese Hof zijn merkbeleid op het Europese continent. Volgens de nieuwe regel kunnen advertenties van zowel concurrenten, vervalsers als herstellers en tweedehandsverkopers verschijnen onder een bepaalde merknaam.


Voorheen was het voor Google in Europa verboden om anderen dan de merkeigenaar gebruik te laten maken van een merknaam. Adverteerders via AdWords konden geen aanspraak maken op een merknaam om te worden geafficheerd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk voor Toyota om te betalen voor de zoekterm Opel en zo iedere keer op het beeldscherm te verschijnen als iemand het woord Opel zocht. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan en een groot aantal andere landen was dit wel al toegestaan.

alt
Enkel in Europa konden merkeigenaars totnogtoe een klacht indienen bij Google om tegen te houden dat hun merknaam als zoekwoord zou dienen voor derden. In maart 2010 sprak het Europese Hof van Justitie uit dat het geen inbreuk was op het intellectuele eigendomsrecht van de merkeigenaars als anderen op hun merknaam kunnen adverteren. In het Verenigd Koninkrijk zal het bovendien mogelijk worden om een merknaam letterlijk te gebruiken in de advertentiebanner. Wel kunnen eigenaars van merknamen nog een klacht indienen als er verwarring mogelijk is over van wie de reclame precies afkomstig is. Het moet duidelijk zijn voor de websurfers dat de advertentie naar een andere partij verwijst dan naar de eigenlijke merkeigenaar.


De Europese aanklager van het Google-merkbeleid was een groepering van vooral Franse merken. Met name de eigenaars van Louis Vuitton verzetten zich sterk tegen de idee dat binnenkort namaakproducten zouden kunnen verschijnen wanneer men Vuitton googlet. Voor de eigenaars van merknamen zijn er daarenboven nog andere gevaren aan verbonden. Om de prijs van advertenties te bepalen, laat Google AdWords adverteerders tegen elkaar opbieden. Adverteerders zullen flink tegen elkaar moeten opboksen voor een merkgebonden zoekwoord en zullen zo de prijzen de lucht in jagen. Als de originele eigenaars de eerste claim op hun eigen merknaam willen behouden, zullen ze daar stevige sommen voor moeten neerleggen.

altWie vanaf 14 september een merknaam als zoekterm ingeeft op Google zal ongetwijfeld reclames van concurrenten zien opduiken. Google versoepelt namelijk na lange discussies en een gunstige uitspraak van het Europese Hof zijn merkbeleid op het Europese continent. Volgens de nieuwe regel kunnen advertenties van zowel concurrenten, vervalsers als herstellers en tweedehandsverkopers verschijnen onder een bepaalde merknaam.


Voorheen was het voor Google in Europa verboden om anderen dan de merkeigenaar gebruik te laten maken van een merknaam. Adverteerders via AdWords konden geen aanspraak maken op een merknaam om te worden geafficheerd. Het was bijvoorbeeld niet mogelijk voor Toyota om te betalen voor de zoekterm Opel en zo iedere keer op het beeldscherm te verschijnen als iemand het woord Opel zocht. In de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Japan en een groot aantal andere landen was dit wel al toegestaan.

alt
Enkel in Europa konden merkeigenaars totnogtoe een klacht indienen bij Google om tegen te houden dat hun merknaam als zoekwoord zou dienen voor derden. In maart 2010 sprak het Europese Hof van Justitie uit dat het geen inbreuk was op het intellectuele eigendomsrecht van de merkeigenaars als anderen op hun merknaam kunnen adverteren. In het Verenigd Koninkrijk zal het bovendien mogelijk worden om een merknaam letterlijk te gebruiken in de advertentiebanner. Wel kunnen eigenaars van merknamen nog een klacht indienen als er verwarring mogelijk is over van wie de reclame precies afkomstig is. Het moet duidelijk zijn voor de websurfers dat de advertentie naar een andere partij verwijst dan naar de eigenlijke merkeigenaar.


De Europese aanklager van het Google-merkbeleid was een groepering van vooral Franse merken. Met name de eigenaars van Louis Vuitton verzetten zich sterk tegen de idee dat binnenkort namaakproducten zouden kunnen verschijnen wanneer men Vuitton googlet. Voor de eigenaars van merknamen zijn er daarenboven nog andere gevaren aan verbonden. Om de prijs van advertenties te bepalen, laat Google AdWords adverteerders tegen elkaar opbieden. Adverteerders zullen flink tegen elkaar moeten opboksen voor een merkgebonden zoekwoord en zullen zo de prijzen de lucht in jagen. Als de originele eigenaars de eerste claim op hun eigen merknaam willen behouden, zullen ze daar stevige sommen voor moeten neerleggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Webwinkels klagen over Bpost

11/05/2018

De combinatie van een korte werkweek en een toevloed aan online bestellingen leidde ertoe dat Bpost duizenden pakjes te laat leverde bij de klanten. Enkele webshops, waaronder Smartphoto, eisen een schadevergoeding.

Unizo haalt uit naar Bol.com

11/05/2018

Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.